[Opgelost] Kernel Panic op MacBook Pro 13" (2012) bij intensief gebruik

Ik krijg de laatste maanden geregeld een kernel panic. Ze komen vooral voor als ik filmpjes kijk op YouTube maar vooral op Dumpert. Plots begint het geluid te stokken en raakt het filmpje in een loop. De Mac wordt dan erg heet en dan klapt hij eruit. Ik denk dat het iets met Flash Player moet zijn? Toch gebeurt het soms ook bij het bewerken van foto’s in Lightroom of Photoshop. De Mac start altijd weer vanzelf en vraagt me dan om de afgesloten processen te hernemen. Ik heb een kopie van het logbestand hieronder toegevoegd. Het enige wat ik denk dat het zou kunnen zijn is dat ik deze Mac twee jaar terug heb aangeschaft en er toen maar 4 GB inzat. Ik heb mijn 16 GB van mijn vorige Macbook (13",2011) overgezet. Alleen zijn die modules 1333 Mhz in plaats van 1600 Mhz. Alleen, ik dacht dat als ik twee modules van 8 GB plaats met dezelfde kloksnelheid, dat geen probleem zou mogen geven? Misschien dat een van jullie met wat meer inzicht in logbestanden mij kan helpen…

Hoppa, en nog eentje…

Dat zou best wel eens de oorzaak kunnen zijn.

does-type-14-page-fault-kernel-panic-mean-that-ram-is-bad

Hoe kan ik testen of het RAM geheugen slecht is? Ik hoor geen piepjes en de modules worden herkend door m’n Mac? Ze werkten overigens zonder problemen in mijn andere MacBook. Een PRAM-reset en SMC-reset heb ik al gedaan, maar de panics blijven voorkomen.

Gelijksoortige bevindingen: https://discussions.apple.com/thread/4637451?tstart=0

Door een (uitgebreide) hardware test te draaien. Dit doe je door met de D-toets ingedrukt op te starten.

https://support.apple.com/nl-nl/HT201257

Het RAM geheugen hoeft overigens niet perse slecht te zijn. Het is alleen niet compatible met jou Macbook.

Weet je wel zeker dat die uit je Macbook compatible zijn? Heb je dat ergens opgezocht?
Haal die 16GB RAM eruit en plaats de originele 4GB terug. Dan zie je het snel genoeg, denk ik.

Het geheugen is zeer zeker compatibel met die Mac, Hansi. Ze kwamen rechtstreeks uit de andere MacBook en op de verpakking staat specifiek dat het Apple approved is (KTA Apple RAM). Het RAM is 2 jaar geleden overgeplaatst, en het probleem treedt nu pas op. Nu ik erover nadenk, de kernel panics zijn beginnen plaatsvinden sinds ik Sierra erop heb staan. De Mac herkent het geheugen ook gewoon:

Ik krijg de indruk dat jullie ervan uitgaan dat de RAM-wissel zopas is uitgevoerd. Dat RAM zit er al in sinds ik mijn Mac gekocht heb, nu zo’n twee jaar geleden. Het is pas recent dat die problemen optreden… Mocht RAM niet compatibel zijn met mijn Mac, dan krijg ik toch op z’n minst pieptonen of start mijn Mac überhaupt niet op?

Even testen met Rember, dan weet je het snel genoeg…

Klik HIER

Vaak wel, maar niet altijd. Laatst nog verkeerde modules in een Mac mini (2012) ingebouwd. Na verloop van tijd werd het systeem instabiel. Geen piepjes of opstartproblemen, maar wel een berg foutmeldingen tijdens de hardware test.

Ik heb net een Hardwaretest gedaan met jouw tip (D ingedrukt houden). Na een diepgaande test kreeg ik de melding: geen problemen gevonden. De geheugentest zelf duurde wat langer (5:30 min), maar ook die gaf geen foutmelding…

Misschien dat een EtreCheck rapport meer info geeft. Ik zou ook voor de zekerheid tóch nog even de oude modules terugzetten, mocht je die nog hebben. En ook even de meest recente combo update installeren. https://support.apple.com/kb/DL1918?viewlocale=en_US&locale=en_US

https://etrecheck.com

Ik heb net even Rember gedraaid. Bij elke status verscheen ‘ok’. Alleen, bij het checken van ‘checkboard’ plofte hij eruit en kreeg ik opnieuw een kernel panic die verwees naar ‘kernel_task’. Ik ga die etrecheck eens proberen.

Etrecheck-rapport geeft het volgende:

Ik heb twee foutmeldingen (ik heb ze in het vet gezet) en ik heb ook mijn RAM in het vet gezet, die geven de status ‘ok’ aan.

Als het echt het RAM blijkt te zijn, kijk ik in de nabije toekomst wel voor een upgrade naar 1600 Mhz RAM. Dacht ik nog even dat ik er mooi voorzat. SSD en RAM van oude laptop overgezet in de nieuwe en dat ging 2 jaar goed, tot nu. Blijf het vreemd vinden dat ze pas de laatste paar maanden beginnen op te treden. Iets met Sierra? Ga nu in elk geval die combo ook eens installeren…

Zet die Switchboard en Bartender eens uit. En wat is dat Paragon?

Of probeer het eens met een verse nieuwe gebruiker, zonder al die login items.

Heb je op dat moment niet in Activiteitenweergave gekeken welk proces deze hitte veroorzaakte?

Ik zou vooral eens in de Safe Mode opstarten, dan worden ‘vreemde’ kext-en niet geladen. Want ik zie daar een com.joshuawise.kexts die ik niet zou vertrouwen.

Deze is wel geladen volgens het EC rapport, maar in het Crash log is ie weer weg. Lijkt me een mogelijke oorzaak.