OPGELOST: kosten vervanging logic board 1.25ghz iMac

Vorige week ging mijn iMac ineens op zwart: geen beeld, geen reactie op toetsaanslagen, geen firewire verbinding meer mogelijk. Gelukkig gaf ie nog wel het bekende opstart geluidje.

Afgelopen zaterdag naar LJS gebracht (het lokale Haagse Applecenter).

Vanochtend werd ik gebeld: “het logic board moet vervangen worden.”
De kosten hiervoor bedragen 410 euro voor een nieuw logic board, 70 euro arbeidsloon. Het totale bedrag zou inclusief btw 571 euro worden.

Mijn vriendin en ik schrokken vervolgens een beetje…

Mijn vraag is nu: is dit een beetje een redelijke prijs voor een logic board, of is dit een standaardprijs?

prijs zal wel redelijk zijn, gezien het feit dat het een rond logicboard is waar een en ander lekker op elkaar zit gewurmd.

Maar een 1,25 Ghz iMac kan toch niet zo oud zijn ?
Volgens de wet op de consumentenkoop (gaan we weer…) hebben consumenten voor dergelijke producten recht op minimaal twee jaar garantie. Let wel, dit staat los van de “fabrieksgarantie” van één jaar die Apple geeft. Binnen die termijn moet de leverancier eventuele defecten kostenloos repareren. Kijk eens op de site van het ministerie van justitie
en hier wordt een en ander kort samengevat.

dus wel laten repareren, maar bij voorkeur zonder ervoor te betalen.

Als je toch in Den Haag zit: vlak bij de MacDonald drive-in Delft/Rijswijk zit een goeie Apple leverancier: [b:698f49a859]PDF diensten en Systemen[/b:698f49a859] ( http://www.pdf.nl ). Ga daar eens langs, zijn erg goeie en sympathieke jongens (en meiden) daar, ik heb daar goede zaken mee gedaan voor schappelijke prijzen.

http://www.dttservice.com/imac.html Mocht je geen gelijk krijgen misschien hebben deze mensen een optie voor je!

Ik zelf heb een briefje geschreven naar de Hcc die nemen morgen contact met mij op.
over imac g5 problemen ik zal ze eens vragen of ze misschien ook eens de garantie van meneer apple kunnen gaan onderzoeken!

[quote:bb7b31a9f2="candykane"]http://www.dttservice.com/imac.html Mocht je geen gelijk krijgen misschien hebben deze mensen een optie voor je!

Ik zelf heb een briefje geschreven naar de Hcc die nemen morgen contact met mij op.
over imac g5 problemen ik zal ze eens vragen of ze misschien ook eens de garantie van meneer apple kunnen gaan onderzoeken![/quote:bb7b31a9f2]

HCC heeft ook al een zaak aangespannen tegen DELL
maar dell is een direct seller, verkoopt rechtstreeks aan de consument.
Apple doet dat ook in haar store, maar het is goed te weten dat degene die aansprakelijk is de leverancier is, niet de fabrikant.

kijk ook eens bij de ombudsman

over die Imac G5 van jou (Candykane) :
als ze hem niet snel genoeg repareren, kan je de koop ontbinden.
Als ze hem wel repareren, maar niet binnen redelijke termijn, kan je een gedeelte van de aankoopsom terugvorderen. Dat is nog eens leuk !
dit staat erover op de site van justitie :

“Wacht de verkoper te lang met het herstellen of vervangen van het product, dan kan de koper de koopovereenkomst ontbinden of een gedeelte van de koopprijs terugvorderen. Herstelt of vervangt de verkoper het product uiteindelijk wel, maar niet binnen een redelijke termijn, dan kan de koper een deel van de koopprijs terugvorderen.”

[b:bb7b31a9f2]Verhaal door de verkoper[/b:bb7b31a9f2]
Indien de koper met succes een van de rechten heeft uitgeoefend die genoemd worden onder “wat kan de koper eisen”, dan kan de verkoper schadevergoeding vorderen van degene van wie hij het product heeft gekocht (zijn “voorschakel”). Voorwaarde hiervoor is wel dat de verkoper niet verantwoordelijk is voor de reden waarom het product niet voldoet aan de verwachtingen van de koper. Is hij daar niet verantwoordelijk voor, dan kan hij zijn schade verhalen bij zijn voorschakel. Dit verhaalsrecht van de verkoper kan door zijn voorschakel niet contractueel worden uitgesloten

Bedankt voor jullie reacties!

Wat ik gisteren even vergeten was te vermelden is dat ik die iMac in november 2003 heb aangeschaft, het is dus (helaas) nog een G4 model.

Mooi! Een computer hoort niet na anderhalf jaar kapot te gaan. Je LEVERANCIER is dus gewoon verplicht dit voor je op te lossen. NIET de fabrikant (Apple). Want je hebt een KOOP gesloten met je winkelier, niet met Apple.

Hopelijk heb je een rechtbijstandverzekering of ben je lid van de Consumentenbond, want winkeliers doen hier collectief moeilijk over en doen net alsof ze van niks weten. Maar je staat wel degelijk in je recht.

Die prijs dus niet accepteren en laat je GOED voorlichten. Succes!

Ik ben maar eens gaan bellen met mijn Rechtsbijstandsclubje. Samen kwamen we er daar ook uit dat je van een Apple compu bij normaal gebruik mag verwachten dat een logic board wat langer mee gaat als 1,5 jaar.

de keus is nu echter: geef ik het uit handen of zorgen voor een snelle reparatie. Als ik het uit handen geef dan kan het nog wel een tijdje duren en dan is nog niet de garantie dat het allemaal kostenloos wordt verholpen. De andere optie is om toch maar accoord te gaan, aardig wat geld uit te geven en m’n orgeltje hopelijk weer snel in huis te hebben.

Keuzes, keuzes, keuzes…

Apple toonde geen coulance... wij hadden ook geen zin in lange juridische procedures dus hebben we 'm maar laten repareren. Toen ik gebeld werd dat ie klaar was kwam er nog een kleine (positieve) verassing: omdat ik de iMac bij LJS had gekocht en Apple geen coulance toonde kregen we 10% korting.

Okay, het is geen wereldbedrag, maar absoluut hulde voor LJS!!!

[quote:c68a023654="DerAlte"]Apple toonde geen coulance... wij hadden ook geen zin in lange juridische procedures dus hebben we 'm maar laten repareren. Toen ik gebeld werd dat ie klaar was kwam er nog een kleine (positieve) verassing: omdat ik de iMac bij LJS had gekocht en Apple geen coulance toonde kregen we 10% korting.

Okay, het is geen wereldbedrag, maar absoluut hulde voor LJS!!![/quote:c68a023654]

Zou ik ook zeggen als ik van LJS was, hebben ze nog steeds zo’n 20% aan je verdient.