[opgelost] Mac Pro blijft hangen in blauwe opstartscherm

Start net mn Mac Pro op en hij blijft nu steeds bij het opstarten hangen op het blauwe opstartscherm :?

Iemand een idee hoe dit kan en hoe dit op te lossen. Alvast bedankt!

Heb dit laatst ook gehoord bij iemand, dat kwam door een kapotte nvidia videokaart. Gewoon ff naar de apr gaan.

Even naar een apr met een Mac Pro :|

Kan ik niet iets resetten. Pram ofzo? Zou stom zijn als het iets eenvoudigs is.

Nee, probeer eens de PRAM-reset. Heb ik ook eens gehad met mijn Mac. Opstarten met Command, option, P en R totdat je BOING hoort.

Iets wat stuk is is niet software matig op te lossen ;)

Zie de tips in [url=http://docs.info.apple.com/article.html?path=Mac/10.6/nl/8963.html]Er verschijnt een blauw scherm tijdens het opstarten[/url].

Start in Safe Mode, met Shift ingedrukt, log in en herstart dan op de gewone manier.

[quote:a20d3c3710="Dagaloni"]Iets wat stuk is is niet software matig op te lossen ;)[/quote:a20d3c3710] Hoe weet je eht zo zeker dat het hardware matig is?

Nu in veilige modus op proberen te starten maar hij blijft steeds op het blauwe scherm gaan... Hoop ik dat met schijfhulp met de cd hij hem wel weer pakt...

Pram reset gedaan

Veiligemodus opstarten doet ie niet blijft ie in het blauwe scherm

Single user mode gehad, is niks aan de hand

Instal dvd, schijfhulp gedaan, niks met de hdd aan de hand, bevoegdheden terug gezet.

:oops: Niks iedergeval met de hdd, maar toch start ie niet meer op, blijft in het blauwe scherm staan… Zo de apr maar bellen dat ik hem kom brengen.

Mac Pro wil niet in veilige modus opstarten. Net geprobeerd via Terminal toegang tot de veilige modus te krijgen met de command: [i:fd60e36a7e]sudo nvram boot-args="-x"[/i:fd60e36a7e]

Alleen hij laat me er niet in. Komt te staan: sudo: can’t open /etc/sudoers: Permission denied

Iemand die weet hoe dit kan, hij laat me gewoon niet in de veilige modus
:?

:D :D :D Opgelost!!

Kwam erachter via Terminal dat er iets niet goed zat met de permissies en delen etc. Even googlen, en kwam een post tegen en die terminal commands uitgevoerd en hij start nu weer prima op :slight_smile:

Geen idee wat ik gedaan heb, heb geen flauw idee wat de betekenis is van die commands, maar hij doet het iedergeval weer.

Iemand die het wel uit kan leggen in leken taal?

[quote:3c65feffb9]Keep in mind, permission problems can be the file itself, such as /private/etc/sudoers, or anything above the file, such as the /, /private, or /private/etc directories themselves.

I just solved this exact problem for a user at macrumors, and it was ultimately the group permissions on / itelf!

Here’s what the perms should look like
$ ls -lad / /private /private/etc
drwxrwxr-t@ 32 root admin 1156 Feb 18 15:07 /
drwxr-xr-x@ 6 root wheel 204 Nov 29 22:15 /private
drwxr-xr-x 87 root wheel 2958 Feb 19 19:27 /private/etc

in his case, the root directory was:
drwx—rwx+ 33 root admin 1190 Feb 14 23:38 /

Since sudo access isn’t available, it’s not surprising that commands that need to run as root (such as diskutil repairpermissions) would not work properly. To fix this, you must get root authority and fix the appropriate permission. Without access to sudo, single user mode is the most straightforward way to do this:

Reboot into single user mode (hold Option S while booting until it switches to text mode)

At the single user prompt, type: /sbin/fsck -fy

This checks the filesystem integrity

Then type: /sbin/mount -wu /

This mounts the root filesystem as read/writable.

Next correct the broken directory permission. For the example above, it was the perms for /, therefore:

Next type: /bin/chmod 1775 /

Type: /bin/sync

This will make sure the change is written to the filesystem.

Type: exit

Your mac will continue booting as normal and life should be good! sudo should now work. At this point, I’d recommend a repair permissions in Disk Utility to correct anything else that may not be right. [/quote:3c65feffb9] 8)

Je had de APR nog niet gebeld?

Zo ja, vergeet niet even af te bellen :wink:

Geluk dat ie weer goed werkt! :slight_smile:

[quote:20bead651a="Vinhelper"]Je had de APR nog niet gebeld?

Zo ja, vergeet niet even af te bellen :wink:

Geluk dat ie weer goed werkt! :)[/quote:20bead651a]

Nee dacht google nog even wat rond, na verschillende sites en in terminal prutsen kwam ik erachter dat het iets met de toestemmingen moest zijn. Op de gok maar die terminal commands ingevoerd en ineens startte hij weer normaal op.

Hoef de APR nu niet meer te bellen. was niks met de hardware. Gewoon rechtenprobleem met het opstarten.

Maar super blij dat ik em zelf weer aan de praat heb gekregen. Baalde al.

Heb je voordat dit probleem optrad toevallig met een 'handig' tooltje zitten klooien? Onyx? MacPilot? Cocktail? iceClean? MacDust? (ben er vast een paar vergeten)

Of de installer van een ‘vaag’ programma? Permissions (en zeker die binnen het systeem) veranderen doorgaans niet zomaar.

[quote:0a2d90b1eb="hendrik ijzerbroot"]Heb je voordat dit probleem optrad toevallig met een 'handig' tooltje zitten klooien? Onyx? MacPilot? Cocktail? iceClean? MacDust? (ben er vast een paar vergeten)

Of de installer van een ‘vaag’ programma? Permissions (en zeker die binnen het systeem) veranderen doorgaans niet zomaar.[/quote:0a2d90b1eb]

Nee het enige wat ik verandert heb is de permissie van een map op mn hardeschijf waar belangrijke informatie van mn werk op staat. Zodat niet alle macs hier in huis en omgeving erbij kunnen komen. Maar voor de rest helemaal geen rare programma’s gestart of verandert.

Op een gegeven moment las ik dat je in een restart loop kan raken als er een inlog bestand niet klopt of je problemen met rechten hebt. En in terminal bevestigde hij dat toen ik geen toestemming kreeg om in de veilige modus op te starten. Dat bevestigde voor mij dat het geen hardware probleem was. Hoop niet dat het terug komt, had namelijk niks raars gedaan, alleen mijn werk map beveiligd, verder helemaal niks. Zou niet mogen gebeuren lijkt mij :?

Zou daarom ook nog graag willen weten hoe zoiets kan gebeuren, zodat je het kan voorkomen. Of dat het een freak accident was.

Dit gebeurt mij ook af en toe met mijn MacPro. Plotseling staan dan alle HD's op slot, zodat ie niet meer opstart.

Ik heb BatCHmod op een opstartDVD gezet, zodat ik vanaf de dvd alle schijven weer kan unlocken. Andere oplossing die ik ook wel gebruik is om vanaf de opstartDVD (ik draai zelf nog 10.5.8 ) met TimeMachine mijn totale opstart partitie terug te zetten. (Ik heb mijn backup op een aparte interne HD)

Ik kwam laatst TinkerTool System 2 tegen. Die kan hetzelfde als BatCHmod, en dan ook de permissies weer naar fabrieksstand herstellen. Misschien is dat wat voor je?

Zelf heb ik ook nog altijd een aparte HD met os x liggen, voor het geval bovenstaande niet help. HD er snel in zetten (wat gaat dat toch makkelijk in een Mac Pro), opnieuw opstarten van dit systeem, zodat ik in elk geval mijn belangrijkste gegevens kan proberen terug te halen.

Groet,

Jan

[quote:ba496040b0="Grave"]Zou daarom ook nog graag willen weten hoe zoiets kan gebeuren, zodat je het kan voorkomen. Of dat het een freak accident was.[/quote:ba496040b0]

Een zeldzame bug kan altijd natuurlijk. Ik kan je verder niet wijzer maken, maar mocht op je opstartschijf toevallig ‘journaling’ uit staan, zet dat dan aan. Het verminderd de kans op problemen omdat het een en ander via jouraling hersteld wordt nadat er ergens corrupte bestanden zijn ontstaan.

p.s: zet even “[opgelost]” voor je titel, handig voor mensen met het zelfde probleem.

[quote:b2179c2b61="janbergstra"]Dit gebeurt mij ook af en toe met mijn MacPro. Plotseling staan dan alle HD's op slot, zodat ie niet meer opstart.

Ik heb BatCHmod op een opstartDVD gezet, zodat ik vanaf de dvd alle schijven weer kan unlocken. Andere oplossing die ik ook wel gebruik is om vanaf de opstartDVD (ik draai zelf nog 10.5.8 ) met TimeMachine mijn totale opstart partitie terug te zetten. (Ik heb mijn backup op een aparte interne HD)

Ik kwam laatst TinkerTool System 2 tegen. Die kan hetzelfde als BatCHmod, en dan ook de permissies weer naar fabrieksstand herstellen. Misschien is dat wat voor je?

Zelf heb ik ook nog altijd een aparte HD met os x liggen, voor het geval bovenstaande niet help. HD er snel in zetten (wat gaat dat toch makkelijk in een Mac Pro), opnieuw opstarten van dit systeem, zodat ik in elk geval mijn belangrijkste gegevens kan proberen terug te halen.

Groet,

Jan[/quote:b2179c2b61]

Zal er eens even naar kijken. Brand ik hem wel even op een dvd, mocht het ooit weer gebeuren. Thx!

[quote:b2179c2b61=“hendrik ijzerbroot”][quote:b2179c2b61=“Grave”]Zou daarom ook nog graag willen weten hoe zoiets kan gebeuren, zodat je het kan voorkomen. Of dat het een freak accident was.[/quote:b2179c2b61]

Een zeldzame bug kan altijd natuurlijk. Ik kan je verder niet wijzer maken, maar mocht op je opstartschijf toevallig ‘journaling’ uit staan, zet dat dan aan. Het verminderd de kans op problemen omdat het een en ander via jouraling hersteld wordt nadat er ergens corrupte bestanden zijn ontstaan.

p.s: zet even “[opgelost]” voor je titel, handig voor mensen met het zelfde probleem.[/quote:b2179c2b61]

Opstartschijf staat op journaled. Maar toch bedankt. Hoop dat het niet weer gebeurd :?