[Opgelost] Mac Pro loopt vast

Sinds enige tijd vertoont mijn Mac pro kuren (5,1 2010 Westmere 6-core).

Apps lopen naar enige tijd (meestal 2 dagen) vast terwijl ze meestal nog wel functioneren. Ik kan ze dan alleen niet meer ‘quitten’ of ‘force quitten’ en volgens de finder zijn ze gesloten.

Ik heb een schone installatie van macOS Sierra gedaan (met migratie van vorige systeem) maar dat heeft het niet verholpen. Ook heb ik een ‘memory check’ gedaan met een App om het interne geheugen te controleren maar dat schijnt in orde te zijn.

Enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?

Je hebt nu uitgesloten dat de problemen in het systeem zouden kunnen zitten.

Er is dus iets in de user wat de problemen veroorzaakt.

Je zou eens een nieuwe user aan kunnen maken en daarin even testen of het wel weer werkt.

Mocht dat niet helpen, dan zou je een schoon systeem met een nieuwe user kunnen proberen en dan de data kunnen migreren.

Ik neem aan dat je nu een nieuw systeem hebt geplaatst zonder eerst te formatteren?

Harddisk met bad sectors?

Ik heb een SSD. En die heb ik eerst gewist voordat ik opnieuw installeerde.

Kan een SSD ook bas sectors hebbben?

Zo ja, hoe check ik dat?

Heb een jaar geleden willekeurige vastlopers gehad met mijn Macbook Pro. Ik had softwarematig vanalles geprobeerd, maar vermoedelijk is mijn probleem opgelost door de SSD los te halen en weer opnieuw aan te sluiten.

Daarna geen vastlopers meer gehad. :slight_smile:

OK, dat ga ik eerst maar eens proberen. Mijn SSD zit op een PCI kaart dus miischien is die wat los geraakt ofozo

Welke pci ssd kaart gaat het?

Dieter_31 op 29 april 2018 om 15:02 Welke pci ssd kaart gaat het?
In Disk Utility staat: Samsung MZHPV256HDGL-000H1

Ik heb een Carbon Copy Clone van de opstart SSD (PCI) gemaakt naar een andere SSD (SATA).
Ik draai daar nu een tijdje zonder problemen op. Het lijkt dus een hardware probleem te zijn.

Als ik in ‘Disk Utility’ ‘First Aid’ wil doen op de PCI-SSD als disk geselecteerd krijg ik deze melding:

Melding in disk utility na 'erease'

Maar als ‘First Aid’ daaronder op de volume toepas krijg ik die melding niet en zijn er geen problemen.
Als ik recovery mode opstart krijg ik precies dezelfde meldingen.

Opstarten gaat overigens wel goed via de PCI-SSD.

Ik weet me nu even geen raad… wat kan ik doen dit te fixen?

Je SSD van APFS terugbrengen naar HFS+

Ik draai nog op MacOS Sierra, dus alles is bij mij HFS+

In dat geval eens kijken met DiskWarrior.

DiskWarrior heb ik ook al geprobeerd. Nieuwe directory aagemaakt maar nog steeds geen oplossing,

Als je een goede TM backup of bootable clone (CCC of soortgelijk) hebt kun je overwegen de disk geheel opnieuw te formatteren. Als ook dát geen verbetering brengt, kun je misschien beter aanspraak maken op de garantie en kijken voor een vervanging.

Ik zou graag de oorzaak willen weten en begrijpen wat er aan de hand is.

Volgens Disk Utility en DiskWarrior is er met de SSD niets mis. Ik vermoed dat het wellicht aan de PCI kaart ligt oid. Of misschien is het wel een andere kleinigheid waarvan ik niet op de hoogte ben met SSD drives. Ik zou het zonde vinden deze SSD op te geven terwijl het wellicht te fixen is.

Wat betekent het dat ik in ‘Disk Utility’ het volume wel kan wissen en de fysieke disk niet?
Ook met ‘First Aid’ geeft ‘Disk Utility’ aan dat het volume in orde is meer de fysieke disk niet.

Wat is er dan aan de hand?

Die melding in ‘Disk Utility’ dat ik in ‘Recovery mode’ moet opstarten is natuurlijk ook mank omdat ik die melding ook krijg als ik dat doe.
Of ontbreekt er wellicht een ‘driver’ oid?

Ik zie dat meer mensen dit probleem heben in Sierra:
https://discussions.apple.com/thread/8049535

Ik heb de SSD in DriveDX (speciale app voor SSD’s) bekeken en daar lijkt ook niets aan de hand met de drive:

Oké ik ben nu een stuk wijzer.
Het ligt niet aan de SSD zoals ik al vermoedde.

Ik had eerst een nieuw systeem over het oude geïnstalleerd en toen was het probleem er nog.
Daarna SSD gewist, fris systeem geïnstallerd en de gegevens van mijn oude drive binnengehaald met migratie assistent.

Toen was het probleem er nog.

Nu heb ik het nog wat rigoreuzer aangepakt:
SSG gewist, fris systeem geïnstalleed en niet migratie assistent gebruikt maar alle software opnieuw gerïnstalleerd.
Dat was wel een kankerwerkje en ik ben er nog niet klaar mee maar nu lijkt alles tip toppie te gaan :slight_smile: