(Opgelost) Netwerkoplossingen voor complex netwerk

Langzaamaan stijgen de utidagingen die ik heb tav het soepel laten draaien van mijn netwerk thuis me boven mijn hoofd. Ik heb de volgende situatie:

Router: Zyxel 2602HW/H (provider telfort/ADSL 4MB) incl VOIP

Computers: 3 maal Macbook, 1 maal iMac, 2 maal Mac Mini, 1 Linux PC (waaraan printer gekoppeld), Dell Mini 10v Hackintosh.
Overige apparatuur in het netwerk: Squeezebox 3 en 2 iPhones

Één Mac mini gebruik ik als Media Server en is via ethernet aangesloten op de Zyxel. Aan de mediaserver is een MyBook 1TB studio edition aangesloten via Firewire 800. De Squeezebox3 en de Linux PC zijn ook via Ethernet aangesloten. De overige apparaten maken draadloos contact met de router.

Bij tijd en wijlen is bestandsoverdracht tussen de verschillende computers tergend traag. Daarnaast komt internetradio en muziek vanuit de squeezebox vaak met horten en stoten door.

1. Kan het zijn dat ik het netwerk te zwaar belast? Is één der apparaten verantwoordeljik voor de ondervonden traagheid?
  2. is de vervanging van de Zyxel een optie daar deze router al behoorlijk oud is? Ikzelf zit dan te denken aan een Airport Extreme. Nadeel is dat ik daar geen telefoon op kan aansluiten.
  3. Kan ik een airport extreme als router gebruiken en tegelijkertijd de Zyxel gebruiken voor het telefoneren? Hoe moet ik dat dan aansluiten?

Ik wil mijn gezin en mijzelf graag een optimaal netwerk bieden. Willen jullie mij helpen?

(3) Je kunt je oude router aanhouden, en de AirPort Extreme in brugmodus gebruiken.

Met het kopen van een AirPort Extreme sla je meerdere vliegen in één klap:

• gelijktijdig G en N netwerk (je Sonos en iPhones hebben G nodig, je Macs waarschijnlijk N)
  • gigabit ethernet

Volgens mij kun je je Zyxel niet vervangen door een AEx, in de laatste zit geen ADSL-modem.

@Pieterr: waarom moet je de AEx in brugmodus zetten? Dat doe je toch alleen als je het bestaande netwerk wilt uitbreiden? Ik zou eerst testen of een nieuw lokaal netwerk via de AEx niet sneller is dan een netwerk waarin zowel de Zyxel als de AEx zitten.

[Edit] Je moet wellicht wel de NAT-functie op de Zyxel uitzetten en die als bridge instellen. Dat is natuurlijk ingewikkelder dan de AEx in brugmodus zetten…

@mark-a-mac: Met alleen AirPort Extreme is de TS z'n modem en VOIP kwijt (zoals jij al opmerkte). Twee routers (dwz 2x NAT) werkt niet echt prettig. NAT uitzetten op de router waar ook VOIP op draait kan/mag/werkt soms niet. De AirPort Extreme in brugmodus zetten (NAT uitzetten) is een fluitje van een cent.

Dus dan moet ik de adsl-lijn in de AEX stoppen en dan bridgen naar de Zyxel.

Maken mijn bedrade computers dan verbinding met de AEX?
Maken mijn draadloze computers dan verbinding met AEX?

Nee, je moet de adsl-lijn vanaf de splitter gewoon in de Zyxel laten, een UTP (Ethernet)kabeltje van één van de uitgangen van de Zyxel in de WAN-poort van de AEx prikken (en de AEx eerst in brugmodus zetten).

Je AEx vormt (naar ik aanneem) een Gigabit-Ethernetwerk met alle computers en andere apparaten, áls die allemaal Gbit-proof zijn. Volgens mij kun je ook de Ethernetpoorten van de Zyxel blijven gebruiken voor 100Mbit-apparaten.

Wat ik niet helemaal scherp heb is of je met het in brugmodus aansluiten van de AEx op de Zyxel wel een Gbit-netwerk op de AEx behoudt, maar normaal gesproken kan aan de WAN-poort prima een 100Mbit-netwerk hangen terwijl de LAN-kant gewoon 1Gbit is. Misschien dat iemand dat zó weet.

Beide apparaten kun je wel (blijven) gebruiken als wireless accesspoint, zodat je alles hebt wat je wil: een 54Mbit G-netwerk, een 300Mbit N-netwerk op 2,4 GHz en een 300Mbit N-netwerk op 5 GHz. En een hoop radioverkeer, dus misschien zet je de wireless-functie van de Zyxel toch maar liever uit.

Precies. Je computers die nu via ethernet verbonden zijn kun je vervolgens in de 3 ethernetpoorten op de AirPort Extreme aansluiten. Als je computers gigabit ethernet hebben kun je CAT5E kabels gebruiken.

Ik heb de AEX gekocht en wat mij opvalt dat is wanneer ik als boven beschreven alles verbind het internetten via de zyxel vele malen sneller gaat dan internet via de AEX.

De verbinding met de bekabelde onderdelen van het netwerk is wel duidelijk sneller geworden.

wil je speedtest.net eens via beide routers uitvoeren?

De speedtest gedaan:

Gebruikmakend van Zyxel
http://files.me.com/thorin/zjjmqe

Gebruikmakend van Airport Extreme:
http://files.me.com/thorin/gluxag

Daarnaast vind ik het gek dat ik in Airport Utility bij het tabblad <Draadloos> bij Radiomodus alleen de keuze heb tussen <automatisch> en <802.11a - 802.11b>

[quote:f347e68463="Dunedain"]Daarnaast vind ik het gek dat ik in Airport Utility bij het tabblad <Draadloos> bij Radiomodus alleen de keuze heb tussen <automatisch> en <802.11a - 802.11b>[/quote:f347e68463] En als je de Alt/Option toets ingedrukt houdt?

Verdomd!!

Maar waarom laat ie de overige opties dan niet zien? Betekent dat dat het draadloze netwerk gewoon niet sneller kan?

Zoals je kunt zien uit de speedtest is er echt verschil tussen de AEX en de zyxel. Via de zyxel gaat het sneller. Maar ik had nou juist de AEX gekocht voor snelheidswinst.

Gelukkig gaat het bedrade netwerk via de AEX als een tierelier, maar ik blijf toch benieuwd hoe ik optimaal van de AEX zijn snelheidsmogelijkheden gebruik kan maken.

Heb je het draadloze gedeelte van je oude router al eens uitgezet? Misschien dat de twee zenders gewoon (teveel) in elkaars vaarwater zitten.

Begrijp ik het nu goed:

AEx via het Ethernet (lokaal netwerk) gaat snel
AEx via WiFi (lokaal netwerk) gaat langzaam
AEx via Ethernet (internet) gaat langzaam
AEx via WiFi (internet) gaat langzaam

Zyxel via Ethernet en WiFi (internet) gaat snel (genoeg)
Zyxel via Ethernet en WiFi (lokaal netwerk) gaat niet snel genoeg

?

Misschien moet je de AEx eens niet via de WAN-poort op de Zyxel aansluiten, maar op een van de drie LAN-poorten. En dan ook nog de DHCP-server in de AEx uitzetten (maar dat staat hij volgens mijn in brugmodus al). De rest van je bedrade computers zoveel mogelijk op de Zyxel (maar daarop heb je nog drie LAN-poorten over, dat moet lukken).

Daarnaast: zorg dat beide routers qua draadloze kanalen niet in elkaars vaarwater zitten. En ook niet in die van de buurt. Ik heb ook twee WiFi accesspoints op de bovenbeschreven manier en dat werkt prima. En het zijn niet eens Apples.

Toen ik alles wat snel liep weer even bekabeld op de zyxel aansloot was het weer bagger qua snelheid.

Ik heb telfort even gebeld. Met de zaken die ik, mede nav jullie tips, heb geprobeerd kwam de helpdesk tot de conclusie dat de ethernetpoorten van de zyxel weleens hun beste tijd kunnen hebben gehad.

Ik denk dat dat wel klopt: via ethernet met de AEX loopt alles zeer snel; de ethernetpoorten van de zyxel staan dan buitenspel. Alleen wanneer ik via AEX het internet op wil gaat het langzaam. Haperende ethernetpoorten aan de zyxelkant kunnen dit inderdaad verklaren; de AEX is immers niet rechtstreeks op internet aangesloten maar moet door de zyxel heen via één van zijn ethernetpoorten.

@Marc-a-mac
[size=9:6be661be08]AEx via het Ethernet (lokaal netwerk) gaat snel [color=red:6be661be08](yes, indeed)[/color:6be661be08]
AEx via WiFi (lokaal netwerk) gaat langzaam [color=red:6be661be08](nope, van de bekabelde aex-pc’s via wifi naar mijn laptop was nog nooit zo snel)[/color:6be661be08]
AEx via Ethernet (internet) gaat langzaam [color=red:6be661be08](yep, gaat bijna niet)[/color:6be661be08]
AEx via WiFi (internet) gaat langzaam [color=red:6be661be08](yep gaat bijna niet)[/color:6be661be08]

Zyxel via Ethernet en WiFi (internet) gaat snel (genoeg) [color=red:6be661be08](neen, alleen wifi is snel genoeg, ethernet is bagger) [/color:6be661be08]
Zyxel via Ethernet en WiFi (lokaal netwerk) gaat niet snel genoeg [color=red:6be661be08](inderdaad, maar ik wist niet wat de zwakke schakel was)
[/size:6be661be08][/color:6be661be08]

Ik heb een ander modem besteld.

Ik zou willen dat ik hier een ADSL modem had om het even uit te proberen, maar ik moet wachten tot mijn bestelling binnen is.

Dank voor de tips, ik hoop dat het nieuwe modem soulaas biedt.

De nieuwe modem heeft alle problemen opgelost!

De oude Zyxel was gewoon aan zijn eind.