[opgelost] Podcast 16:9

Hoe kan ik een video podcast maken vanuit Final Cut Express op 16:9?

Final Cut Express kent een standaard functie voor het maken van een Podcast. Echter deze is uitsluitend in de beeldverhouding 4:3.
Nu heb ik met veel zorg een film gemaakt op HDV kwaliteit, standaard 16:9, en in deze verhouding wil ik dan ook een Podcast maken.
Inmiddels heb ik diverse recepten geprobeerd maar geen van alle waren echt succesvol.
Of het bestand wordt te groot of de beeldkwaliteit loopt te sterk achteruit.

Iemand de oplossing?

Waarom zou je dat willen doen? Het beeldscherm van een iPod is 4:3, dus vrij logisch dat je dat als enige optie krijgt om een videocast te maken.

Omdat het origineel 16:9 is, krijg je een vervormd beeld wanneer deze wordt gecorrigeerd naar 4:3. Om maar een voorbeeld te geven; iedereen is wel erg slank. Dus liever zwarte balkjes dan smalle mensen.

Ik weet helaas vrijwel niets van Final Cut Pro. Maar kan je niet je bronmateriaal schalen naar 320x180 ofzo in plaats van naar 320x240? Voor zoveel mogelijk detail in het beeld zou je ook de zijkanten kunnen bijsnijden (pan&scan) voor je podcast en toch een 320x240 podcast maken, dan gaat er natuurlijk wel een stukje van je beeld verloren.

Overigens kan de iPod met een instelling ook zelf de zijkanten weggooien en het filmpje tot beeldvullend opblazen, maar dan heb je als maker geen controle meer over welke informatie er aan de zijkanten wordt weggegooid.

Omdat de nieuwe iPod nog maar net uit is en de specificaties van de video dus nog maar net bekend zijn een heleboel video podcasts nog niet geschikt voor de iPod helaas. Ik hoop dat daar snel verbetering in komt. Want video podcasts op een iPod kijken is wel erg leuk.

@Buzz_D

Het bron materiaal, HDV, staat in 16:9.

Gooi de 16:9 montage in een tijdlijn die ingesteld is op 4:3, nu krijg je automatisch letterbox. Vervolgens deze sequence exporteren.

Inderdaad oogappel,

Dit werkt uitstekend.

Dank je wel.