[opgelost] Problemen binnen Mac OS 9

Wij hebben nog een paar Macs draaien op Mac OS 9. Een collega had sinds een paar weken last van veel vastlopers. Vooral binnen de finder is het eenvoudig om een bevroren scherm te krijgen door enkele findervensters te verplaatsen, binnen 10 a 20x is het raak. Bevriezen gebeurd bij hem soms ook in InDesign (2) of Illustrator (9) als er een tekstblok of afbeelding verplaatst werd.

Het gaat om een PowerMac G4 466MHz met 256 MB die tot voorkort nog prima liep.

Ik heb de gebruikelijke stappen genomen, voor de duidelijkheid:

1. pram herzetten
  2. bureaublad opnieuw opbouwen
  3. finder en systeemvoorkeuren weggooien
  4. programmatuurupdate draaien

Daarna heb ik nog:

1. Systeem 9.2.1 geïnstalleerd (over 9.1)
  2. Zijn tweede monitor uitgezet en de videokaarten er om-en-om uitgehaald.

Herkend iemand deze symptomen? Weet iemand een oplossing?

(omdat het niet over Mac OS X gaat heb ik zitten twijfelen of ik dit probleem hier wel kan droppen, maar dit is het forum waar ik me thuis voel!)

Vergeet niet dat hier ook een topic over Classic draait, dus over oudere systemen dan 10. Jouw vraag is beslist geen rare. Op mijn oude Mac draait immers nog 8.6.....

Ik zit alleen te twijfelen of het niet beter is 9.2.2 te installeren i.p.v. 9.1.
Ik mis eigenlijk nog het defragmenteren van de HD, dat wil ook verhelderend werken.
Heb je virtueel RAM aan?

[quote:b5f0ff1354="Zora la rousse"]Ik zit alleen te twijfelen of het niet beter is 9.2.2 te installeren i.p.v. 9.1. Ik mis eigenlijk nog het defragmenteren van de HD, dat wil ook verhelderend werken. Heb je virtueel RAM aan?[/quote:b5f0ff1354]

Ik heb nu 9.2.1 er op zitten. De 9.2.2 upgrade download ging niet zo goed, maar omdat het probleem in 9.1 ook al aanwezig was heb ik dit nog niet afgemaakt.

Defragmenteren kan inderdaad geen kwaad… maar de machine heeft geen ‘vuile’ harddisk. Er is een aparte werkschijf en nog 1.6 GB over.

Virtual RAM staat op 512 MB.

Wat is er het laatst geïnstalleerd voordat je last kreeg van de vastlopers? Het gebruik van virtueel RAM wordt niet aangeraden, beter is om er RAM bij te zetten. Virtueel RAM gebruiken kan wel, maar vergt wat oplettendheid dat je niet teveel dingen tegelijkertijd doet. Tijdens het schoonmaken van je systeem zou ik virtueel RAM uitzetten.

Het komt me bekend voor... Ik werk ook niet voor niets nu in OSX

VRAM is eigenlijk het video-RAM, maar ondanks dat: virtual memory is vanaf 9.1 meen ik anders opgebouwd. Algemeen geld nu dat je het beste VM aan kan zetten met dezelfde hoeveelheid als er fysiek in zit. Uiteraard blijft het opletten dat je niet teveel gebruik gaat maken van VM alleen al vanwege de snelheid.

Oude bekende boosdoenders zijn uiteraard de extensies en regelpanelen. Heb je ConflictCatcher? Gebruik je ATM? (en zo ja: welke versie) Probeer eens een zo kaal mogelijk systeem.
Ook is het mogelijk dat de findder zelf overstuur is. Sleep de finder naar je desktop, kopieër er een van een opstartCD (juiste vesie SVP) en herstart.

Stuur anders eens een systeemprofiel (PB) dan zal ik kijken of ik er nog kwaaie extensies tussen zie zitten.

[quote:d31cf7352c="Deskman"]VRAM is eigenlijk het video-RAM[/quote:d31cf7352c]

Daarom hadden Zora en ik het ook over Virtual RAM 8)

[quote:d31cf7352c=“Deskman”]Oude bekende boosdoenders zijn uiteraard de extensies en regelpanelen. Heb je ConflictCatcher? Gebruik je ATM? (en zo ja: welke versie) Probeer eens een zo kaal mogelijk systeem.[/quote:d31cf7352c]

Natuurlijk! Ik was het de extentie ellende alweer bijna vergeten :stuck_out_tongue:

Bedankt voor je aanbod voor hulp!

Ivm planning heb ik een goeie kans dat er een clean install gemaakt gaat worden.

[quote:54a8f8e47d="rbroen"]Daarom hadden Zora en ik het ook over Virtual RAM 8)[/quote:54a8f8e47d]

Scheel gelezen zeker. :finderoud: ATM zul je wel nodig hebben. 4.6 is een kwaaie. Ik geloof dat ze bij Adobe op de site inmiddels ook de oude weer beschikbaar hebben.

Ah, was jullie ff kwijt, dus toch verhuisd naar Classic?

Ondertussen heb je al meer antwoorden gekregen, enfin, we wachten af.

Na een ochtend zoeken naar het probleem heb ik 's middags de computer schoon geïnstalleerd. Tot mijn verbazing bleef het probleem zich voordoen. Om 17:00 stond ik op het punt om de handel op te sturen naar onze dealer...

In een laatste ingeving vond ik de oplossing: het toetsenbord wisselen. De muizen waren al eens gewisseld. Omdat het scherm tijdens de vastlopers ook bevroor, dacht ik niet snel aan het toetsenbord.

Mijn collega gebruikt inmiddels twee dagen het mijn toetsenbord en ik gebruik nu twee dagen die van hem (in combinatie met OS X). Wij hebben allebei geen problemen gehad.