[opgelost] Zelftoegekende IP-adres?

Beste OMT-ers, goede middag.

Ik heb gister mijn macbook binnen gekregen en probeer nu tevergeefs een internetverbinding op gang te brengen… ik hoop dat iemand met iets meer verstand van zaken mij kan helpen.

Probleem, Ik kan in mijn menubalk mijn netwerk gewoon selecteren, wachtwoord invoeren en verbinding maken. Hij geeft dan aan dat ik vol bereik heb. Als ik dan b.v. google wil openen stopt het, en veranderd het icoontje van vol bereik naar die van geen bereik met een uitroepteken erdoor. Hij zegt dan “let op, geen internetverbinding” in mijn systeemvoorkeuren->netwerk staat de airport op oranje met daaronder zelftoegekende IP. Er staat status: ingeschakeld. Airport heeft het zelftoegekende IP-adres toegekend en kan geen internetverbinding tot stand brengen.

Weet iemand wat ik kan doen?

Bedankt alvast!

Groet Jop

Kun je aangeven welk ip-adres je krijgt te zien?

Alles al eens opnieuw gestart? Dwz, modem en airport/router?

netwerkinstellingen goed staan op? DHCP automatisch?

Het lijkt aardig op wat ik vorige week had op een conferentie. (min of meer publiek access point dus) Ik had keurig de gegevens ingevuld voor het access point en ik kreeg een volle uitslag en het leek allemaal te werken. Maar ook ik had een zelf toegekend IP adress. Bij mij bleek het in de encryptie te zitten. Deze was door de mac op wep gezet. (ik weet het, niet erg veilig). Maar deze moest ik even aanpassen naar wep40 (128 bit ascii).

Dus wat ik zou doen, even controleren welke encryptie er exact ingeschakeld staat op je accesspoint en dat vergelijken met de instellingen op je mac. (onder netwerkvoorkeuren.)

ik heb het modem al meerdere malen uit/aan gezet, airport ook. Dat hielp niet. De wep instellingen kan ik niet vinden? en wat is er precies niet veilig aan? andere suggesties nog? iK heb het gevoel dat de oplossing niet heel moeilijk is, maar dat ik hem door onkunde niet zie;)

bedankt voor de snelle reacties!

Jop

Welke wifi router heb je? Een airpoty geloof ik te lezen? Als je die benadert met je airport utility wat voor info kun je er dan uithalen?

[quote:0dcab55184="Mr Cr00b"]De wep instellingen kan ik niet vinden? en wat is er precies niet veilig aan?[/quote:0dcab55184] WEP is binnen een paar tellen te kraken door iemand die weet waar hij of zij mee bezig is. WPA is ook wel te kraken, maar kost meer tijd/moeite en is daarom aan te raden over WEP als je de keuze hebt.

[quote:0dcab55184=“Mr Cr00b”]iK heb het gevoel dat de oplossing niet heel moeilijk is, maar dat ik hem door onkunde niet zie;)[/quote:0dcab55184]
Voor mij klinkt het alsof je, zoals Fozzy ook zegt, DHCP aan moet zetten. De meeste routers staan zo ingesteld dat ze een IP-adres toe willen wijzen aan elk apparaat dat verbindt met het netwerk (dat is wat DHCP inhoudt: dat de router IP-adressen uitdeelt), maar dat gaat fout zodra het apparaat zichzelf een IP-adres geeft. :apple: -> Systeemvoorkeuren -> Netwerk -> AirPort uit het lijstje kiezen -> achter [i:0dcab55184]Configureer IPv4[/i:0dcab55184] kiezen voor “Via DHCP.”

dat stond hij al. Kan ik niet instellingen van mn oude laptop exporteren en importeren op de nieuwe? of een nieuwe instelling aanmaken?

Heb je misschien nog andere aparaten die wel goed verbinding kunnen maken trouwens?

Kan je 's kijken of erbij je verbindingsinstellingen DNS-servers aangegeven staan???

en heb je het al eens met een (netwerk) kabeltje geprobeerd? krijg je dan wl een ip adres cq werkt het dan wel?

(utp kabel/ rj45) zit standaard bij de router meestal en anders op iedere straathoek te koop.

[quote:2c18ba1348="marvin"]Kun je aangeven welk ip-adres je krijgt te zien?[/quote:2c18ba1348] Een [url=http://wiki.wireshark.org/APIPA]APIPA[/url] natuurlijk...

hij vind geen dns servers als ik onder geavanceerd in netwerk op dns klik. en met een kabel werkt het allemaal perfect! en mn macbook werkt nu ook prima wireless en de macbookpro van mn huisgenoot ook. alleen de nieuwe macbookpro niet!

thx

[quote:ced4b17282="Mr Cr00b"]mn macbook werkt nu ook prima wireless en de macbookpro van mn huisgenoot ook. alleen de nieuwe macbookpro niet![/quote:ced4b17282] Dan wordt het denk ik tijd om die drie naast elkaar aan te zetten en alle netwerkinstellingen te vergelijken …

Ik had hetzelfde; toen bleek dat mijn router een limiet had van 4 uit te geven adressen.. en met de Xbox, iPhone, iPod touch en de MacBook er op ging er even iets mis.. "Zelf toegekend IP-adres".. kreeg ik, wat nergens op sloeg; geef dan een duidelijkere melding :x

vergeet DNS etc...

Ga met de airport express/extreme util via 'hulpprogramma’s in de map 'programma’s naar je airport configuratie. Controleer of DHCP aanstaat, controleer of de range van IP’s die via DHCP mag worden uitgegeven ‘ruim’ genoeg is voor al je apparaten. 1 apparaat per IP adres. Heb je een MAC-adres filter ingesteld voor WiFi, voeg hier dan het Mac-adres van je apple toe. Controleer wat de gekozen beveiliging is en schrijf deze op / onthoudt deze.
Controleer wat voor soort IP je zou moeten krijgen (bijv. 192.168.0.x of 192.168.1.x)
Sla de eventuele wijzigingen op en update je voor de zekerheid even je Airport Express/Extreme.

Ga nu naar Systeemvoorkeuren → netwerk en selecteer het Airport op je computer. Selecteer je Wifi netwerk in de dropdown. Krijg je nu verbinding?
Zo nee, klik op Geavanceerd. Klik op het tabblad ‘Airport’ op het ‘+’-teken. En vul de netwerknaam en de betreffende beveiliging in. Klik op ‘Voeg toe’. Krijg je nu verbinding?
Zo nee, ga naar het tabblad ‘TCP/IP’ en zorg dat ‘Configureer IPv4’ staat op ‘Via DHCP’ en klik op de knop ‘Vernieuw DHCP lease’.

Krijg je nu verbinding? Post je bevindingen op dit verhaal en we kijken verder…