OPGELOST! Zware samples en iBook G4, zit ik aan de grens?

Ik heb het voor mekaar! Na twee maanden prutsen heb ik d.m.v. CDXtract de Giga Rhodes sample bieb die niet werkte, via een omweg om weten te zetten naar het .exs format. Nu kan ik echt een waanzinnige Rhodes in Logic laden, veel beter dan de EVP die er standaard inzit. De omweg was nodig, omdat CDXtract steeds crashte als ik de hele zooi direct om wilde zetten. Door de bieb om te zetten naar SoundFonts werd de boel leesbaar voor Logic. Logic heeft de rest gedaan. Maaarrr... Ik krijg wel erg vaak geluidsproblemen. Of het pedaal stuurt de midi raar aan, waardoor noten blijven hangen, of er is ineens wat latency, of als ik een akkoord aanhoudt dan wordt het geluid soms onderbroken. Bij zo'n "gat" zie ik de signaal LED's van m'n audio interface even uitgaan. Zou het de processor, de HD of de geluidskaart zijn die het niet meer trekt? En wat kan ik hieraan doen? De audio interface is een M-audio FW410.

ik denk dat het zowieso niet aan je geluidskaart ligt... Je harddisk en processor daarentegen..... oplossing: 2x2,5 ghz G5? :wink:

Het ligt idd niet aan de geluidskaart. Heb net ff een testopname gedraaid. Tijdens het opnemen viel er een gat, maar dat kwam niet terug bij het afspelen. Op het moment dat het gat viel stokte de click ook even. Tja, een 2x2,5 GHz G5, dat zou ik wel willen ja. Maar das een hoop geld en dat is er even niet. Ik denk dat ik het alsnog met een externe HD eerst maar eens probeer. Dat was ik al van plan, maar de problemen die ik toen had, lagen vooral aan de iPod die ook aangesloten was. Die ligt er nu af tijdens het opnemen en dan gaat het al veel beter, maar nu is zo'n HD welkom. Waar sla ik de sample bibliotheek op de externe HD op, zodat Logic 'm toch ziet?

dag Vogel

ik neem aan dat je HD streaming in de EXS hebt aanstaan? het kan namelijk ook je ram zijn dat vol zit en dan swapt het systeem voortdurend naar het virtuele geheugen op de HD, wat tijd kost en de gaten kan opleveren. met HD streaming aan leest logic de samples direct van HD en wordt er alleen een buffer in ram opgeslagen. 640 MB intern is niet veel bij zware samples. dus uitbreiding daarvan kan ook iets oplossen.

HD streaming? Waar zit dat? Ik ben echt nog een behoorlijke noob met die exs sampler. In je post schrijf je iets over virtueel geheugen. Laat ik dat nou net voor de gein eens hebben aangevinkt en de gaten zijn weg! :lol: Toch verbazend dat een bijna twee jaar ouwe consumentenlaptop dit nog aankan.

waar heb jij dat virtueel geheugen aangevinkt dan? hoeveel ram zit er eigenlijk in die powerbook?

Oja en het blijft natuurlijk een G4… dat is een prima processor
dus daar kan je best wat van verwachtenverlangen
:lol:

[quote:691ab5cd22="Maclord"]waar heb jij dat virtueel geheugen aangevinkt dan? hoeveel ram zit er eigenlijk in die powerbook? [/quote:691ab5cd22] Zie boodschappenlijst in onderschrift. iBook G4, 640 MB RAM. Het virtueel geheugen zit in de exs-sampler>options>virtual memory. Ik heb de disk speed op slow gezet en de disk use op average. Werkt perfect nu!