Oplossing: Hoe Koppel Je 2 IMaccie's Aan Elkaar?

Oke... Het is me gelukt!

Als eerste heb je dus een crossover- Ethernet-kabeltje nodig.
Ik had dus een gewone Ethernet-kabelt

Als 2e had ik mijn mac staan op DHCP ipv. Handmatig.

[b:71f2940f12]Dit vond ik in de Mac-Fan:[/b:71f2940f12]

[i:71f2940f12]Macos Classic :finderoud: -Maccos Classic :finderoud: [/i:71f2940f12]
Om een verbinding te maken tussen 2 Classic Macintosh computers, moet beide systemen AppleTalk zijn geactiveerd. In het AppleTalk-regelpaneel selecteren we de netwerkaansluiting die aan de orde is: Ethernet of airport. Ga nu naar het regelpaneel samengebruik [b:71f2940f12](Samengebruik aan&Programmakoppeling aan&vinkje aan bij Maak samengebruik mogelijk via TCP/IP)[/b:71f2940f12] van de server en geef de Mac een naam zodat u de machine kunt terugvinden in het netwerk. Als er geen veiligheidsrisico is hoeft u geen wachtwoord in te voeren. Bij een leeg wachtwoordveld zal de server simpelweg niet om een wachtwoord vragen. In het regelpaneel TCP/IP kiezen we achter Confugureer voor de optie Handmatig en typen een lokaal IP-adres[b:71f2940f12](Het IP-adres van de andere Mac) [/b:71f2940f12]. Via de kiezer krijgt u toegang tot de mappen die de server heeft vrijgegeven. [b:71f2940f12](Kiezer: AppleShare-aanklikken en verschijnt de naam van de andere computer-Hier op klikken en verbind)[/b:71f2940f12]

In de Mac-Fan staat ook hoe je bijv. Macos X verbindt met MacosClassic en andersom
en nog andere mogelijkheden. (Zelfs hoe je een Mac en een PC kunt koppelen… Alsof we dat willen… :smiley:

Mijn probleem is bij deze opgelost… (Durf te wedden dat ik er nog veeeel meer tegenkom… :stuck_out_tongue: )
Verder wilde ik jullie bedanken voor jullie hulp.

Thnx * Melody

OS9??

Welk systeem heb je??? Als je OSX10.3(panther) hebt ga je naar appletje: systeempreferenties: delen/sharing: dan kruis je alle opties van de service aan. Hier geeft hij ook bij de meeste een klein uitlegje wat het is en hoe je hierdoor iets kan connecten. Dit doe je bij de twee computers. Dan herstarten. Nu heb je meerder mogelijkheden. Je kan als je een venster in de finder opent, op netwerk klikken. Dan zie je als het goed is de andere computer, als je deze niet zietmoet je ff door zoeken in misschien mapjes die er in staan. Dan dubbel klikken. en krijg je een inlog scherm waar je de username en de password moet invullen van de andere computer. LET OP een username met spaties zorgt voor problemen. Nu kom je in de user map van de andere computer. De tweede optie is om met Appletje-k een server in te tikken. Hier moet je in de eerste balk de IP tikken van de andere computer. Dan heb je de optie om als een guest of als registrede gebruiker in te loggen. Ik hoop je zo te kunnen helpen.

Succes

Met een firewire kabel verbinden en er eentje opstarten met appleltje-t. Dan moet als het goed is de harddisk van de ander op je buroblad komen.

[quote:616bec32f9="* Melody"]Ik heb ze verbonden me een... Crossover-kabeltje... (Denk dat je dat zo noemt... Allebeide uiteinden soort internetstekkertje) [/quote:616bec32f9]

Een crossover kabeltje is het alleen als er in de stekertjes een paar draadjes anders zijn aangesloten; gekruisd dus.

Zitten de draadjes in de stekertjes precies in dezelfde volgorde dan is dat kabeltje niet geschikt voor het verbinden van twee iMac’s.
Gebruik in dat geval de Firewire-truuk.

Cross over kabeltje is niet echt nodig om twee mac's te koppelen (tenminste bij osx.3.4.), de mac is namelijk auto detected, Ik kan feilloos een koppeling leggen met een normale UTP kabel tussen mij imac en ibook.

het is wel echt belangrijk om te zeggen welk systeem je gebruikt anders kunnen we je niet helpen. Slim is om in je onderschrift te schrijven wat je allemaal hebt. Type Mac, systeem, interngeheugen enz. dat helpt wat makelijker.

Succes. Ik weet wel dat voor Ibooks het wel werkt met ‘T’ inhouden opstarten maar weet niet of dat met een Imac of een Powermac dat ook kan.

Succes.

ik neem aan dat hij 9 heeft draaien (dit bericht staat niet voor niets in classic)

In OS 9 heb je de kiezer, in X bestaat die niet meer, dus het recept voor 9: Bij oude iMacs heb je nog wel; een echte crossoverkabel nodig. IP nummers heb je niet nodig, je verbind met AppleTalk. het oude protocol van Apple.

Beide: Je moet de regelpanelen AppleTalk instellen (ethernetpoort)
De ene iMac: Je moet filesharing aan zetten
De andere iMac: In de kiezer kies je Apple Share. Rechts zie je dan, als kabel en instellingen goed zijn, de andere Mac verschijnen. Dubbelklik en je kunt kiezen uit de Harddisk of gesharede partitie.

Met de aloude target mode moet het ook kunnen, maar dan moet je wel FireWire hebben en een kabeltje…

Aldus

Oh... Sorry... Sorry...

Het is inderdaad een Classic (Allebei).

Voor het gemak… Mijn Blauwe Imac(9.2.1):
(Die ik wil koppelen aan me andere Rose-Strauwberry-Imac)
-PowerPC G3
-333 MHz
-Ingebouwd geheugen: 32MB
-Viritueel geheugen: 64MB
-Capaciteit 6GB
-Samengeberuik ingeschakeld

En dan nog even over dat kabeltje… Want dat zal het dan wel zijn…
Het is een kabeltje met beide uiteinde het zelfde als een internetstekkertje.
Ik stop 'm dan dus ook in de ingang waar je anders je internet kabeltje instopt.
Dit teken staat erboven: <…>

Dit kabeltje kreeg ik trouwens van iemand die vertelde dat ik het hiermee moest doen.

Rose-Strauwberry Imac 9.2.2:
Oeps die is nu gecrasht… !!! (Omdat ik dus denk ik bij kiezer dat ip van die blauwe heb ingevult?)
Fout 127/Opstarten met Shift ingedrukt… Wat dus niet werkt… Adres-Fout…
Ben ik lekker mee zeg…

Niks IP-nummer nodig. Gewoon via APple Share en dan herkennen ze elkaar wel. Maar je kabeltje moet wel goed zijn natuurlijk.

Enne… Classic is OS9 draaien onder X, met wat jij doet heet het gewoon OS9.

Enne... Classic is OS9 draaien onder X, met wat jij doet heet het gewoon OS9.[/quote]

Oh… Oke… Sorry Hoor!

[b:e8ba6e1c43]Voor het gemak... Mijn Blauwe Imac(9.2.1):[/b:e8ba6e1c43] (Die ik wil koppelen aan me andere Rose-Strauwberry-Imac) -PowerPC G3 -333 MHz -Ingebouwd geheugen: 32MB -Viritueel geheugen: 64MB -Capaciteit 6GB -Samengeberuik ingeschakeld

[b:e8ba6e1c43]Rose-Strauwberry Imac 9.2.2:[/b:e8ba6e1c43]
-PowerPC G3
-266 MHz
-Ingebouwd geheugen: 160MB
-Viritueel geheugen: 161MB
-Samengeberuik uitgeschakeld

Ja, en nu? Kabeltje gecontroleerd?

Heb ik de juiste kabel?

Helaas ik heb wel foto gemaakt van dat kabeltje… Maar lukt niet om hem hierbij te plakken…

Aan de foto zul je niet veel kunnen zien. Als 'ie kant-en-klaar gekocht is staat er vast wel iets op gedrukt, als 'ie door iemand zelf gekenepen is dan zul je naar de kleur draadjes moeten gaan kijken...

Haal anders bij de eerste de beste PC-boer een UTP-crossover kabeltje. Komt altijd wel weer eens van pas en kost nou ook weer de wereld niet.

Enne... Classic is OS9 draaien onder X, met wat jij doet heet het gewoon OS9.[/quote]

Volgens de laatste Mac-Fan niet hoor!

Dan zijn ze bij MacFan ook niet echt op de hoogte. Verbaast me niks.

Zeker voor nieuwe Apple gebruikers lijkt er geen verschil te zijn omdat ze nooit iets anders gekend hebben. En je kan natuurlijk zeggen wat je wilt, mij zal het allemaal een zorg zijn. Toch zijn er zeer essentiele verschillen tussen de twee manieren van OS9 draaien. Maar dat kan ik niet uitleggen als ik zowel het een als het ander classic moet noemen.

Afgezien daarvan: is het nou gelukt?

Ach... Weet je... Maakt me eigenlijk ook helemaak nix uit hoor hoe je het noemt. Als ik me maar gewoon duidelijk kan maken en een ander begrijpt wat ik bedoel is het toch opgelost.

En omdat dit staat op de index:
[b:91c8181221] Algemeen Classic
Vragen, opmerkingen en andere dingen over de [i:91c8181221]eerdere Apple systemen[/i:91c8181221] kunnen hier.
Moderators MacOSX.nl Crew, Moderators[/b:91c8181221]

En aangezien dat ik geen OSX heb maar een [b:91c8181221][i:91c8181221]eerder systeem[/i:91c8181221][/b:91c8181221] val ik onder Classic.
Vandaar dat ik me berichtje hier had gezet en niet bij bijv. MacOs X

Het OS: Alles over Mac OS X (het systeem) in het algemeen.
Moderators MacOSX.nl Crew, Moderators 3859 30279 Za Jul 10, 2004 6:52 pm
Jakke

En trouwens het ging me helemaal niet om een discussie over wat Classic nu wel en niet is.
(Mischien een idee voor in het forum?)

Ben allang blij dat het me gelukt is!

En thnx voor je hulp

Groetjes * Melody

Ik ben ook niet evangelisch als het om de naamgeving gaat, maar wel is het handig als duidelijk is wat er bedoeld wordt. Daarom leg ik op momenten van verwarring uit dat je het beter uit elkaar kunt houden.

Een van de simpele dingen bijvoorbeeld is dat vrijwel alle netwerkzaken voor classig gewoon via X worden afgehandeld en dat in OS9 alle netwerkinstellingen in de regelpanelen AppleTalk - TCP/IP en de Kiezer gedaan moeten worden.

Blij dat het inmiddels gelukt is :wink: