Oplossing voor meer lawaai na update 10.3.4?

Naar aanleiding van een draadje dat ik hier over begonnen ben op Apple forums:

Andre, et al,

If you’re still following this thread, this suggestion was posted at MacFixIt…

Still more on fan speed, loudness Continuing coverage of increased fan speed or loudness after the Mac OS X 10.3.4 update (some users are experiencing decreased fan/heat activity), Zach Bragin - one of the MacFixIt readers who initially reported louder fans and a much hotter PowerBook underside, found a mixture of procedures resumed fan speed and heat consistent with levels prior to the update.

[color=darkblue:53072666d6]“After forcing prebindings with Cocktail, trashing the finder preferences, and zapping the PRAM, heat and fan speed is back to normal.”
[/color:53072666d6]

Meanwhile, we’ve received more confirmation for increased fan activity in desktop Macs. MacFixIt reader Bill writes “Yes, for the first time since buying my (now old) 15” 800 MHz iMac flat panel I am hearing a loud fan. Very annoying as its quiet operation was a feature which prompted my purchase. "Clint

Ondertussen zou ik graag wat weten over “force prebindings” :
De reden dat ik deze oplossing zelf nog niet heb kunnen proberen. (Geen Cocktail, geen tijd)

He, Ik heb hetzelfde probleem, op mijn G4. Destijds al een nieuwe Fan laten installeren (hardware matig) met weinig resultaat. Baalde ervan dat na deze update het probleem weer naar voren kwam.

Wacht op een oplossing.

Aad

Zit ik dus ook mee op m'n iMac 800! :-( 't Is zelfs zo erg dat het flink stoort als ik muziek draai via iTunes. Komt Apple met een oplossing?

Ik heb ondertussen bovengenoemd recept gedaan:

Download Cocktail
Start Pilot
Doe alles maar meteen (duurt wel effekes) inclusief prebinding (niet dat ik inmiddels weet wat het behelst.

com.apple.finder.plst weg gegooid
herstart met Apple+option P R (Pram Zap)

Helemaal stil is ie niet.

Wordt vervolgd

[quote:c84057879e="AndreSalters"]Ik heb ondertussen bovengenoemd recept gedaan:

Download Cocktail
Start Pilot
Doe alles maar meteen (duurt wel effekes) inclusief prebinding (niet dat ik inmiddels weet wat het behelst.

Wordt vervolgd[/quote:c84057879e]

Is wat Latijn voor mij. Heb ondertss Cocktail gedownload. Vraagje: is de hele operatie veilig? Ik bedoel: je beschadigt niks anders, of dingen die mss verloren gaan?

Werkt dit recept ook op een PB 12" 1,33GHz? DE fan hiervan lijkt na 10.3.4 ook wat actiever. Zeker weet ik het niet: de PB 12" werd altijd al vrij warm.

ik hoor de mijne ook, maar niet heel storend.... ik hoor hem zeker niet als de muziek aanstaat op drie blokjes (itunes voluit)... ik heb een iMac 1.25 GHZ 17" Flatpanel....

Ik denk niet dat de mijne veel lawaai maakt, maar minder mag altijd :smiley:

[quote:d4d7452f40="Geedee"][quote:d4d7452f40="AndreSalters"]Ik heb ondertussen bovengenoemd recept gedaan:

Download Cocktail
Start Pilot

Wordt vervolgd[/quote:d4d7452f40]

Is wat Latijn voor mij. Heb ondertss Cocktail gedownload. Vraagje: is de hele operatie veilig? Ik bedoel: je beschadigt niks anders, of dingen die mss verloren gaan?[/quote:d4d7452f40]

Na de herstart waren mijn icons op het bureau blad groter.
Ik heb niet paraat wat het pram allemaal opslaat…
Misschien een van de echte deskundigen???

Het zijn geen erg riskante dingen, die hierboven gemeld staan,
maar kan altijd iets fout gaan… (eigen risiko)

Ik heb mijn imac 800mhz flink laten zwoegen
en ik ben vooralsnog blij…
Stiller, nooit helemaal stil, maar wanneer was ie dat voor het laatst?

Alles volgens het boekje gedaan: geen stillere iMac :-(

Bij mij is er wel iets verbeterd

Ik ben nu animatie aan het renderen. Lawaai is acceptabel.
Wel vind ik hem, als ik niks doe (nou ja helemaal niks kan niet) laten we maar het laagste energie niveau nomen, minder stil als vroeger.

Gek eigenlijk, maar toen ik vandaag m'n iMac weer aanzette, leek hij stiller dan gisteren. Zou de remedie dan toch geholpen hebben? Nou, stiller wil niet zeggen 'stil' hoor. Hij zoemt er nog altijd lustig op los, maar het wordt al wat meer aanvaardbaar.

Hier kan ik na een dag beamen dat het echt een stuk beter is dan het was. Het is meestentijds een zacht briesje.

Het zal wel heel suf zijn, maar waar kan ik Cocktail downloaden?

en
belangrijker nog blijkbaar zit het in de systeem versie.
Weet iemand of iemand dit al door heeft gegeven aan Apple.
En of Apple daar iets aan gaat doen?
Dan is het ook opgelost, Toch?

http://www.macosxcocktail.com/

Je kan het progje 10 x gratis opstarten.
Apple weet altijd alles maar zegt nooit wat terug…

[quote:dde6d0bd8e="Aad Metz"]Het zal wel heel suf zijn, maar waar kan ik Cocktail downloaden?[/quote:dde6d0bd8e]

Via VersionTracker gaat het natuurlijk ook.

Bij mij ging de fan ook meer loeien sinds de update naar 10.3.4. Hij deed dit wel alleen bij het opstarten. Zodra het inlogvenster er was, werd hij weer stil.

Ook heb ik vanwege nieuwe forse hangups in de logs gekeken en kom daar ook steeds prebinding-meldingen tegen… Kan dat het systeem laten vastlopen?

Heb inmiddels dat prebinding gedaan, met crossed fingers. Vind het heel eng dit soort dingen met OSX. Voor alsnog niets opgelost, qua geluid. Wel lijkt een probleem met Acrobat 6 te zijn opgelost. Ben dus eigenlijk heel benieuwd wat dat prebinding doet.

[quote:1b4f98122c="AndreSalters"]Ondertussen zou ik graag wat weten over "force prebindings" : De reden dat ik deze oplossing zelf nog niet heb kunnen proberen. (Geen Cocktail, geen tijd)[/quote:1b4f98122c]

Hier staat het uitgelegd. (In Engels)
Hier staat de vertaling. (Met dank aan babelfish-Altavista). Is machine vertaling, ik had geen zin om het zelf te vertalen. Als ik tijd heb, zal ik nog eens kijken…

[quote:1b4f98122c]Under Mac OS X, a mechanism called prebinding is used to accelerate the launching of applications. Applications on Mac OS X, like applications on every other modern operating system, are composed of more than just a single file that is executed by the computer. Applications are built on top of libraries full of functionality. Some of the libraries are provided by the operating system vendor – Apple provides more than 150 libraries in the default installation of OS X. Everything from Cocoa to Carbon to the Web Services API to the libraries used by iPhoto to talk to your mac.com account are implemented in libraries.[/quote:1b4f98122c]