Opnemen op een iBook

Beste mensen,

Als ik via Cubase of Garageband audio wil opnemen krijg ik heel vaak een ‘disk too slow’ melding. Ik heb een iBook G4 1,2 Ghz en gebruik de Premobile USB audio box van M-Audio als audio interface. 1 Spoor gaat soms goed, 2 sporen lukt al helemaal niet.

Zou het probleem opgelost zijn als ik een externe hardeschijf zou gebruiken voor opnemen? Zat de denken aan de 120GB LaCie D2 drives extreme Firewire 400.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

das toch wel vreemd...hoewel opnemen op een externe schijf natuurlijk als een speer gaat, zou je op je interne wel meer dan 1 spoor moeten kunnen opnemen. Is je HD niet bijna vol? En hoe zit het met het geheugen?

Hmmm, heb daar totaal geen last van. Staat de processorsnelheid op hoogst?

640MB Ram, in Systeem voorkeuren alles op 'Highest Performance' gezet. Nog meer als 20GB vrij.

hmmmm, wat Vogel zegt klopt. tot 8-12 tracks op 24/48 moet het gewoon goed gaan op een interne HD van 4200rpm. het is toch niet zo dat je tijdens dat opnemen ook nog eens een heleboel audiosporen afspeelt, he? want dan kun je 'disk too slow' wel verwachten.

probeer eens via de interne audio op te nemen, kijk of dat wel goed gaat. en probeer eens veschillende instellingen: 16/44.1, 24/44.1, 16/48 etc. zet je disk monitor eens aan en kijk hoeveel schijfactiviteit er in rust en bij opnemen is.