Opnemen op je mac vanaf televisie

BEste macvrienden

Ben op zoek naar het volgende :

ik wil vanaf de televisie sportbeelden opnemen en daarna in zo goed mogelijke kwaliteit op mijn mac afspelen via quicktime of windows mediaplayer, of via imovie.
Wat is daarvoor de beste oplossing ?
Een dig. harddiskvideorecorder, of een gewone dvd-recorder ? Of de eye tv of zoiets ?

Alle tips of ideeen zijn van harte welkom. Ik werk als tenniscoach en wil graag videobeelden met mijn powerbok op de baan gevruiken.

Groetjes,

Martijn Voorbraak

ik heb een Televio, da's een TV kaart die je in je mac stopt. Daar hang je de TV kabel aan en je kan niet alleen TV kijken, maar het ook nog eens in allerlei formaten (zoals QuicktTime) opnemen als filmpje.

Er zit ook een S-VHS ingang op.

De Televio is nu als “Alchemy TV” verkrijgbaar voor G4 en G5 met OSX.

http://www.miglia.com/products/video/alchemytv/index.html

Ik gebruik een a/d converter van conapus en importeer tv beelden rechtstreeks in imovie.

Ik gebruik een EyeTV (het 'oude' USB model), en dit gaat perfect. levert overigens ook perfect DVD's op.

hy Zou iemand me wat duidelijke de verschillen kunnen uitleggen tussen de eyetv 200 snap ik gewoon je coax kabel in dat doosje stoppen en zoals op tv kijken...

maar dan

eyetv 300 digitale satelliet aansluiten wat heb je daar voor allemaal nodig ? Een maandelijks abonnement ofzo? Zou daar graag wat meer over weten welke posten en zo je daar mee kunt ontvangen.

en de eyetv 400
Is dat hetzelfde als je bijvoorbeeld een antenne op je tv zet en daar zoals in Belgie maar twee a drie posten kunt mee ontvangen vrt en canvas?

Klopt dit of heeft iemand meer uitleg erover want de site vind ik nogal oppervlakkig … :innocent:

Wij hebben sinds kort ook EyeTV (het oude model via USB). maar het lukt me niet om DVD's te branden, zou iemand me dat kunnen uitleggen hoe dat nu precies in zijn werk gaat? Groetjes!

[quote:ea981da79f]De Televio is nu als "Alchemy TV" verkrijgbaar voor G4 en G5 met OSX. [/quote:ea981da79f]

Alchemy TV DVR in combinatie met digitenne of digitale sateliet, echt super.
Ik heb het zelf met digitenne, opnemen in mjpeg, editen en naar DVD.
Sublieme kwaliteit. Rechtstreeks opnemen naar mpeg 4 kan ook, stelt wat hogere eisen aan de processor en is uiteraard lastig te editen maar kleinere files. Alleen de los bijgeleverde externe afstandbediening is niks, maar dat vind ik niet zo’n ramp.

Van de eye TV, die met de usb interface heb ik slechtere dingen gehoord, maar dat is van “horen zeggen” (xlr8yourmac.com) hoewel er nu ook 1 met firewire is.

[quote:ac541844e4]Wij hebben sinds kort ook EyeTV[/quote:ac541844e4]

Het nadeel is dat die dingen in mpeg2 opnemen wat dus eerst weer naar een quicktime file oid omgezet moet worden om te editen.
Ik heb laatst van een geripte kwaliteits dvd de mpeg2 stream met behulp Cinematize omgezet naar DV pal, maar ik vond de kwaliteitsvermindering onthutsend. Wellicht is hier betere sw voor?

De nieuwe eye tv 300 kan satelliet signaal aan maar wat doe ik dan met de gecodeerde signalen?

Werk met de usb eyetv, zonder problemen. Brand op cd via toast als vcd om later op tv te bekijken via dvd player. Je dient idd gewoon de coax in te pluggen software op de mac zetten finetunen en tv kijken of opnemen. De nieuwe modellen hebben meer in hun mars, maar of dit daadwerkelijk allemaal al beschikbaar is in deze contreien durf ik me niet over uitspreken. Overigens bij egato hebben ze een goeie support. Ook in de support en troubleshooting zijn heel wat oplossingen en tips te vinden van hoe je te werk dient te gaan.

[quote:5f29b44351]De nieuwe eye tv 300 kan satelliet signaal aan maar wat doe ik dan met de gecodeerde signalen? [/quote:5f29b44351]

Het hangt er helemaal van af wat je wilt, als je gewoon 1 op 1 wilt terug kunnen kijken wat je hebt opgenomen op je huiskamer dvd, dan brand je het rechtstreeks naar dvd of vcd. Wil je het kunnen editen, bv reclameblokjes eruit monteren oid, of je wilt hetgene wat je hebt opgenomen omzetten naar chapters voor navigatie van de dvd wordt het een ander verhaal.

Iets anders als je dat soms bedoeld:
Ik was ook in die eye tv 300 of 400 geinteresseerd, maar voor zover ik heb kunnen uitvogelen kun je er alleen de “free to air” kanalen ermee oppikken en daar zit ik nou niet echt op te wachten.

Voor het “standaard” NL pakket, dus de publieke omroepen + de commercielen en nog een handje vol, heb je voor digitale ontvangst of een Canal basis decodercard (iets van 35 euro p.j.), of digitenne met een abbo van euro 8,95 per maand nodig.

Als eye tv de mogelijkheid had om een decodercard te plaatsen en je speelde toch al met het idee om satelliet dan wel digitenne te nemen en de kabel eruit te kieperen, dan zou dat een aantrekkelijk alternatief zijn geweest omdat je dan de digitale ontvanger die je voor satelliet dan wel digitenne nodig hebt zou uitsparen. (afhankelijk van de keuze van merk zo’n 150 a 220 euro besparing)

Ik heb een paar x geinformeerd of het mogelijk was in hun digitale ontvanger een smartcard te plaatsen maar nooit antwoord gekregen.

in de FAQ van de eye 300 (http://www.elgato.com/products/eyetv300faq.html#faq1) lees ik dat er geen smartcard in kan en voor mij geldt, ik heb al een canal+ decoder maar als ik het signaal doorlus naar de eye 300 dan heb ik alleen maar de free-to-air kanalen of niet?

Ik gebruik zelfs een Director's Cut Take 2. Kan meteen importeren...in DV formaat.

Geen verlies van kwaliteit dus.

[quote:fd5a1f16f0]als ik het signaal doorlus naar de eye 300 dan heb ik alleen maar de free-to-air kanalen of niet?[/quote:fd5a1f16f0]

Nee volgens mij niet, tenminste als je hem kunt omschakelen van “tuner” naar het AV kanaal. Bij mijn alchemy TV DVR card kan dat en ik krijg op het AV kanaal gewoon alles te zien wat je erin plugt, digitenne, dvd speler, video.

Maar als je toch al een digitale ontvanger hebt waarom zou je dan die relatief dure eye tv kopen?

hmmm, ik had beter idd eerst even die faq's door kunnen lezen voordat ik antwoord gaf... :roll:

En nog veel meer argumenten om hem niet te kopen…

[quote:cfc4985a38="TonE"]

Maar als je toch al een digitale ontvanger hebt waarom zou je dan die relatief dure eye tv kopen?[/quote:cfc4985a38]

om tv te kijken op mijn mac?!

Ha, ha, koop dan voor iets van 150 euri de Alchemy TV DVR card, Je krijgt ervoor: Bij digitale input vanuit je canal decoder een fantastisch beeld op de mac, (ook via de gewone composite aansluiting.) Opnemen in mjpeg of mpeg4, programmeerbaar. Een s video aansluiting om vanaf een (S)VHS recorder beeld te digitaliseren.

Wil je alleen TV kijken koop je de kale Alchemy voor een euro’tje of 100.

Ik gebruik ook de Canopus analoog video > Firewire (DV)(en terug) convertor en vind dat de handigste en meest flexibele oplossing. omdat je van je videorecorder zowel tv beelden als vhs banden direct in imovie kunt inspelen en bewerken en via idvd op dvd branden.

Geen kwaliteitsverlies, geen grote files van mpeg naar dv omzetten. en goede AD conversie.

Het mooie is dat het andesom ook werkt. als je in Imovie (in final cut werkt het ook) in de voorkeuren “speel video af via camera” aanzet en de digitale input op de canopus kiest, dan kun je rechtstreeks op TV je verrichtingen bij het editten volgen. Erg handig. En je kunt een kennis met een hi8 camera nog eens een lol doen.
dus…

Zie :

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/nlstore.woa/91509/wo/6Y4Hy3Q1hy0u3Vfr4sM1mNxXxPM/1.0.7.1.0.5.3

Wat is dit dan ?
Kan ik via deze adapter niet gewoon mijn televisie uitgang er in pluggen en opnemen ?
Ik zal wel te simpel denken.

Wat kost de Canopus ?

nee, dit soort adaptortjes is om je powerbook / g4 op een tv aan te sluiten. dan zie je op je tv het scherm van je mac. de canopus kost ca 250 euro en waarschijnlijk het goedkoopst bij mailamac.

trouwens, als je een videocamera hebt met analoog in en firewire uit kun je kijken of je die analoge ingang kunt gebruiken om DV uit te krijgen. dan kost het je niets.