Ik heb het al in een aantal discussies gezegd, maar wilde er toch nog even een thread aan wijden omdat er ontzettend veel mensen hier over unlocked iPhones na zitten te denken..
Op bijna alle fora en websites (Macrumors, TUAW, MACNN, Appleinsider, Engadget, Gizmodo) wordt over unlocked iPhones bericht. Het is dus zo goed als zeker dat deze er zullen gaan komen.
Ik wil er alleen hier op wijzen dat veel nieuwe functies op de iPhone speciaal door de door Apple geselcteerde provider moeten worden aangeboden. Dit kan eventueel de functieomvang van je unlocked iPhone beinvloeden.
Voorbeelden hiervan zijn:
Visual Voicemail
Assisted GPS
(natuurlijk) UMTS
eventueel nog andere…
Deze functies worden (afgezien van UMTS als je dit hebt) niet in normale paketten aangeboden en zullen dus ook maar gedeeltelijk of helemaal niet werken. In het geval van Visual Voicemail is het zelfs zo dat bij de geautoriseerde providers die met Apple de iPhone aanbieden nog niet zeker is of ze alle in staat zijn deze functie aan te bieden.
Onduidelijk is ook of GPS het doet, wanneer de provider het assisted gedeelte niet aanbiedt. Assisted GPS is een verfijnde vorm van GPS die ervoor zorgt dat er op basis van triangulation met de UMTS mast een nauwkeurige positiebepaling mogelijk wordt wanneer niet voldoende satellieten in zicht zijn van de GS antenne. Het is maar speculeren, maar het is denkbaar de GPS functie in je iPhone vaarwel kunt zeggen als je bij een andere provider zit.
Het zijn maar even twee voorbeelden, maar denk na over het volgende: de Iphone heeft als wezenlijke nieuwe functies GPS en UMTS. Ga je de unlocked iPhone gebruiken bij een provider die beide niet biedt, dan is de volgende oplossing misschien een ook denkbaar:
Koop een eerste generatie iPhone die straks marktplaats en eBay zullen overspoelen. Daar zullen voldoende in goede staat worden aangeboden dat je hem voor zo’n 200 tot 300 euro kunt kopen. De nieuwe iPhone zal unlocked zeker niet goedkoper zijn dan 399 euro.
Ik ben niet Apple, maar ik kan me voorstellen dat ze van de unlocking praktijken geleerd hebben en ervoor zorgen dat het apparaat alléén met de juiste providers goed zal werken. Juist vanwege het nieuwe subsidiemodel is het voor Apple erg van belang dat de iPhones bij de juiste provider geactiveerd worden, anders krijgt Apple zijn geld niet.
Het is maar even een waarschuwing. Het is dus eventueel wel handig toch even te wachten totdat er wat ervaringsberichten zijn.