Oppassen bij unlocked iPhones 3G

Ik heb het al in een aantal discussies gezegd, maar wilde er toch nog even een thread aan wijden omdat er ontzettend veel mensen hier over unlocked iPhones na zitten te denken..

Op bijna alle fora en websites (Macrumors, TUAW, MACNN, Appleinsider, Engadget, Gizmodo) wordt over unlocked iPhones bericht. Het is dus zo goed als zeker dat deze er zullen gaan komen.

Ik wil er alleen hier op wijzen dat veel nieuwe functies op de iPhone speciaal door de door Apple geselcteerde provider moeten worden aangeboden. Dit kan eventueel de functieomvang van je unlocked iPhone beinvloeden.

Voorbeelden hiervan zijn:

Visual Voicemail
Assisted GPS
(natuurlijk) UMTS
eventueel nog andere…

Deze functies worden (afgezien van UMTS als je dit hebt) niet in normale paketten aangeboden en zullen dus ook maar gedeeltelijk of helemaal niet werken. In het geval van Visual Voicemail is het zelfs zo dat bij de geautoriseerde providers die met Apple de iPhone aanbieden nog niet zeker is of ze alle in staat zijn deze functie aan te bieden.

Onduidelijk is ook of GPS het doet, wanneer de provider het assisted gedeelte niet aanbiedt. Assisted GPS is een verfijnde vorm van GPS die ervoor zorgt dat er op basis van triangulation met de UMTS mast een nauwkeurige positiebepaling mogelijk wordt wanneer niet voldoende satellieten in zicht zijn van de GS antenne. Het is maar speculeren, maar het is denkbaar de GPS functie in je iPhone vaarwel kunt zeggen als je bij een andere provider zit.

Het zijn maar even twee voorbeelden, maar denk na over het volgende: de Iphone heeft als wezenlijke nieuwe functies GPS en UMTS. Ga je de unlocked iPhone gebruiken bij een provider die beide niet biedt, dan is de volgende oplossing misschien een ook denkbaar:

Koop een eerste generatie iPhone die straks marktplaats en eBay zullen overspoelen. Daar zullen voldoende in goede staat worden aangeboden dat je hem voor zo’n 200 tot 300 euro kunt kopen. De nieuwe iPhone zal unlocked zeker niet goedkoper zijn dan 399 euro.

Ik ben niet Apple, maar ik kan me voorstellen dat ze van de unlocking praktijken geleerd hebben en ervoor zorgen dat het apparaat alléén met de juiste providers goed zal werken. Juist vanwege het nieuwe subsidiemodel is het voor Apple erg van belang dat de iPhones bij de juiste provider geactiveerd worden, anders krijgt Apple zijn geld niet.

Het is maar even een waarschuwing. Het is dus eventueel wel handig toch even te wachten totdat er wat ervaringsberichten zijn.

Sorry hoor, maar wat een open deuren. Iemand die het nieuws rond de 1e en 2e generaties iPhone een beetje heeft gevolgd weet dit allemaal al.

Wat betreft Assisted GPS: de Locate Me functie in de Maps applicatie werkt nu ook prima bij een andere provider dan een officiële iPhone provider, ik zou me daar echt niet te druk over maken.

Volgens mij is het enige correcte punt dat je noemt de Visual Voicemail, dat zal je bij een niet officiele provider missen ja.

[quote:83cb5dd971] Onduidelijk is ook of GPS het doet, wanneer de provider het assisted gedeelte niet aanbiedt. Assisted GPS is een verfijnde vorm van GPS die ervoor zorgt dat er op basis van triangulation met de UMTS mast een nauwkeurige positiebepaling mogelijk wordt wanneer niet voldoende satellieten in zicht zijn van de GS antenne.[/quote:83cb5dd971]

Dat zou nog eens lekker zijn zeg, GPS werkt niet zodra je geen UMTS/GPRS bereik hebt? Ik geloof er niks van.

:?

[quote:3e465d53de="Welles"]Sorry hoor, maar wat een open deuren. Iemand die het nieuws rond de 1e en 2e generaties iPhone een beetje heeft gevolgd weet dit allemaal al.[/quote:3e465d53de]

Dat heeft dus duidelijk niet idereen. Is er wat op tegen om de mensen te waarschuwen / te helpen?

[quote:3e465d53de=“Welles”]
Dat zou nog eens lekker zijn zeg, GPS werkt niet zodra je geen UMTS/GPRS bereik hebt? Ik geloof er niks van.
:?[/quote:3e465d53de]

Dat is je goed recht. Het is ook nog onduidelijk zoals ik (volgens mij) ook duidelijk aangeef. Ik probeer alleen maar aan te geven dat het niet volstrekt ondenkbaar is.

Nou heb ik ook horen fluisteren, dat als je de batterij langere tijd niet oplaadt, de iPhone het ineens niet meer doet. :evil:

[quote:cd40d0adf6="Welles"] Wat betreft Assisted GPS: de Locate Me functie in de Maps applicatie werkt nu ook prima bij een andere provider dan een officiële iPhone provider, ik zou me daar echt niet te druk over maken. [/quote:cd40d0adf6]

Locate Me is een berekening op basis signaalsterkte die de iPhone zelf doet, en waar de provider helemaal geen functies voor beschikbaar hoeft te stellen. Bij assisted GPS wordt een server geraadpleegd die weet waar de satellieten zich bevinden etc. Kijk hier maar eens: http://en.wikipedia.org/wiki/Assisted_GPS.

Bij A-GPS wordt dus een gedeelte van de berekeningen die de GPS module doet door de server overgenomen. Het is niet duidelijk of de iPhone dit ook in zijn eentje kan als de server er niet is (dus als je bij een andere provider zit). Dan zit je met een dode GPS module in je iPhone.

[quote:b5f834a666="petethefreeze"]Dat heeft dus duidelijk niet idereen.[/quote:b5f834a666]

Dat is dan ten eerste dom van die mensen. Als je zo’n toestel wilt kopen en op een andere manier wilt gaan gebruiken dan de officiële, moet je daar gewoon meer in verdiepen. Ten tweede: die mensen bereik je dus ook niet met dit topic, want dat lezen ze dus ook niet… :evil:

Wat betreft aGPS: [b:b5f834a666]één van de[/b:b5f834a666] functies van aGPS is toch wel degelijk de (ruwe) plaatsbepaling op basis van gsm-zendmasten en een database van de locaties van die zendmasten, net als de Locate Me functie. De vergelijking gaat dus wel op.

[quote:b5f834a666=“petethefreeze”]Locate Me is een berekening op basis signaalsterkte die de iPhone zelf doet, en waar de provider helemaal geen functies voor beschikbaar hoeft te stellen.[/quote:b5f834a666]

De locaties van alle zendmasten zitten echt niet in de iPhone ingebakken hoor, daarvoor wordt toch ook een database geraadpleegd. Probeer je locatie maar eens te peilen zonder WiFi of GPRS verbinding.

Wat een dikke onzin zeg. Wanneer een provider geen aGPS aanbied houd je gewoon gps over hoor. Het enige wat je zult missen is visual voicemail maar of je dat nu echt zal missen.

[quote:671c19ed22="Welles"] Wat betreft aGPS: [b:671c19ed22]één van de[/b:671c19ed22] functies van aGPS is toch wel degelijk de (ruwe) plaatsbepaling op basis van gsm-zendmasten en een database van de locaties van die zendmasten, net als de Locate Me functie. De vergelijking gaat dus wel op.[/quote:671c19ed22]

Bij aGPD doet dit de assistence server en niet de iPhone, wat dus niet betekent dat de Locate Me functie het niet (meer) doet in de nieuwe iPhone. Omdat zowel de oude iPhone als ook de 3G straks dezelfde firmware hebben zal de Locate Me er nog wel in zitten. Maar ik zou via ruwe plaatsbepaling toch niet graag van Groningen naar Maastricht willen navigeren in mijn auto. Straks kom je nog in Duitsland terecht en moet je daar de finale NL-DE bekijken… :stuck_out_tongue:

[quote:7ba52ec6c8="macjk"]Wat een dikke onzin zeg. Wanneer een provider geen aGPS aanbied houd je gewoon gps over hoor. Het enige wat je zult missen is visual voicemail maar of je dat nu echt zal missen.[/quote:7ba52ec6c8]

Bron?

[quote:212b3bfb7a="petethefreeze"]Bij aGPD doet dit de assistence server en niet de iPhone, wat dus niet betekent dat de Locate Me functie het niet (meer) doet in de nieuwe iPhone. Omdat zowel de oude iPhone als ook de 3G straks dezelfde firmware hebben zal de Locate Me er nog wel in zitten. Maar ik zou via ruwe plaatsbepaling toch niet graag van Groningen naar Maastricht willen navigeren in mijn auto. Straks kom je nog in Duitsland terecht en moet je daar de finale NL-DE bekijken.... :P[/quote:212b3bfb7a]

De vraag hier was niet of je op de Locate Me functie goed kan navigeren of niet. De vraag was of de vergelijking tussen aGPS en Locate Me opgaat als je wilt bekijken of je afhankelijk bent van een provider of niet. Volgens mij denk je dat de iPhone helemaal zelfstandig de Locate Me functie kan uitvoeren, maar dat is niet zo. In de firmware is echt geen database met locaties van zendmasten opgeslagen, die moet ie toch echt ergens van een server halen.

Jouw topic is gewoon pure bangmakerij, met als enige correcte conclusie: Visual Voicemail werkt niet als je geen gebruik maakt van een officiële provider. Ja dûh…

[quote:b6810e9514="petethefreeze"][quote:b6810e9514="macjk"]Wat een dikke onzin zeg. Wanneer een provider geen aGPS aanbied houd je gewoon gps over hoor. Het enige wat je zult missen is visual voicemail maar of je dat nu echt zal missen.[/quote:b6810e9514]

Bron?[/quote:b6810e9514]

Motorola heeft ook een aantal toestellen op de nederlandse markt gehad met aGPS. Deze waren gewoon simlockvrij en kon je op elke nederlandse provider mee navigeren. Oftewel het gps gedeelte deed het op elke provider.

je wilt een bron kijk een op wikipedia daar is genoeg over aGPS te vinden.

je komt een beetje drammerig over, in een ander draadje zat je dit ook al te verkondigen terwijl jij geen cent meer weet dan ieder ander hier, misschien weet je zelfs wel minder.

aGPS zal gewoon werken want ook andere toestellen hebben deze functie, en dus wordt het ook door andere providers ondersteund. Kijk maar op wikipedia of google eens naar toestellen met aGPS. Je kunt dan zien dat die ook bij andere providers dan t-mobile worden aangeboden, en die zullen dus ook wel aGPS ondersteunen.

Je verhaal over UMTS daar geloof ik ook helemaal niets van omdat zo ongeveer elk mobieltje via de 3g verbinding maakt met het internet. Waarom zou Apple het dan zo in elkaar knutselen dat een provider heel veel omzettingen moet gaan doen (dus AT&T en T-Mobile bijvoorbeeld) zodat de 3g van de iPhone bij hen werkt en niet bij anderen. Het is gewoon pure speculatie wat je doet en je zit mensen (on)bewust angst aan te praten. Angst die helemaal niet nodig is. Het is gewoon even rustig afwachten tot de release en dan misschien nog een week tot een maand voordat we duidelijkheid hebben. Maar om hier nou zo stellig te beweren dat dit allemaal niet gaat werken, dat is gewoon onzin.

Of werk je misschien bij T-Mobile en weet je meer dan wij?

aGPS werkt gewoon OOK via wifi en zendmasten (net zoals de oude iphone) eigenlijk gewoon onzinnig als je GPS goed ontvangt....

leuk misschien als je in NEW YORK loopt ,maar ook dan werkt het gewoon…

en dat werkt ook gewoon op alle providers…

UMTS werkt ook gewoon, das een standaard, en volledig in te stellen…

alleen werkt die visual voicemail MB niet , maar je kan die button waarschijnlijk wel laten doorlinken naar je voicemail(dat ie dees meteen opbelt)

Okay dat visual voicemail begrijp ik. Maar welke providers bieden er dan 3G gaan voor mobiel internet. En stel ik doe ipv een abbo een prepaid SIM in van T-mobile werkt visual voicemail dan wel? :?

1. alle providers 2. dat weet niemand nog, maar ik zou maar uitgaan van: nee

[quote:8695908edf="junjur"]Maar om hier nou zo stellig te beweren dat dit allemaal niet gaat werken, dat is gewoon onzin. [/quote:8695908edf]

Blijkbaar heb je mijn post maar half gelzen. Ik schrijf juist EXPLICIET dat het speculaties zijn en dat het eventueel raadzaam zou zijn om te wachten totdat er wat ervaring is, zodat je weet waar je aan toe bent.

oke, dan zijn we het eens. je moet gewoon rustig afwachten en geen paniek zaaien dus :wink:

Het enige nadeel zou Visual Voicemail kunnen zijn, maar dat werkt nu ook al niet. Dit is iets wat provider afhankelijk is.

Ik zie niet in waarom locatiebepaling d.m.v. telefoonpalen niet zo werken i.c.m. een GPS chip. Voor deze manier van locatiebepaling heb je alleen internet (en telefoonsignaal) nodig en dan werkt het gewoon. Het is zeer waarschijnlijk dat de GPS chip ook gewoon zal werken zonder die locatiebepaling d.m.v. telefoonpalen en WIFI netwerken. Deze laatste twee zijn slechts een hulpmiddel om de plaats sneller te vinden.

Daarbij zou ik niet weten welke provider in Nederland nog geen UMTS netwerk heeft. En waarom zou een ander UMTS netwerk dan dat van T-mobile niet werken op de iPhone?

[quote:60bef77733]eventueel nog andere… [/quote:60bef77733]
Kan je nog meer punten noemen die niet zouden werken dan?

ja maar het zijn onzinnige speculaties,

er is geen enkele reden om maar aan te nemen dat umts niet zou werken bij andere netwerken, na 2 jaar en je unlockt hem dan werkt umts opeens niet meer omdat andere providers dit anders doen?!??!?!?

mag waarschijnlijk niet eens…

wat me een veel belangrijke vraag lijkt is: WORD die iphone wel zo snel gehackt…voor andere providers…

ik denk het wel ja :slight_smile: ,die betas schijnen al gehackt te zijn, maar met de eerdere betas kon je nog niet eens bellen , dus tjah…

het kan zo maar weer eens 3 maanden duren …

12 juli weten we alles