Oppiepen van iBook

Ik heb een Blue & White iBook en deze is behoorlijk verouderd. Toch wil ik niet van het dingetje af, dus vraag k me af of het verstandig is op het beessie zo gezegd op te piepen.

Dit is wat het nu is:
iBook Blue & White
G3 300 Mhz
2 x 32 MB Geheugen
4 MB Videogeheugen
3 Gb HD

En een intern CD spelertje

Kan iemand mij hier over adviseren?

Ik ben benieuwd of er nog iets van te maken is.

Je kunt hem oppiepen met meer ram. Kijk bv op www.macstuff.nl wat er in kan. Hij zal dan zeker soepeler gaan lopen. Daarnaast zou je kunnen overwegen om er een grotere harde schijf in te zetten en zelfs een brander. Daar moet je het ding wel voor uit elkaar halen. Meer info hierover via www.xlr8yourmac.com

Een Blueberry iBook zal je bedoelen. :) Blue&White bestond enkel in het desktop gamma. Je kan er Jaguar op laten draaien. Maar dan heb je meer ram geheugen nodig. Een grotere HD is ook noodzakelijk. Voor Panther (10.3.X) is een G3 300mhz te traag. Beter is het beestje te laten voor wat het is en nu niet meer te upgraden (of op te piepen :) ). Je kan beter je geld steken in een tweedehands snellere iBook. Dan heb je meer vram, meer ram, snellere processor en een grotere HD en OSX, misschien ook al USB2 en firewire...

[quote:7be64b661a="kristo"]Voor Panther (10.3.X) is een G3 300mhz te traag.[/quote:7be64b661a]

Niet waar! Ik heb precies de zelfde met 128mb, en hier draait nu 10.3 op, extra geheugen is wel wenselijk…

Daarnaast draait Panther [i:748f3d5258]sneller[/i:748f3d5258] op alle G3-processors dan Jaguar!

10.3 is zeker sneller dan 10.2 op een oudje... mits voldoende RAM !

Vreemd dat het met mijn ervaring net omgekeerd is!

Panther vraagt echt wel meer van je systeem dan Jaguar hoor ! Uiteraard is de hoeveelheid RAM doorslaggevend hier. Je destijds duur betaalde ram eruitgooien en vervangen door een latje van 512 MB kan je overwegen en zal de snelheid zeker ten goede komen. Maar Jaguar is beslist sneller dan Panther op deze computer !

[quote:eaf5ba92e5="kristo"]Vreemd dat het met mijn ervaring net omgekeerd is!

Panther vraagt echt wel meer van je systeem dan Jaguar hoor ! Uiteraard is de hoeveelheid RAM doorslaggevend hier. Je destijds duur betaalde ram eruitgooien en vervangen door een latje van 512 MB kan je overwegen en zal de snelheid zeker ten goede komen. Maar Jaguar is beslist sneller dan Panther op deze computer ![/quote:eaf5ba92e5]

No way, sla desnoods zelfs de Apple-site er maar op na. Apple heeft destijds de fout gemaakt om Jaguar min of meer expres langzamer te maken op een G3, zodat iedereen een G4 zou kopen. Er zijn bepaalde mensen geweest die daar achter zijn gekomen, en een rechtzaak wilden aanspannen (echt!). Die is geschikt, met de melding dat Apple de volgende OS-versie (10.3 dus) sneller zou maken op een G3.

Ook alle tests wijzen uit dat, inderdaad mits voldoende RAM, 10.3 een stuk sneller draait op een G3 dan 10.2.

Meer RAM erin en Panther erop. En als het even kan een grotere HD, maar kan je die makkelijk vervangen in een laptop?

Tricksel,

Wat als ik je vertel dat ik hier zelf zo’n Blueberry iBook had waar ik eerst Panther heb trachtten op te draaien? Jaguar deed het echt een stuk sneller. Alhoewel van snelheid kan je niet echt spreken op deze iBookjes. Naast de hoeveelheid ram speelde de hoeveelheid ingenomen HD ruimte ook mee in de beslissing om het bij Jaguar te houden.

HD vervangen in iBook (oude en nieuwe) stap voor stap met foto’s:
http://www.bluap.nl/mac/ibookhd.php

Wat een goede, Tel uit je kosten voor het oplappen van deze oldtimer... Kun je beter, zoals al voorgesteld, een G4 iBookje 2ehands kopen. Een 800 Mhz ofzo.

Zou ik niet doen, een tweedehands laptop kopen. Ik ken teveel mensen die daar gelazer mee hebben gekregen. Een laptop is kwetsbaar, ook een iBook. En je weet nooit wat de vorige eigenaar ermee uitgevroten heeft.

Nou, dat zou ik zo niet zeggen. Ik typ dit op mijn tweedehands ibook 700, die ik meer dan een jaar geleden heb gekocht. Het slimste wat ik lange tijd heb gedaan. Ik ben nog helemaal verslingerd aan het computertje... Werkt als een trein!