Oproep tot boycot iPhone 7 (in Australie).

Zie:

http://boingboing.net/2016/07/30/how-to-pay-no-taxes-at-all-i.html

Helemaal mee eens. Rijkste firma in de wereld. En betaalt asociaal, onethisch weinig belasting. Misschien legaal maar niet normaal.

Zucht…

Eens, zal w.s. niet helpen

Los van het feit dat ik het onzin vindt, (persoonlijke mening) heeft dit weinig tot niets met de iPhone zelf te maken, verplaatst dus. (als moderator)

Nee. Want zoals het filmpje in het begin zegt; de rijken van onze wereld lobbyen om de tax heavens e.d. in stand te houden.

Er beweegt wel wat; lees net dat facebook aangeklaagd wordt in de USA door de IRS voor vele miljarden.

Maar het is en blijft een grote schande dat een bedrijf als Apple in Australie en ik schat zo elk land procentueel gezien minder belasting betaalt dan een verpleegkundige. En dus geen stuiver bijdraagt aan de maatschappij.

Boing Boing, Peppi en Kokki… Kokki en Peppi …

[quote=Shmoo url=http://www.onemorething.nl/community/topic/oproep-tot-boycot-iphone-6-in-usa/#post-2985133 time=1469892991]Boing Boing, Peppi en Kokki… Kokki en Peppi …

[/quote]

Voor de rest alles goed?

Dit heeft natuurlijk niets met Apple te maken, maar met het systeem zoals we dat met z’n allen, merendeels democratisch, hebben ingericht. Landen concurreren simpelweg met elkaar om het beste belasting-regime om daarmee bedrijven binnen te halen. Hele andere discussie… Alleen Apple valt op en krijgt de klappen in de media. Net als met het Greenpeace verhaal over de giftige materialen in hun producten (Apple is een positieve voorloper op dat gebied) en de slechte werkomstandigheden in China (ook daar is Apple beter bezig dan de meeste andere, minder opvallende bedrijven). Neemt allemaal niet weg dat je een bedrijf best mag aanspreken op dit soort zaken maar de focus op Apple geeft alleen maar aan dat de meeste mensen geen flauw benul hebben van waar de kern van dit soort problemen zit.

jah , daar sta je dan als het een iPhone 6SE wordt :wink: :nerd:

Het filmpje gaat ook over FB, Google, Starbucks etc… maar ben met je eens dat dit soort verrotte cultuur in elk bedrijf dat actief belasting ontwijkt normaal lijkt te worden en dat Apple als een soort voorbeeld (hoge bomen vangen veel wind) gesteld wordt.

Met name het afwentelen van het betalen van belasting op burgers en steeds minder op bedrijven is geen goede zaak.

En hebben we hier democratisch voor gekozen? Ik kan me niet herinneren ooit daarvoor in het stemhokje gestaan te hebben :frowning:

[quote]
Ik kan me niet herinneren ooit daarvoor in het stemhokje gestaan te hebben.
[/quote]Dat denk ik toch wel. Of denk je dat zo’n belastingstelsel zichzelf heeft ontwikkeld?

Ik denk dat die boycot werkelijk aan apple’s reet zal roesten. want van 218 miljoen iPhone kopers zullen er miss 1 miljoen aan me doen . Hahahha ik hoop dat jullie het schip niet doen zinken

Ik vind dat Apple helemaal vrijgesteld moet worden van elke belasting, behalve loonbelasting op personeel.

Alle producten van Apple zouden belastingvrij moeten zijn, als je -20% doet op al hun producten kom je in de buurt van de prijzen die deze producten ongeveer echt waard zijn.

• Retina MacBook nu 1450,- - minus 20% is 1160,- lijkt mij een logische prijs voor dat product.
  • iMac 21" 4K nu 1699,- - minus 20% 1350,- weer een eerlijke prijs

Doe zelf maar eens de rekensom op de gehele Apple line-up, het klopt als een bus vol economen. Die Shmoo is zo gek nog niet, je moet er alleen geen twee van bij elkaar zetten.

Oké en dan betalen wij gewoon het verschil bij aan de staat dmv andere belastingen die verhoogt worden

Wat zijn dit soort discussies toch ontzettend vermoeiend…Dat eeuwige recht praten wat krom is. Want Apple is De Heilige, sterker nog: Apple is De Martelaar! Apple is De Grote Strijder & Voorbeeld tegen Sociaal Onrecht, Milieuvervuiling en Belastingontwijking/ontduiking. De laatste twee zijn hetzelfde, alleen de mate van geheimhouding verschilt.( hoezo McPim “Dit heeft natuurlijk niets met Apple te maken, maar met het systeem zoals we dat met z’n allen, merendeels democratisch, hebben ingericht.”? Democratisch? Waren de volksvertegenwoordigers op de hoogte van, ik noem maar wat, de Panama Papers? Ophouden met dat gedraai: gewoon de belasting betalen in het land waar je gevestigd bent. Zo eenvoudig is het ooit democratisch besloten McPim!

@sedikit: ‘hoezo McPim etc’, precies zoals ik het zei. Het systeem is dat landen over elkaar heen vallen om bedrijven het beste belastingklimaat te bieden. En dus onderling concurreren op dat vlak. Als je daar als klein land niet aan mee doet kost dat veel meer geld dan je denkt. Maar uiteraard staat het je vrij op een partij te stemmen die dit soort praktijken wil afschaffen :wink: ‘Gewoon belasting betalen waar het werk wordt verricht [EDIT: zo stond het oorspronkelijk in je reactie]’, tuurlijk. Was het maar zo simpel. En als je dit soort discussie zo ontzettend vermoeiend vindt, waarom bemoei je je er dan mee?! Ik vind het zelf erg interessant, én belangrijk om er over na te denken.

Gewoon stoppen voor een rood stoplicht in A’dam, Sedikit. Want zo eenvoudig is het, en zo hebben we dat ooit afgesproken. Toch kan ik me herinneren dat jij dat anders zag…

Mijn vermoeidheid McPim zit hem in de herhalingen van “argumenten” en goedpraterijen die je bij dit soort onderwerpen steeds maar weer tegen komt . Misschien wel eens goed om dat, in een soort laatste tekst-stuiptrekking te vermelden. Het barst steeds van de open deuren. Het spijt me voor je, ook jij komt met een open deur. Over het democratisch proces. Alsof ons dat onbekend is. Over hoe het zou moeten en hoe het kennelijk gaat. Dat laatste, en daar gaat het om, gebeurt min of meer in het geheim. Daar komt men, inclusief de parlementen, pas achter door onthullingen. Waarom moet er steeds onthuld worden, als alles bekend zou zijn, omdat het “normaal” is. (“Juf!, Hansje doet het ook!”)? Verder zal ik maar zwijgen hoe en door wie dit (stiekeme) systeem van belasting-ontwijking in onze politiek steevast verdedigd wordt, want op die discussie zit ik tenminste niet te wachten! Het is gewoon een kwestie van fatsoen.

Sedikit, je gooit van alles door elkaar. De Panama-papers hebben hier niks mee maken.
Hier gaat het over allerlei regelingen die gefaciliteerd worden door de respectievelijke overheden (als manier om zo veel mogelijk grote bedrijven zich binnen de landsgrenzen te laten vestigen), en waar de gegevens openbaar van zijn. Niks geheim.
Als ‘we’ vinden dat het niet correct is, moeten we dit niet meer faciliteren.
Vreemd is dat we dus wel zaken hebben geregeld die we zelf ‘niet fatsoenlijk’ vinden. Moeten we snel iets aan doen.

Heeft geen zin om in deze context over Apple te praten, want er zal geen internationaal opererend bedrijf zijn wat niet, linksom of rechtsom, gebruikt maakt van dit soort faciliteiten, welke landen/staten hun bieden.

Ik ben het eens met GoeieDag. Als ik legitiem door allerlei truukjes zo kon regelen dat ik veel minder belasting zou betalen, dan zou ik die ook uithalen. Oftewel, als de mogelijkheid er is moet je er niet van opkijken dat die methodes ook gebruikt worden. Moreel gezien niet helemaal maatschappelijk verantwoord, maar je bent een dief van je eigen portemonnee als je het niet doet.

Er moet gekeken worden naar de bron, oftewel de mogelijkheid bieden van belastingontwijking.