Opruimen

De vraag die ik ga stellen is sowieso al eens ergens gesteld denk ik. Ze lijkt me te voor de hand liggend voor een switcher. Ik vind het echter niet terug met de zoekfunctie. Wellicht gebruik ik de verkeerde zoektermen. Bij deze dus alvast mijn excuses voor het stellen van een vraag die in een andere draad gesteld is. Anyway, here goes nothing:

Bij mijn pc moest ik vroeger zo regelmatig eens mijn computer “opruimen” om een vlotte werking te verzekeren enzo. Andere switchers weten zeker en vast wat ik bedoel.
Moet dit bij een mac ook? Ik heb hem nu ongeveer een maand dus misschien wordt het wel eens tijd om het een en t ander op te kuisen.
En als het moet, hoe doe ik dit dan?

Is niet nodig.

OS X regelt dat zelf achter de schermen.

Wel, de Mac heeft geen register. Dat hoef je dus niet op te schonen. In principe is het niet nodig maar in de praktijk is het aan te bevelen om eens per jaar eens een schoon systeem te installeren. Even alles eraf, HD formatteren en een nieuw systeem erop. Maar doe dat alleen als jij zelf merkt dat programma's langzamer opstarten als voorheen. Zorg dat je zeker 10 gigabyte vrij hebt op je HD zodat er genoeg 'spoolfiles' weggeschreven kunnen worden door het systeem en enkele programma's. Verder kan een regelmatige check met een programma als Diskwarrior geen kwaad.

Windows loopt al snel vol en gaat kuren krijgen naarmate het register volloopt. Bij de Mac is dat niet het geval. Programma’s zetten vaker bestandjes in de Libary maar je computer zal daar niet trager van worden.

[quote:c3bfe1c8e5="MacBeer"]Programma's zetten vaker bestandjes in de Libary maar je computer zal daar niet trager van worden.[/quote:c3bfe1c8e5] En die Library is wel zo handig omdat alles netjes bij elkaar staat :)

[quote:88e0976959="MacBeer"]In principe is het niet nodig maar in de praktijk is het aan te bevelen om eens per jaar eens een schoon systeem te installeren. [/quote:88e0976959]

Dat heb ik nou nog nooit gedaan, zelfs niet bij installatie van een nieuwe OS X versie. En mijn systeem draait prima, zonder gebruik te maken van tooltjes en dergelijke.

[quote:351804241d="MacBeer"]...maar in de praktijk is het aan te bevelen om eens per jaar eens een schoon systeem te installeren.[/quote:351804241d] Niet mee eens; ik denk dat de meeste (ook 'power-users) dit advies niet onderschrijven.

[quote:351804241d]Zorg dat je zeker 10 gigabyte vrij hebt op je HD zodat er genoeg ‘spoolfiles’ weggeschreven kunnen worden door het systeem en enkele programma’s.[/quote:351804241d]
Ook niet mee eens; een paar GB vrij moet meer dan genoeg zijn, is mijn ervaring en zegt Apple ook. Misschien dat je 'm dan wat vaker dan eens per drie maanden of zo moet herstarten om het VM op te schonen.

[quote:351804241d]Verder kan een regelmatige check met een programma als Diskwarrior geen kwaad.[/quote:351804241d]
Maar ik zie ook niet in wat het [i:351804241d]goed[/i:351804241d] zou kunnen doen?! Een ideé fix naar mijn idee: DW als de ‘verplichte’ Mac tool zoals Norton op de pc…

Mijn idee: geen preventief onderhoud, behalve het achterwege laten van allerlei tweak-/haxie-/verbeter-tooltjes; daar ga je op termijn altijd wel een keer nat mee (want wie leest er op de Mac nou bijbehorende Read me’s…)
Hou je OS sober en zoals Apple het bedoeld heeft en ga vanuit die instelling ermee aan het werk.

Mjah... het ligt er ook een beetje aan hoe je het systeem gebruikt. Als je veel software installeert en de-installeert heeft ook OSX de neiging om dingen rond te laten slingeren (files in systeemfolder, library en settings files vooral). Dat maakt het systeem verder niet trager ofzo, maar kost wel wat schijfruimte.

Windows heeft precies dezelfde problematiek, en voegt daar nog eens een register aan toe. Het register is een lastig ding, het kan namelijk alleen maar groeien. Als je het register opschoont (al dan niet met speciale tools er voor) zal het niet kleiner worden, maar wel wat uitstel bieden voordat het verder groeit.

een 'gevaar' wat meer typisch is voor de mac gebruiker dan voor de pc gebruiker, is dat je vaak sneller geneigd bent om even een programma te installeren en dat uit te proberen. Installeren en verwijderen van programma's heeft op de mac bijna nooit dramatische effecten voor het OS systeem tot gevolg, terwijl op een pc met elke installatie/verwijdering vaak de vraag is of bv windows of andere programma's het nog blijven doen. Mac gebruikers hebben dus wat minder angst om iets uit te proberen. Maar een gevolg kan wel zijn dat het aantal geïnstalleerde programma's kan toenemen en beslag leggen op de harde schijf. Uiteindelijk zijn er maar een handje vol programma's die altijd gebruikt worden, als je bv. nooit Garageband gebruikt, en die verwijdert, dan kan dat een paar giga byte schelen. Zo kun je ook een opruiming houden.

obi

[quote:009fb95c8f="Emiel L"]Als je veel software installeert en de-installeert heeft ook OSX de neiging om dingen rond te laten slingeren (files in systeemfolder, library en settings files vooral). Dat maakt het systeem verder niet trager ofzo, maar kost wel wat schijfruimte.[/quote:009fb95c8f] Er is weinig software -niet Apple eigen- wat bestanden in de Systeemmap gooit. Wel in de HD/Bibliotheek voor alle gebruikers en in de ~/Bibliotheek voor betreffende gebruiker. Maar behalve dat caches soms wat vollopen, zijn het vrij minimale bestanden, dus om HD ruimtegebruik zou ik me niet druk maken. Met de CPU belasting doet het idd helemaal niks.

Als je alles verwijderd met een tool als Appzapper kun je er ook voor kiezen om de lib files weg te gooien, dan is er echt niets aan de hand.

Overigens zal je Libary niet snel de 2GB overschrijden hoor.

[quote:f2f34db3ce="zAo"]Als je alles verwijderd met een tool als Appzapper kun je er ook voor kiezen om de lib files weg te gooien, dan is er echt niets aan de hand.

Overigens zal je Libary niet snel de 2GB overschrijden hoor.[/quote:f2f34db3ce]

Nee? mijne is 3.68 GB :roll:

Edit: dat is van de gebruiker, die andere is totaal 10.53 GB (kheb 1 gebruiker)

[quote:3306fe282d="Oppie"][quote:3306fe282d="MacBeer"]...maar in de praktijk is het aan te bevelen om eens per jaar eens een schoon systeem te installeren.[/quote:3306fe282d] Niet mee eens; ik denk dat de meeste (ook 'power-users) dit advies niet onderschrijven.[/quote:3306fe282d] Ik vind het zelf wel prettig om om de zoveel tijd met een schone lei te beginnen. Aangezien mijn harde schijf ook niet zo groot is, vind ik het wel prettig dat ik weer wat meer ruimte heb. Daarnaast is het een heel geschikt moment om weer eens een backup te maken.

[quote:e6981319d1="Emiel L"]Windows heeft precies dezelfde problematiek, en voegt daar nog eens een register aan toe. Het register is een lastig ding, het kan namelijk alleen maar groeien. Als je het register opschoont (al dan niet met speciale tools er voor) zal het niet kleiner worden, maar wel wat uitstel bieden voordat het verder groeit.[/quote:e6981319d1]

Het register in Windows kan gecomprimeerd worden, dus dat hoeft geen probleem te zijn. Het probleem zit em veel meer in de moeilijkheid (ook met tools lukt dat nooit helemaal) het register goed schoon te houden. Het is zeker een lastige, onoverzichtelijke jungle waar weinig logica in zit, zeker voor een gemiddele PC gebruiker.

Daarnaast werkt windows ook nog eens met die ellendige dll-bestanden. Ook nooit geen logica in kunnen vinden. Dan heb je de drivers nog en Windows groeit als kool.

Als switcher is het lasig om de gedachten van ‘schoon houden van je OS’ moeilijk los te laten. Ik heb nog regelmatig dat als ik mijn HDD weer een hoor ratelen de gedachten naar boven komt straks even te defragmenteren en mijn register weer even te schonen. Hoe lekker het is om na een korte tijd die gedachten weer los te kunnen laten…

Happy switching !!

[quote:7bc52283e4="FilX"]Het is zeker een lastige, onoverzichtelijke jungle waar weinig logica in zit, zeker voor een gemiddele PC gebruiker. [/quote:7bc52283e4] Voor de gemiddelde gebruiker wel, maar die heeft eigenlijk ook niks te zoeken in het register. Windows leunt er dusdanig op dat het heel goed mogelijk is het systeem aanzienlijk te beschadigen door ondeskundig het register te veranderen. Vooral het onderdeel met explorer extensies, COM objecten en bestandstypekopplingen is een onbegrijpelijke brei aan keys die allemal ook nog eens naar elkaar verwijzen.

In de basis is het register een goed idee overigens. Alle configuratie van het hele systeem is op een centrale plek te vinden en voor programma’s op een snelle en eenvoudige manier aan te spreken. Er zijn best wat argumenten te verzinnen waarom het superieur is aan de unix methode om overal config filetjes voor te gebruiken. MacOS zweeft er een beetje tussenin met z’n .plist bestanden*; het zijn wel losse config filetjes, maar het bestandsformaat (en de editor) is i.i.g wel gestandaardiseerd.

• Het BSD subsysteem daarentegen gebruikt weer de traditionele UNIX manier; veel config files in veel verschillende formaten in /etc…

[quote:7bc52283e4]
Daarnaast werkt windows ook nog eens met die ellendige dll-bestanden. Ook nooit geen logica in kunnen vinden. Dan heb je de drivers nog en Windows groeit als kool.
[/quote:7bc52283e4]
Maar… die heb je onder OSX ook. Al heten ze daar geen .dll en heeft OSX meerdere manieren om code te delen tussen applicaties. Op het laagste niveau heb je de .dylib bestanden (in folders als /usr/lib). Daar bovenop is een hoop ondersteunend materiaal te vinden in de Frameworks, in o.a Library. De opdeling in mappen is onder OSX wel logischer dan in windows, waar de meeste applicaties hun DLLs gewoon in de systeemfolder neergooien. Of in de ‘common files’ in ‘program files’. Of naast de applicatie zelf (de MacOS recommended manier overigens, al is het daar binnenin je applicatie bundle).

Als switcher is het lasig om de gedachten van ‘schoon houden van je OS’ moeilijk los te laten. Ik heb nog regelmatig dat als ik mijn HDD weer een hoor ratelen de gedachten naar boven komt straks even te defragmenteren en mijn register weer even te schonen. Hoe lekker het is om na een korte tijd die gedachten weer los te kunnen laten…
[/quote:7bc52283e4]
Ik ben persoonlijk van mening dat veel mensen met hun goede bedoelingen bij het schoonmaken van het systeem meer schade toebrengen dan dat het opruimen oplevert en hier en daar best eens een belangrijk systeembestand weggooien of verplaatsen. Windows kan alleszins probleemloos werken, jaren lang. Het beschermt zichzelf alleen maar heel matig tegen allerlei gebruikersfouten en het feit dat de meeste gebruikers als ‘administrator’ werken maakt de situatie niet beter. Als je als power user of gewone user een windows systeem gebruikt is het ook haast onmogelijk om het systeem te beschadigen, alleen de eigen gebruikersaccount kan dan stukgemaakt worden…

Happy switching !![/quote:7bc52283e4]
Ik ben thuis gedeeltelijk geswitched, maar op m’n werk ben ik nog gewoon software ontwikkelaar, op windows.

[quote:1fc054bb6c="Kyokushinkai"]Ik vind het zelf wel prettig om om de zoveel tijd met een schone lei te beginnen. Aangezien mijn harde schijf ook niet zo groot is, vind ik het wel prettig dat ik weer wat meer ruimte heb. Daarnaast is het een heel geschikt moment om weer eens een backup te maken.[/quote:1fc054bb6c] Maar dat heeft natuurlijk niks met 'opruimen' te maken zoals TS het bedoeld: het opruimen van onnodige bestanden die je systeem beïnvloeden, in casu vertragen. Jij hebt het over efficiënt beheer van je gebruikersruimte; da's toch iets heel anders. Btw: een goede back up hoor je regelmatig te maken; op het moment van een 'clean install' ben je wel wat laat (tenzij je elke week of zo een clean install doet...).

[quote:5eca835151="Oppie"][quote:5eca835151="Kyokushinkai"]Ik vind het zelf wel prettig om om de zoveel tijd met een schone lei te beginnen. Aangezien mijn harde schijf ook niet zo groot is, vind ik het wel prettig dat ik weer wat meer ruimte heb. Daarnaast is het een heel geschikt moment om weer eens een backup te maken.[/quote:5eca835151] Maar dat heeft natuurlijk niks met 'opruimen' te maken zoals TS het bedoeld: het opruimen van onnodige bestanden die je systeem beïnvloeden, in casu vertragen. Jij hebt het over efficiënt beheer van je gebruikersruimte; da's toch iets heel anders. Btw: een goede back up hoor je regelmatig te maken; op het moment van een 'clean install' ben je wel wat laat (tenzij je elke week of zo een clean install doet...).[/quote:5eca835151]

Ik noem alleen een extra argument om door middel van een clean install je computer op te schonen.

Een vraag van mij dan...

Ik wil graag alle programma’s die ik niet gebruik verwijderen, maar hoe? Als ik ze zo naar de prullenbak sleep zijn ze toch niet gelijk helemaal weg?

Dankje!

Toch wel... de meeste programma's kun je gewoon naar de prullenmand slepen en klaar. Er blijven enkel wat kleinere dingen achter (voorkeuren, soms een cache-map), maar dat stelt weinig voor.

Maar wil je voor je gevoel toch "opruimen" gebruik dan deze[url]http://synium.de/cleanapp/index.html[/url] Met een nederlandse vertaling

[quote:998fbefd5e="@iMen"]Ik wil graag alle programma's die ik niet gebruik verwijderen, maar hoe? Als ik ze zo naar de prullenbak sleep zijn ze toch niet gelijk helemaal weg?[/quote:998fbefd5e] Afgezien van wat voorkeuren en zo zijn 99,9% van alle programma's op die manier helemaal te "ontinstalleren" (om een Windows-term te gebruiken). Een OS X-programma is namelijk eigenlijk een map waarin alles staat dat het programma nodig heeft — in tegenstelling tot b.v. Windows- en Unixprogramma's die meestal verschillende bestanden nodig hebben die apart op de harde schijf staan (eigenlijk is dat bij OS X dus ook zo, maar omdat alles bij elkaar staat mik je het in één keer weg) en vaak overal verspreid.

Wat die voorkeuren betreft: ik zou die gewoon laten staan: installeer je het programma later opnieuw, dan heb je gelijk je oude voorkeuren weer terug :slight_smile: