Bij het downloaden van documentjes van websites (PDF’s of .zip files) wordt er dikwijls in een pop-up schermpje gevraagd of je de file wilt openen of opslaan op je bureaublad (of ergens anders) als je op zo’n hyperlink klikt.
Is dit een javascript ofzo? Want als je gewoon een hyperlink plaats naar ‘/voorbeeldje.pdf’ aanmaakt , dan wordt de pdf gelijk geopend bij het klikken op de link.
Ik wil dus graag dat bezoekers een keuze kunnen maken het document te openen al dan niet op te slaan.
Ik hoop dat jullie hier wat meer van weten.
Alvast hartelijk bedankt.
Mr. Macminded.
P.S. ik heb al ge-googled, maar ik kon niets vinden!
Ligt er ten eerste aan, welke browser gebruik je? Internet Explorer vraagt mij vaak zat wat ik ermee wil doen terwijl Safari soms meteen begint met downloaden.
Het ligt er aan hoe de server het bestand aanbiedt. Als dit gebeurt met het originele MIME-type, bijv. application/pdf , dan doet de browser wat hij er normaal mee zou doen (dat verschilt dus per browser), maar als je een PDF als application/octet-stream aangeeft, dan vraagt de browser 'altijd' om te downloaden i.p.v. te tonen. Dat is de brute-force methode, normaal volstaat het de Content-disposition header een waarde van 'attachment' te geven.
Een dergelijke opzet kan met een PHP script dat de juiste HTTP headers verstuurd om de download dus te forceren. Als je PHP tot je beschikking hebt kun je hier eens kijken: http://be2.php.net/header
(in de commentaren geeft aarondunlap.com een PHP functie hiervoor)