opstart problemen

hallo! ik heb de laatste week zware problemen met mijn ibook. hij wil namelijk de helft van de tijd niet meer opstarten, krijg een grijs scherm waar in ie heel lang blijft hangen, soms gaat ie verder en soms niet. vandaag kreeg ik na dat scherm alleen maar een klein mapje met het teken van de finder erin, dat werd afgewisseld met een vraagteken. dit alles gaat ook gepaard met een tergend trage bookje, die vaak freezed, en merk dat ie zeg maar zware problemen heeft met nadenken. ik heb het volgende al geprobeerd:

bookje een nachtje aan laten staan (schijnt soms goed te zijn???)
onyx gedraaid en logbestanden enzo verwijderd, permissies hersteld enz.
apple hardware test uitgevoerd
me schijf maar eens is drastisch geleegd (is nu tot de helft gevuld)

maar helaas het heeft allemaal niet mogen baten.
als iemand mij kan helpen heel graag.

Misschien handig om te weten wat voor iBook we het hier over hebben.

Welk OS draai je ?
Hoeveel RAM

Harde schijf (te)vol?

Zaken die wel van belang zijn om een oordeel te kunnen geven

Dat vraagteken betekent dat ie de opstartschijf niet kan vinden, of dat ie geen systeem op de opstartschijf kan vinden. Waarschijnlijk is er sprake van flink wat schade in het systeem en kan je het beste DiskWarrior draaien. Dit lost vaak de ergste ellende op.

Precies dezelfde ellende gehad met m'n iBook 500. Bij mij was de oplossing idd een clean install doen. Ben alsvolgt tewerk gegaan: eerst 9.2 erop gezet en dan 10.2 (elk vanaf een aparte install-cd). 't Draait nu weer enkele weken als een zonnetje. Nog even dit: had eerst een backup gemaakt van m'n belangrijkste files via een FireWire-connectie met een andere Mac en dan de iBook opstarten in T-mode (opstarten met 't' ingehouden). Er komt dan zo'n nucleairachtig symbool op de iBook en op de ander Mac verschijnt de HD. Overpompen dan maar.

oooh sorry komt ie: ibook g3 900mhz 640 mb sdram en ik draai de nieuwste versie: 10.3.3

er is nog een rare klacht te melden, namelijk dat als ik me bookje uit de slaapstand haal, dat ik wel beeld enzo krijg, alleen me muiswijzer wil niet altijd in beeld komen, waardoor ik echt helemaal niets kan doen, en dus moet opstart, met de hoop dat ie het in 1 keer doet (vaak dus niet of heeeeeeeeel langzaam, met bovengenoemde klachten)

zouden er echt dingen in mijn systeem kunnen beschadigd zijn, en hou zou dit kunnen? ben echt heel zuinig op me macje, en heb hem nog maar vanaf dec 2003.

hopend dat jullie me een eindje op weg kunnen helpen, en ik ga nog even zoeken waar ik die diskwarrior vandaan kan halen (trouwes bij hardware test test ie ook de schijf, maar alles was ok?!)

vriendelijke groet!!!

Dan zal de hardware wel in orde zijn, maar het kan zijn - en ik weet ook niet waarom - dat de directory flink beschadigd is. Als je niet aan DW kan komen is een schone installatie een idee.

Met een clean install wis je de hele Hd. Doe een archived install. Zo behoud je je data, maar er wordt een nieuw systeem aangemaakt. ff de updates opnieuw downloaden en klaar.

Op je hd staat hierna een map “previous systems” hier zit je oude osx in deze kun je weggooien.

Als je een diskwarrior cd hebt kun je die natuurlijk zoals eerder gezegd eerst eens over je ibook laten gaan.

DiskWarrior 3.0.2 kun je [url=http://www.alsoft.com/DiskWarrior/index.html]hier[/url] vinden, maar ook bij de Applestore is het te krijgen. Het is echt een super-reparatieprogramma, je kunt op onze 'Tips en truuks'-pagina lezen waarom een reparatieprogramma heel handig is en DiskWarrior is voor de meeste Mac-gebruikers nummer 1. Het werkt simpel, snel en de meeste problemen hebben met de directory te maken en zijn dus door DiskWarrior op te lossen. Zie voor meer info mijn onderschrift. Succes! 8) Ik raad je aan om dat programma eerst te proberen, een clean install of archived install kan altijd nog. Een clean install duurt een hele poos omdat je alle andere programma's weer opnieuw moet installeren en een archived install laat je Thuis-map helemaal intact, maar die kan ook aardig overhoop liggen, bovendien kan het zijn dat je met een archived install ook sommige zaken opnieuw moet installeren omdat die mogelijk 'gekoppeld' zijn aan je systeem.

Overigens is TechTool Pro 4.0.2 ook een erg goed reparatieprogramma, ik gebruik het als aanvulling op DiskWarrior 3.0.2, het heeft wat meer mogelijkheden, maar DiskWarrior blijft de nummer 1. :smiley: