Opstart schijf vergroten

Op wat voor manier kan ik het beste mijn opstart schijf vergroten?

Alles eraf halen partitioneren en alles opnieuw opzetten?
Of ik hoorde ook iets dat iPartition ook goed werkt?

Ik heb mijn opstart schijf maar 7Gig gemaakt, en nu maar iets meer dan 2 Gig vrije ruimte heb.
Terwijl alle andere partities wle 10 Gig over hebben…

Maak van alles een backup, formatteer je schijf opnieuw zodat er maar 1 partitie overblijft en zet daarna alles terug. Ben je meteen van het probleem af dat je de vrije ruimte op je schijf niet optimaal kunt benutten. Over het wel of niet partitioneren kun je op dit forum de nodige draadjes vinden.

Is er een reden voor die 7 Gb ? Bij sommige systemen, zoals bij de eerste iMacs, kan het moederbord niet meer dan 7 Gb opstartschijf herkennen! Misschien moet je eerst wat meer info hier neerzetten.

En waarom partitioneren als ik vragen mag?

Overigens is die 8GB grens er niet. Er wordt alleen gesteld dat je systeem op de éérste 8GB moet staan. Dus vanaf een grotere frisse schijf beginnen is geen probleem.

[zondagochtend mierenneuk modus] Omdat je zelf geen invloed kunt uitoefenen op de plek waar de installer z'n spullen achterlaat kun je dus ook niet garanderen dat je OS X altijd op de 1e 8GB van je schijf krijgt. Vandaar dat veel mensen een 8 GB partitie aanmaken op oudere Macs.

Maar bij mijn weten is dat alleen van toepassing op SCSI schijven. Dus met IDE schijven zou je daar geen last van moeten hebben.
[/zondagochtend mierenneuk modus]

Lekker, op zondagochtend.

Op een lege HD mag ik aannemen dat de installeer gewoon bij het begin begint. Dat is wat ik overal heb gelezen.

[zorgmodus]Moet je Kink niet een koppie thee brengen[/zorgmodus]

[quote:8dd2b85ad7="macpro"]Maar bij mijn weten is dat alleen van toepassing op SCSI schijven. Dus met IDE schijven zou je daar geen last van moeten hebben. [/quote:8dd2b85ad7] Ik heb ooit eens een 80 gig IDE schijf in een beige G3 geplaatst en daar begon de OS X installer ook te zeuren over die 8 GB partitie. Dit was trouwens in de tijd dat Apple nog beweerde dat OS X ook op deze computers kon draaien, dus had ik dat gewoon geprobeerd. @Tweety, maak er als het even kan gewoon 1 grote partitie van. Backup maken met Carbon copy cloner, of Super duper, de boel formatteren en alles terugzetten (helaas werkte het terugzetten bij mij niet goed met CCC, maar gelukkig had ik de backup en kon ik na de installatie van OS X alles makkelijk opnieuw terugzetten).

[quote:8024114678="vogel"]@Tweety, maak er als het even kan gewoon 1 grote partitie van. Backup maken met Carbon copy cloner, of Super duper, de boel formatteren en alles terugzetten (helaas werkte het terugzetten bij mij niet goed met CCC, maar gelukkig had ik de backup en kon ik na de installatie van OS X alles makkelijk opnieuw terugzetten).[/quote:8024114678]

Dus als ik het goed begrijp, Super Duper ophalen.
Nadat ik de boel geformateerd heb kan ik zo het systeem terug zetten en al mijn programma instellingen blijf ik dan behouden… Dat is het toch?

[size=9:8024114678]Even wat meer info:[/size:8024114678]
Ik heb destijds toen ik de Powermac dual G4 kreeg de systeemschijf wat zuinig ingesteld. Maar om de zoveel tijd komen er nieuwe systeem updates, programma updates en al dat meer…
En als ik flink aan het Photoshoppen ga kan ik de melding krijgen dat mijn systeemschijf bijna vol is :o , als ik nu gewoon kijk heb ik op de 7 GB, 4.5 GB in gebruik, dan hou ik maar 2.5 GB over.

En een paar van de huidige programma’s zijn slecht geprogrammeerd zodat die alleen maar willen installereren op het systeem schijf ! :x

Dit probleem heb ik destijds niet voorzien, veel van mijn programma’s wil ik graag installeren op andere partities omdat ik zo min mogelijk op het systeemschijf wil installeren. Als je meer op het systeemschijf zet duurt de onderhoud ook langer en heb je ook meer kans op fragmentatie van de systeemschijf waardoor het laden e.a. weer langzamer kan gaan.

85% van je redenering klopt niet. De meeste programma's zijn 'self containing' en die installeren niks in je systeem zelf. Bij het opstarten worden alleen voorkeurbestanden aangemaakt en eventueel een registratiecode. Fragmentatie zal daar nauwelijks een punt zijn. Photoshop, maar ook het systeem gebruikt swapfiles. Bij Phootshop kun je dat makkelijk instellen, het systeem gebruikt daar doorgaans zijn opstartschijf voor. Met een kleine partitie loop je eerder tegen dit probleem aan. Hier zal je systeem eerder langzamer van worden dan fragmentatie. Bovendien houdt OSX de fragmentatie van je HD erg binnen de perken.

Een programma dat op je systeemschijf wil zitten is niet slecht geprogrammeerd. Het is hooguit zo dat de programmeurs vinden dat dingen hun vaste plek moeten hebben. Vooral Apple heeft er een handje van.

De 10 minuten verschil die een grotere HD langer doet over onderhoudswerkzaamheden kan amper een reden zijn om je de bijkomende ellende op de hals te halen. (instellen van eigen locaties voor alles, niet je usermap op je systeemschijf plaatsen, veranderen van instellingen voor je swapfiles etc)

[quote:ef4f55ceaf="Deskman"]De meeste programma's zijn 'self containing' en die installeren niks in je systeem zelf. Bij het opstarten worden alleen voorkeurbestanden aangemaakt en eventueel een registratiecode. Fragmentatie zal daar nauwelijks een punt zijn.[/quote:ef4f55ceaf] Dat weet ik. :) [quote:ef4f55ceaf="Deskman"]Photoshop, maar ook het systeem gebruikt swapfiles. Bij Phootshop kun je dat makkelijk instellen, het systeem gebruikt daar doorgaans zijn opstartschijf voor. Met een kleine partitie loop je eerder tegen dit probleem aan.[/quote:ef4f55ceaf] Ik heb Photoshop's instelingen even doorgenomen, ik neem aan dat het de Scratch disk is waar hij op swappen gaat? [quote:ef4f55ceaf="Deskman"]Een programma dat op je systeemschijf wil zitten is niet slecht geprogrammeerd. Het is hooguit zo dat de programmeurs vinden dat dingen hun vaste plek moeten hebben. Vooral Apple heeft er een handje van.[/quote:ef4f55ceaf] Ik vind van wel dat het dan slecht geprogrammeerd is, je kan toch niet alles op je systeemschijf proppen? Programma's, spelletjes, utilility's, textverwerken (ga zo maar door). En dat alles op de opstartschijf? Ik weet dat OSX veel dingen zelf doet en regeld. Maar stel je voor dat er iets goed verkeerd gaat (ik neem een extreem voorbeeld)en je moet alles er opnieuw opzetten, dan ben je toch mooi al je andere programma's ook kwijt dankzij de programmeurs die denken dat alles een vaste plek moet hebben. [quote:ef4f55ceaf="Deskman"](instellen van eigen locaties voor alles, niet je usermap op je systeemschijf plaatsen, veranderen van instellingen voor je swapfiles etc)[/quote:ef4f55ceaf] Dus (ik doe nu een dome opmerking, om het wat duidelijker te maken :wink: ) de systeem swapfiles kan ik instellen waar hij dat op doet? En zoals ik hier lees kan je je thuismap ook naar een andere partitie plaatsten? Ik heb al vaak de systeemvoorkeuren doorgezocht waar ik dat instellen kan, maar tot op heden nog niet gevonden.

[quote:15bd7efd07="Tweety"]Maar stel je voor dat er iets goed verkeerd gaat (ik neem een extreem voorbeeld)en je moet alles er opnieuw opzetten, dan ben je toch mooi al je andere programma's ook kwijt dankzij de programmeurs die denken dat alles een vaste plek moet hebben.[/quote:15bd7efd07] Even een wake-up call: je bent uiteraard zelf verantwoordelijk voor het maken van backups van jouw machines. En daarbij het je de keuze: of alles backuppen, zodat je het snel kunt terugzetten. Of een deel backuppen, zodat je bij een restore iets meer werk hebt. Jouw keuze, jouw verantwoording. En daarbij maakt het geen biet uit waar je de spullen hebt staan, want je hebt in jouw geval alles op 1 schijf staan. Het wordt pas zinvol als je spullen fysiek over meerdere schijven gaat verspreiden, want dat verkleint de kans op data verlies door een defecte harde schijf.

[quote:06c643083e="macpro"]Even een wake-up call: je bent uiteraard zelf verantwoordelijk voor het maken van backups van jouw machines. En daarbij het je de keuze: of alles backuppen, zodat je het snel kunt terugzetten. Of een deel backuppen, zodat je bij een restore iets meer werk hebt. Jouw keuze, jouw verantwoording.[/quote:06c643083e] Daar heb je helemaal gelijk in. [quote:06c643083e="macpro"]En daarbij maakt het geen biet uit waar je de spullen hebt staan, want je hebt in jouw geval alles op 1 schijf staan. Het wordt pas zinvol als je spullen fysiek over meerdere schijven gaat verspreiden, want dat verkleint de kans op data verlies door een defecte harde schijf.[/quote:06c643083e] Even vergeten te vertellen :oops: : Ik heb een IBM 80GB harddisk waar mijn (te kleine) opstart partitie ook op staat en een Western Digital 120GB (opgedeeld in 3 partitie's). En als ik een backup maak van mijn opstart partitie dan maakt het echt wel uit of er 6 of 9 GB aan data op staat of 4 GB i.v.m. branden op DVD, toch? :wink:

Waarom heb ik het opgedeeld in partitie’s? Ik hou graag het systeem, spelletjes, MP3’s, werkdata en programma’s van elkaar gescheiden. Zo heb ik ook een Diversen partitie waar ik op experimenteer, data inpakken, uitpakken, veranderen, wissen, en al die dingen meer voordat het definitief naar een Programma’s (of Games) partitie gaat.

Let op de wijze woorden van Pro...

Je usermap kun je op een andere HD laten verschijnen via NetInfo, zit in je utilities-map. Omdat dit een nogal krachtig programma is wordt er voor standaard OSX-gebruik weinig aandacht aan geschonken. Je kunt er ook je systeem mee verknollen in de zin dat het niet meer weet waar het iets zoeken moet.

Kijk onder users en je gebruikersnaam, unlock de file en geef onder ‘home’ een andere locatie aan.
Dat kan een andere HD of een andere partitie zijn. Let wel op dat een andere partitie je bij een HD-crash geen enkele extra zekerheid geeft; die is dan namelijk ook verdwenen…

Vergeet ondertussen niet dat OSX volledig anders werkt en in elkaar steekt dan Windows. Je usermap is een autonome map; ook zonder deze map zou je systeem het prima doen. Als je je usermap weggooit en opnieuw opstart wordt je geconfornteerd met een geheel schone en van standaardinstellingen voorziene usermap. Een kopie van de in de systeembibliotheek opgeslagen basisinstellingen. (system > Library > UserTemplate > Dutch.lproj / English.lproj

In feite is ook je applicationsmap op dezelfde manier autonoom; daar zitten alleen de programma’s in die je als gebruiker nodig hebt.

Ten slotte swapfilelocaties veranderen vergt wel wat huiswerk. Lees hier maar: http://www.xlr8yourmac.com/OSX/OS_x_swapfile_notes.html

Succes

Het is om het even maar als je de beschikking hebt over een grotere partitie en je hebt een G4 dan zou ik gewoon een nieuw OS installeren op die grotere partitie en dan van daaruit gaan werken, de programma's en voorkeuren ernaartoe kopieren naargelang je nodig hebt en na verloop van tijd (als je tevreden bent) de oude opstartpartitie wissen.