OpstartCD maken van Sysmap? - Bootable OSX CD maken

Heeft 1 van jullie ervaring met het kopieren van je eigen systeemmap naar een CD, om in geval van echte nood op te starten van CD en je sysmap terug te kopieren?  Ik OS9 werkte dat altijd prima... Moet je dan ook de users en Library map kopieren? Of denk ik te "Classic" en kan dat nu niet meer? (PS Ik ben helaas niet in bezit van een DVD-brander...)

Ik vind dat dit ondewerp leven gehouden moet worden tot iemand een antwoord heeft dat nuttig is (dit dus niet)... ik wil namelijk ook een image maken van mijn schijf; heb geen zin om ALLES wat ik er nu op heb staan nog een keer te kopieren naar een andere nieuwe harde schijf! Het idee maakte me alleen al moedeloos.

ps; Ik heb al een tijdje gezocht maar kon niets vinden :frowning:

In OS X gaat dit niet meer op; er zitten bestanden in X die je niet meegekopieerd krijgt, zodat je met een onvolledig en dus niet werkende HD-kopie of Image komt te zitten....

En als ik nu een DVD brander aanschaf? En eventuele onzichtbare files meekopieer? Bestaan er uberhaupt bootable DVD's? OSX, al mijn programma's en voorkeuren installeren kost best veel tijd. Laat staan de tientallen mb's die ik weer moet binnenhalen aan OSX updates... Geweldig dat alle updates geintergreerd zijn en OSX alles zelfstandig doet, maar als er iets gebeurd heb ik ze niet nog ergens los staan als installer files. Of staan die ergens in een duistere map?

De nieuwe Retrospect voor OSX kan overigens WEL een volledige backup maken van een compleet werkstation en deze later weer terugzetten bij problemen. (Zowieso erg goed backup medium, alleen de tapes zijn erg duur, rond de fl. 250)

[Als het goed is zal OSX nooit zodanig vastlopen dat het hele systeem 'weg' is, dat snap ik. The Power of UNIX. Maar ik heb op mijn studio in 2 jaar al 2 Maxtor HD's moeten vervangen. Hardware-troubles blijven er altijd, natuurlijk]…

Kijk eens bij [url=http://www.bombich.com/software/ccc.html]Bombich Software[/url] of mogelijk is [url=http://www.macfixit.com/library/usingbootcd.shtml]BootCD[/url] een oplossing.

ThanX Paul, Dit lijkt me de oplossing. Vooral Bombich oogt (zo op het eerste gezicht) goed. Heb je er zelf wel eens een backup mee gemaakt? Het lijkt me de tip voor alle OSX gebruikers met gezond verstand.

Het updaten van het X systeem doe ik nooit via de software updater zelf. Ik ga naar de Apple site en download het ingepakte bestand (mmak er ook gelijk een backup van). Dus ik heb alle updates ingepakt nog op mijn externe schijf staan :p ..was wel handig toen de 2de machine kwam en ik in 1 keer alle updates achter elkaar over 10.1 kon gooien!!

Ik heb de beschrijving van CCC eens goed doorgelezen, en als ik het goed begrijp levert backuppen via dit programma geen bootable of kopieerbare backups op; een aantal files wordt niet meegekopieerd. Je moet dus de OS X installer draaien om je backup weer werkend te krijgen.

CCC is niet de echte oplossing, wel een stap in de goede richting.

Zelf kopieer ik mijn apps,libraries en userdata als backup; gaat er iets mis met systeem of disk, dan hoef ik alleen de X-installer en combo-update te draaien en de eerder genoemde data uit te wisselen. Ik heb dit al een keer gedaan, gaat aardig snel en het werkt prima.

We komen er wel.. Heeft er ook iemand ervaring met Dantz Retrospect systeembackup en recover? (nb wel onder OSX ofcourse  ;) )

Alsjeblieft..Retrospect de naam zegt het al blijven hangen in de beginjaren en nooit meer goed gekomen fl 250,- voor een teepie..tssss koop je bijna een extrene HD voor...heb voor Backup onder X het programma Tri-Backup (lees de laatste Publish)..werkt als een tierelier zeer div mogelijkheden!!

Tri backup wordt inderdaad genoemd in Publish. Alleen zitten er een paar nadeeltjes aan volgens hen. 'Root inloggen' is noodzakelijk, shareware 'pseudo' gebruiken om dit te omzeilen, schijven niet te benaderen vanuit onder 'root' draaiende programma's... ??? What happenned to Apple's: K I S S ? [Keep It Simple Stupid]

Michael's update-download van de site lijkt voor het bewaren van de systeemupdates het beste. (Worden deze echt nergens los neergezet in OSX? Temp-map ofzo?)
Kopieen van een compleet systeem lijken vooralsnog het gemakkelijkst via Paul's Bombich…

[quote:post_uid0="Mmmarco"]Kopieen van een compleet systeem lijken vooralsnog het gemakkelijkst via Paul's Bombich...[/quote:post_uid0]

CCC maakt geen kopie van je complete systeem; het laat aardig wat bestanden weg…

ahum bart, Ik heb dan niet zo gigantisch veel verstand van Macos X .Maar ik heb wel een complete kloon met ccc gemaakt .Als er niet onzichtbare bestanden meegaan,waarom kan ik dan nu dit mailtje maken via de kloon? p.s. het schijnt dat ccc soms met bepaalde firewire-drives problemen heeft.Gelukkig met VST niet. Op macosXhints.com stond een leuke hint voor backuppen. Lees maar 'ns dit begin: I just found out about psync, which does exactly what I was looking for. I had been wanting to set up a cronjob to automatically backup my hard drive, but I didn't want a compressed backup. I wanted all resource forks kept intact as well as all permissions. To top that off, I wanted only files that had been modified since the last backup to be copied to my FW hard drive.

Sorry mensen, maar ik las tot nu toe alleen maar dat je niet alles kon kopieren, en dus aan een reinstall van OS X vastzat.(ook ik weet niet alles van X) Ik heb nog eens goed zitten lezen wat CCC precies kan en doet, en ga zeker ook eens  proberen een kloon te maken.

Hmmmm....Na de vakantie maar eens even proberen een kloon te maken. Maar dan wel op iemand anders zijn computer :D  :D  :D