opstarten app kost 100% processor voor meerdere seconden

Als ik om 't even welke applicatie opstart, dan springt m'n processor voor verscheidene seconden vol in de 100% om die tijd een complete system freeze te geven. Na die seconden lijkt de app opgestart te zijn en gaat alles weer naar normaal. Dit is pas sinds ik geswitched ben naar 10.4. In 10.3.9 had ik daar geen last van op mij G4/800 met 500Mb intern geheugen. Een complete 10.4.3. combo updater herinstallatie heft hier niets aan verholpen. Het betreft zowel Apple als niet-Apple apps en de 'freeze' tijd verschilt per app.

Iemand die weet waardoor dit komt of die soortgelijke ervaringen heeft?

Op het eerste gezicht lijkt het me niet zo gek dat het systeem probeert z.s.m. een programma op te starten en dus 100% processor gebruikt.

Maar eerst was het niet zo, begrijp ik. Misschien helpt het als je met macjanitor of ietd dergelijks eens groot onderhoud doet. Je mac heeft iets met een cache, prebindings e.d., als die nog in de 10.4.3 toestand staan kan dat vertraging opleveren. Ofzo. Niet geschoten is altijd mis…

Natuurlijk zijn dat, samen met de permissies herstellen, de eerste dingen die ik gedaan heb. Maar zonder resultaat.

Ik vrees tóch dat dit een complete re-install word :frowning: