Opstarten iBook vanaf cd werkt niet

Ik wil graag mijn harde schijf optimaliseren, maar daarvoor moet ik vanaf een andere schijf opstarten. De meest logische oplossing is vanaf cd. Maarrrr... dat werkt dus niet.

Bij systeemvoorkeuren kan ik zonder problemen de cd (met het juiste systeem erop) selecteren als opstartschijf, maar bij restarten herkent de computer het systeem niet en start gewoon vanaf de harde schijf op. C ingedrukt houden, optie ingedrukt houden en apple-optie-shift-bacspace hebben allen geen resultaat. Het systeem op de cd is de juiste versie.

Heeft iemand een idee?

Thanx in advance

Probeer je misschien een g5 op te starten met een pre-g5 reparatie schijf?

[quote:5dff959460="buurman"]Probeer je misschien een g5 op te starten met een pre-g5 reparatie schijf?[/quote:5dff959460] ?? Een iBook G5 ofzo ?? Praat me 's even bij dan :wink:

Nope, Het is een iBook G4 met het juiste systeem op de cd.

Aloy

Shame on me: Ik heb alleen de vraag gelezen en niet het onderwerp. En daar zag ik het hele woord ibook niet staan...

Originele CD geleverd bij de machine of Kopie daarvan?

Dat is dus het rare: De installatie dvd van Os X geeft geen problemen, de opstart cd van Norton wel

als je nog een mac hebt met firewire, dan kun je je ibook opstarten met T ingedrukt. Hij gaat dan in een soort van mode waarmee de hdd op je andere mac op de desktop verschijnt. Zodoende kun je ook alles uitvoeren. Niet de meest practische wellicht, maar gebruik het zelf altijd. Ook om lekker snel data te backupen.

8)

Dat is idd een goed alternatief, maar helaas heb ik alleen de iBook en geen andere mac. :? Het MOET echt van cd.

Het gebruik van Norton wordt ten strengste afgeraden!

Maar als je dan toch van CD wil booten maar de ene CD werkt wel, en de andere niet, dan is de CD dus defect of niet goed gebrand.

[quote:891dfd464e="Aloy30"]Ik wil graag mijn harde schijf optimaliseren, maar daarvoor moet ik vanaf een andere schijf opstarten. De meest logische oplossing is vanaf cd. Maarrrr... dat werkt dus niet. [/quote:891dfd464e]

Heb je toevallig een firmware update gedraaid kortgeleden??