Opstarten van CD

Het lukt dus niet om op te starten van de cd ’systemworks 3.0’, Mac (G4-Dual) draait onder 10.3.2 Hetzelfde probleem doemt op bij mijn G4 PowerBook die ook onder 10.3.2 draait, iemand anders ook dit probleem of liever... hoe dit op te lossen?

Als je Mac geleverd wordt met 10.3.2 kan het zijn dat je Mac de cd niet als opstartschijf "wil" gebruiken omdat er wellicht een oudere versie op staat (bijv. 10.2). Maar als je een dual G4 hebt, zou je wel met deze cd moeten kunnen opstarten.

Probeer eventueel op te starten met de alt knop (option), met de cd in je Mac. Deze ingedrukt houden. Dan krijg je na een korte tijd een blauw scherm waarin je de opstartschijven ziet waarmee de Mac opgestart kan worden. Je hd en je cd zou je dan moeten zien. Selecteer de cd en klik dan op het pijltje wat naar rechts wijst. Dan start de Mac vanaf de cd.

Staat je cd er niet bij is het niet een geldige opstartcd. Of het is dus een oudere OS die er opstaat of het is een kopie en niet “bootable” gemaakt.

Ik zou idd met mijn Dual vanaf deze cd moeten kunnen opstarten, met de alt toets (uiteraard) al geprobeerd maar nadat de 2 icoontjes van SystemWorks te zien waren bleef hij in de bekende spiraal hangen tijdens het verder zoeken naar opstartschijven...

dus… help :frowning:

ps bedankt voor de snelle reactie

ALT, uiteraard :lol:

Vreemd. Normaal gesproken als je het blauwe scherm in beeld hebt is de Mac wel ff aan het zoeken (horloge), maar na een verloop van tijd zou je een schijf moeten kunnen selecteren.

Start vanaf Mac OS X HD
Ga naar Systeemvoorkeuren
Kies de opstartschijf (en kies de cd, wel de juiste dus Mac OS X en niet OS 9 partitie)
Herstart de Mac, en dan zou je Mac via de cd moeten opstarten.

Zo ja, een terugweg is wat lastiger. Na de herstart, kies de alt toets en kies de HD als opstartschijf en in Mac OS X selecteer je de HD weer als opstartschijf.

In Norton (als je hiermee opstart) kan je niet de opstartschijf kiezen. Vandaar.

Met de opstartschijf keuze kwam ik geneens verder dan het appeltje en was zelfs genootzaakt mijn gereedschapskist te bezoeken voor het juiste tangetje aangezien de cd het teveel naar zijn zin had in de drive en er dus met geen mogelijkheid uit wilde komen...

De 2e optie gaat ik nu proberen… op hoop van zegen dan maar

’Zo ja’ was natuurlijk geen optie... ik gaat de leverancier maar eens verblijden met een telefoontje.

Als het lukt laat ik het wel weten

Het schijnt dus dat de combinatie G4 (mirrorfront) OSX 10.3.2 en SystemWorks 3.0 een dusdanig conflict geeft dat hij hem niet van CD kan opstarten... raar verhaal, ik geloof het ook niet helemaal en dus gaat ik het beestje maar helemaal leeggooien en alles r opnieuw opzetten... dit ook aangezien de opstarttijd iets minder dan 2 minuten duurt :x

Toestand zeg. Nou, suc6 met de herinstallatie!

ehm heb je een MDD met firewire800? daar kan namelijk geen os 9 op draaien en ook geen oude versie van systemworks.. overigens niet aan te raden om norton te gebruiken,.. want norton fucked veel op!