Opstarten van externe cdrom voor instalatie os (opgelost)

Beste mensen,

Ik probeer hier thuis de imac van mijn zusje terug in orde te krijgen,
De cdrom speler reageerde al een tijdje niet meer, met een externe kon ze dan toch nog verder, maar het systeem doet ondertussen zo vreemd dat hij toch het beste leek om gewoon een nieuw systeem te installeren.
Voor de installatie moet je van een cd opstarten, maar de ingebouwde cdrom speler doet het niet meer dus wil ik van de externe cdrom opstarten.
Maar ook deze blijkt dat niet te kunnen!

Is er iemand die raad weet?

mvg.
Jonas

Via FireWire aan jouw mac hangen, dan de imac opstarten met t ingehouden en zo kun je m dan opnieuw gaan installeren.

Over die externe cd-speler is het een USB of een firewire ?

Firewire!

OK, ik wist niet dat het met T ingedrukt houden ging!
ga het meteeen proberen.
Dankjewel

Ik zou echt niet weten waar het aan kan liggen, maar ik kan gewoon niet opstarten van de cd... Ook niet met T ingedrukt, Iemand nog een ander plan? Ik heb hier ook nog een powerbook staan, misschien dat ik daar iets mee ben?

Als je naar 't hulp programma gaat van OSX (command-?) dan kun je zoeken naar 'toetsen combinaties' of zoiets. Dan zie je zo'n beetje alle opstartmogelijkheden d.m.v. toetsencombinaties.

Misschien dat je daar de juiste toetsencombinatie vindt?
Mocht dat niet lukken, dan zou je nog kunnen proberen om
je powerbook op haar iMac aan te sluiten, en dan de iMac als een externe schijf laten zien.

Hoe dat precies moet weet ik niet, maar het schijnt te kunnen.
Dan kun je via je Powerbook met de installatie CD’s het systeem op de
iMac zetten, en daarna via de iMac alle programma’s installeren e.d.

• Joram

Ok, ik heb de oplossing gevonden! De ik was vergeten de hd tot master aan te duiden, en had niet door dat cdrom speler en hd op dezelfde IDE controller zitten waardoor de computer dus wss beetje gek werd! Nu is alles opgelost!

dankjewel voor de reacties