Opstarten van iPod

Ja nu ik mijn nieuwe iPod heb zou ik graag wat willen proberen... Een vriend van mij heeft een oude Powermac G4 met nog OS9 erop, maar hij twijfelt om over te stappen naar OSX. Niet omdat hij het niet mooi vindt, maar omdat hij niet zeker is dat zijn mac dat wel goed gaat draaien. En hij maakt veel gebruik van midi en audio programma's.

Nu is mijn vraag ofdat het mogelijk is dat ik eens een volledig systeem installeer op mijn iPod en dan kan hij eens zijn powermac opstarten vanop de iPod. Ok, ik weet dat dit mogelijk is… heb dit al ergens gelezen… maar is dit wel goed voor de iPod, omdat die dan constant op de harde schijf gaat lezen en schrijven?! En de snelheid zal ook wel wat minder zijn zeker?

Dus… heeft iemand dit al geprobeerd?

Het opstrarten van OS X zou misschien iets langzamer gaan, maar slecht voor je iPod is het zeker niet.

Maar wist je vriend ook dat je Mac OS X gewoon naast Classic kan draaien? Niet tevreden, gooit hij Mac OS X toch gewoon weer weg om ruimte te besparen?

Die snelheid, dat valt best wel mee. Het probleem is dat het alleen werkt tot en met mac os 10.1.5. Zie artikel dat ik op macworld vond -->

[b:2e3cfacb67]Giving iPod the Boot[/b:2e3cfacb67]
I successfully installed OS X 10.1.5 on my iPod and used the iPod as a startup disk. I’m having no luck with OS X 10.2, however. Any advice?
Robert Ameeti, Trabuco Canyon, California

It’s too regrettably true that you can’t install OS X 10.2 on an iPod via the normal methods. Luckily, you can get Jaguar onto your iPod by stealthier means. Mike Bombich’s $5 Carbon Copy Cloner (www.bombich .com/software/ccc.html) is a utility that clones an OS X installation from one volume to another and lets you make the cloned volume bootable.

With your iPod configured as a FireWire drive, plug it into your Mac. Its icon will appear on the desktop. Now download, install, and launch a copy of Carbon Copy Cloner version 1.4 or later.

In the Source Disk pop-up menu of the Cloning Console window, select a volume on your Mac that contains OS X 10.2. Select your iPod from the Target Disk pop-up menu. In the Items To Be Copied list, 1-click on those items you don’t want to copy to your iPod. Items you should copy to create a bootable startup disk include .hidden, Applications, Library, System, Users, bin, mach kernel, private, sbin, and usr.

Click on the Remove button to remove the items you don’t want to copy to the iPod. In the Bootability Options section of the window, make sure that the Recreate Darwin Links and Bless System Folder options are selected. Click on the lock icon and enter your user name and password when asked to. Finally, click on the Clone button to begin cloning the source volume to your iPod.

When the operation is complete, launch System Preferences, click on the Startup Disk preference, and select the System Folder on your iPod. Click on Restart, and your Mac should boot from the iPod.

OK, het is dus best dat ik dan eerst even een proper systeem installeer op een andere partitie op mijn mac. En dan met CarbonCopyCloner het propere systeem kopieer naar mijn iPod. En die vriend wil niets aan zijn harde schijf aanpassen want dat is een werkcomputer! Hij kan zeker niet zonder vallen en er mag ook niets mislopen... Ik veronderstel wel dat ik best ook eerst zijn firmware update, of is dat niet nodig voor zijn G4 400 (is eerste model denk ik, met nog PCI graphics)?

Ik zal het dus eens proberen… spijtig dat je niet rechtstreeks van de OSX cd kan installeren op de iPod :frowning:
Nu moet ik weer plaats gaan zoeken op mijn harde schijf… :x

Het beste kun je bij apple even kijken of er een firmware-update aan te pas moet komen:

Dit vond ik

En stel nu dat je muziek in verscheidene mappen zit:

vb: blabla/hiereenbeetje/muziek/.MP3 en blabla/daarookeenbeetje/.MP3 en … (dus overal een beetje …)

met CCC kopieer ik mijn HD (volledig) naar iPod en dan kan ik dus opstarten … vind de ipod dan zelf mijn muziek? Of…?

Zou wel handig zijn: HD (OS + Apps + Docs + Music)
iPod (zelfde als HD) → gebruik als musicplayer
→ gebruik als backup (in nood volledig naar HD kopieren)
→ als ik ergens een mac vind (in de bib/school/…) en ik kan die gebruike … dan kan ik opstarte van mijn systeem … soort van laptop :wink:

Dat wat je schrijft kan op zich wel, maar niet met itunes. Hiervoor zou je audion kunnen gebruiken.

Waarom niet met iTunes???

Stel (!) dat het is omdat het in verschillende mappen staat … kunnen dan aliassen het probleem oplossen?

Het heeft te maken met de policy van Apple, dat je muziek niet mag kopieren (van ipod naar mac). Maar laat mij je niet tegenhouden, probeer het zelf eens uit :lol:

Ik heb dat zelf ook een keer gedaan, OS X installeren op mijn ipod en booten (werkt als een tierelier). Let er alleen wel op dat je ipod flink heet gaat worden........ (een vriendin wist me te vertellen dat iemand op deze manier zijn ipod een keer om zeep heeft geholpen..... dus misschien koelen tussen 2 koude blikjes heineken / cola? ) :)