opstarten van os X vanuit gecrashde os 9

weet iemand welke toetsen ik ingedrukt moet houden om de computer weer op os X te laten oopstarten, mijn zoontje had hem op os 9 gezet voor een spelletje maar omdat ie nu geen systeem kan vinden start ie niet meer op in os 9, gelukkig staat os X erop maar hoe kiest ie die dan? vanuit een cd opstarten met de knop C ingedrukt werkte helaas niet. hopelijk heeft iemand een tip.

Seven

De 'X' ingedrukt houden met opstarten.

Dan moet tie weer in OSX opstarten.

je kan altijd opstarten met de optie toets ingedrukt (=alt). Je krijgt dan een scherm te zien met alle delen waar je van kunt opstarten. Dit werkt sowieso altijd.

Maar een makkelijkere manier is via ‘Startup Disk’ (Opstartschijf). In OS 9 is het een Control Panel (Regelpaneel) en in OS X zit het in de systeemvoorkeuren.

Dat hij geen systeem meer kan vinden, klopt volgens mij niet. Tenzij er dingen gewist zijn, tenminste. Als het goed is moet het met bovenstaande aanwijzingen lukken.

Suc6

helaas wilde met x opstarten ook niet helpen en met alt zie ik de twee pijltjes maar niets om uit te kiezen , waarschijnlijk zit het helemaal mis, data backuppen en formateren ben ik bang, nou ja het heeft nog lang geduurd, ik geloof dat mijn zoontje van 7 er toch 2 jaar storings vrij mee heeft gespeelt, en kids van zeven doen niet aan systeemonderhoud ed .

anyway bedankt voor de tips…
Seven

Als je daar niet twee icoontjes ziet van harde schijven met een 9 en een X tekentje, dan is er idd toch iets mis gegaan. Dat betekent dat er geen toereikende info op je Mac staat om van op te starten.

Eventueel kan je de Mac aan een andere Mac hangen met een FireWire kabel en opstarten in Target Disk Mode. Je doet dit door eerst de andere Mac te starten en dan de ‘zieke’ Mac op te starten met de T-toets ingedrukt. Vervolgens zal de Mac op het bureaublad verschijnen en kan je nog een backup maken van dingen die je evt nog wilt bewaren.

Daarna kan je proberen opnieuw te installeren…

Enne, een tip: laat je zoontje alleen met OS X werken en geef hem een account met weinig privileges. Mijn vader heeft me ooit een keer langs laten komen omdat ‘De Mac stuk was’. Deze keer bleek het makkelijk om het te overtuigen dat hij zelf de boosdoener was: de hele map Applications stond in de Trash. Sinds OS X hoef ik bijna nooit meer langs te komen omdat hij dit soort dingen simpelweg niet meer kàn doen :wink:

[quote:92f737d1e6="tiny"]Enne, een tip: laat je zoontje alleen met OS X werken en geef hem een account met weinig privileges.[/quote:92f737d1e6] Inderdaad een goede tip. "Maar" zal je zoon zeggen (net als de mijne) "ik wil DIT spel spelen, en daar is geen OSX versie van". Dan zeg ik tegen hem:

“Pech gehad! Je kunt alleen nog OSX spellen spelen. En als het daarvoor nodig is, dat je een password in moet tikken (het admin-password dus) dan gaat het feest ook niet door. In elk geval niet zonder [b:92f737d1e6]mijn[/b:92f737d1e6] tussenkomst!”

Over wat voor spellen hebben we het dan ? Freddy Fish etc. ? Als het spel niet te intensief is kan hij het ook rustig spelen in OS X wel onder Classic maar daar kan hij ook amper iets misdoen, ofwel moet je proberen At Ease er op tye zetten (op OS 9) dit is eigenlijk een voorloper van het huidige multiple user systeem (zij het veel slechter) maar dan kan ie ook niks meer kapot maken.

Er zijn sommige oude spellen die hij niet mutliplayer in classic mode kan spelen met z'n andere broertje die ook een ibookje heeft, vandaar dat ie hem soms op os 9 terug zet, Ik heb zelf in een poging de boel nog te repareren mijn eigen mac (dat was een tijd geleden) weer eens op os9 gezet en met de firewire connectie er schijf-ehbo en norton overheen gehaald, met als resultaat dat ik nu wel met de X knop , Os X kon opstarten , bijna althans, hij geeft na 2 seconden os X opstart een terminal beeld met daarin iets wat om een commando vraagt:

/etc/master.passwd: Not a directory
/etc/master.passwd: Not a directory
-sh: /etc/profile: Not a directory
-sh-2.05b#

tja ik weet niet echt wat ik hiet in moet vullen , heb al heel wat geprobeerd maar dan roept ie : command not found.

als er nog iemand het verlossende commando heeft, graag, ik ben toch al weer wat dichterbij, of zou norton de boel verkloot hebben? het ziet er wel naar uit.

Seven.

[quote:c936c87c8d="Seven"]...of zou norton de boel verkloot hebben? het ziet er wel naar uit.[/quote:c936c87c8d]

:expressionless:

Hmm, heel best mogelijk dat Norton de boel verkloot heeft. Ik heb er zelf slechte ervaringen mee…

Sinds ik DiskWarrior van Alsoft gebruik, wil ik niet meer anders. Er zijn dingen die DW niet controleert en repareert maar bij mij voldoet het altijd.