Opstarten vanaf Jaguar CD lukt niet meer met 10.2.6

Sinds gisteren doet mijn Wacom tablet het niet meer, of soms met horten en stoten. Ik downloade de laatste versie van de driver, maar de-installeren van de oude lukte niet met het bijgeleverde progje.

Ik besloot maar eens de ‘privileges’ te controleren met het schijf-EHBO programma van de Jaguar installatie CD, dat wil nog wel eens helpen bij dit soort problemen.

Wat schetst mijn verbazing: Dit lukt niet! Is dit een probleem met 10.2.6 of is dit probleem uniek voor mijn (beschadigde?) systeem? Weet iemand een (mogelijke) oplossing?

[Titanium powerbook 2001, 768MB, 40Gb] :oops:

Via herstart? Of met Appelltje C ingedrukt? :? Of probeer dit eens.

System Optimizer X 3.1.4.

Ik herstart met 'alt' ingedrukt. Dan kun je kiezen welk OS je wil opstarten en vanaf welke partitie/schijf. Ik kies voor de Jaguar CDR en je hoort de cdrom speler dan ook draaien. Maar na een paar seconden blijft ie weer stil en zie je eindeloos het draaiende-streepjes-logo.

Wat is System Optimizer X 3.1.4 precies, kan ik het gewoon bij Tucows e.d. downloaden?

en als je de 'C' indrukt bij het booten?

Het probleem is niet, dat de juiste schijf/systeem niet gevonden wordt, maar dat het opstarten niet doorzet. Ik heb het ook al geprobeerd door de cdrom als opstartschijf te selecteren.

Gebruik je een originele cd? Kopieën geven nogal eens dit soort problemen.

... Laat ik het zó zeggen: Ik ben niet zo brutaal dat ik publiekelijk ga klagen over een gekopieërde cd!

Natuurlijk heb ik Jaguar netjes voorbesteld/gekocht bij de Apple store, vorig jaar zomer.

Ik heb een soortgelijk probleem met 10.2.5 al gehad. Alhoewel gehad... er staat al een week of 4 een splinternieuwe i-mac bij een apple-reparatie-centre. Booten was niet meer mogelijk (bijgeleverde cd's van de imac waren kwijt, booten van een orginele officiele jaguar, danwel een classic cd, ging niet) bij het opstarten met alt werd de cd ook niet herkend. De enige cd waarvan de mac wilde booten was de hardware test cd.

Volgens het apple centre hebben ze inmiddels al de drive en bootrom vervangen, maar dit wil ook niet helpen.

…to be continued (hoop ik)

Best leuk zo’n nieuwe mac die al weken weg is (snik)

[quote:9f59612dba="snipper"]... Laat ik het zó zeggen: Ik ben niet zo brutaal dat ik publiekelijk ga klagen over een gekopieërde cd! [/quote:9f59612dba] Het was niet bedoeld als een beschuldiging hoor. :? Sommige mensen maken zelf een kopie om zuinig te zijn op de originele cd en komen dan tot de ontdekking dat de kopie niet goed werkt. Vandaar mijn vraag. Maar goed dit helpt je allemaal dus niet. :cry:

Nou, ik heb het gevonden hoor: Nadat ik de CDRom voor de zekerheid, in een uiterste poging om alles uit te sluiten, maar eens opgepoetst had, lukte het (bij de 2e keer) om van de cdrom op te starten.

Het lag dus toch aan een paar miniscule vuiltjes op de CD. Het verbaasd me dat dit zoveel invloed heeft, want er zaten alleen nauwelijks zichtbare vuiltjes op.

Anyway, mischien heeft iemand anders nog iets aan dit verhaal, voor mij is het probleem opgelost!

:slight_smile:

In de nieuwste MacFan is te lezen hoe je zelf een opstart CD kan maken. Ik heb het geprobeerd met "bootcd" en dat werkt prima. Je moet wel even de hele toelichting lezen voor login en wachtwoord.

Ik ben (al jaren) lid, maar ik heb het laatste nummer nog niet helemaal gelezen. Bedankt voor de tip!

De iMac staat nog steeds bij de reparateur. Een kleine opsomming van de gedane reparaties/testen tot nu toe: Opstart vanaf FireWire: Failed Logicboard vervangen: Failed Hd losgekoppeld: Failed Combodrive vervangen: Failed Nvram + All reset: Failed Opstart als Targer: Failed Nieuw lege HD: Failed

…en zo kan ik dus nog wel even doorgaan. Kortom, ik heb een iMac gekocht dit echt niets meer wilt doen! Op het moment zijn ze bij apple aan het kijken of het niet eens tijd wordt mij een nieuwe iMac te geven. Nu heb ik het geluk dat ik hier -tig apples heb staan. Maar voor de gewone thuisgebruiker is dit wel heel frustrerend.
…en wie zegt mij dat dit bij andere Mac ook niet gaat gebeuren. Meestal duurt her wel meer dan een jaar voordat ik het OS er opnieuw op wil zetten en dan valt het dus ook nog eens niet meer binnen de garantie.

Ergens heeft Apple dus een foutje in zijn ontwerp zitten, waar blijkbaar niets aan gedaan wordt… :x

Laten we even helder blijven: ALLE hardware wordt zo goedkoop mogelijk geproduceerd. Als een behuizing heel blijft wanneer hij van 3,5 mm plastic gemaakt wordt, zal een fabrikant er geen 4 mm van maken, maar eerder onderzoeken of het niet met 3 mm kan en wat extra stevige hoekjes hier en daar.

Zo weet ik dat zelfs apparatuur van ‘A’ merken als Sony een uitvalpercentage van 20 a 30 procent heeft. Als er iets aan mankeert, blijkt dat bijna altijd de eerste keer als je het ding aanzet, of binnen 24 uur.

Dat iMacs ook wel eens DOA zijn of gewoon niet goed werken, is een logisch gevolg van het feit dat Apple zijn hardware-componenten ook maar gewoon door derden laat produceren.

Zolang je gewoon terug kunt gaan naar de leverancier is het ook allemaal niet zo erg natuurlijk. Wat dat betreft: Sinds januari 2002 is er een Europese wet van kracht die consumenten 2 jaar recht geeft op garantie op electronica, van electrische tandeborstels tot dure computerapparatuur.

De aanleiding tot deze thread was een weigerend Wacom tablet. Welnu, inmiddels ben ik er achter dat het niet aan het OS of de drivers ligt, maar dat het zeer waarschijnlijk de Wacom-pen is die het niet meer doet.

Ik wist ook niet dat dat kon, maar de Wacom draadloze muis die er bij zat werkt nog wel pico bello.

Ik ga dus de dealer om een nieuwe pen vragen, als ik tenminste de factuur nog terug kan vinden.

[quote:bbe7cae1f2="snipper"]Dat iMacs ook wel eens DOA zijn of gewoon niet goed werken...[/quote:bbe7cae1f2] Mee eens. Alleen volgens de reparateur (die deze info van Apple heeft), kun je de laatste versie Imac's alleen met de bijgeleverde cd-rom opstarten. Op deze cd-roms staat schijnbaar een extra stukje software.

Dan vind ik het vreemd dat je deze cd nergens kan krijgen, zelfs de reparateur kan hem bij Apple niet bemachtigen. Op officiele OS X cd’s die je op dit moment kan kopen staat het ook niet. Waarschijnlijk wel vanaf versie 10.3, maar ja die is er nog niet…

Ik geef toe dat het slordig is om de bijgeleverde cd’s kwijt te raken, maar aan de andere kant. Ik koop een computer geen cd’s.