Opstartperikelen bij eMac

Ik heb sinds vorige week een nieuwe eMac (1,25 Ghz, 1 gb intern geheugen en 160 gigabyte harde schijf en superdrive). De vorige moest wegens beeldschermproblemen (het beeld kantelde na het opstarten) terug naar de apple store.

Het lijkt er nu op alsof een soortgelijk probleem optreedt. Bij het opstarten komt er op een gegeven moment het witte scherm met het apple logo in beeld met daaronder het zandlopertje/ronddraaiende wieltje. Op een gegeven moment stopt dit wieltje met draaien/laden, hoor ik een tik (de ene keer wat luider dan de ander keer) en lijkt het erop alsof mijn beeldscherm even ‘goed’ wordt gezet. Bij het laden van het bureaublad volgt de ene keer wel en de andere keer niet dat ‘goedzetten’ van het beeldscherm nogmaals. Dat ‘goedzetten’ ziet eruit alsof het beeldscherm een paar mm naar links verschuift en dus als het ware even opnieuw gepositioneerd wordt.

Nu is dat positioneren al sinds dat ik 'm de eerste keer opstart, maar die tik is opeens nieuw. Ik heb al met apple gebeld en allerhande resets gedaan, maar het ‘probleem’ blijft. Zij raadden mij aan om 'm even bij een dealer langs te brengen zodat ook het moederboard een reset kan krijgen.

Nu is mijn vraag. Zijn er meer mensen die dit opstartverschijnsel hebben?

Verder heb ik geen problemen met de mac, het loopt als een zonnetje. In het ergste geval ruil ik 'm liever bij apple in voor een nieuwe (dat kan volgens de voorwaarden) dan dat ie direct ‘in reparatie’ gaat. Hij is immers pas een paar dagen oud en ik ben van mening dat ie gewoon correct moet werken. Het lijkt er ook op dat als ik wijzigingen maak in de beeldschermeigenschappen (om het werkscherm beeldvullend te maken) deze langzaam ‘verloren gaan’. Dit laatste kan ook schijn zijn, want op een gegeven moment ga je natuurlijk pixelne*ken.

Graag jullie hulp.

Eeejjj!!

Ik heb een 1 Ghz eMac en dat opnieuw positioneren van beeldscherm heb ik ook en dat heb ik ook altijd gehad sins ik hem heb. Die ‘tik’ komt mij nie bekend voor, maar tijdens het laden van het inlogscherm wordt het beeldscherm altijd even goedgezet!
Ik hoop dat je hier iets aan hebt!! :smiley:

Mak

Gewoon nu terugbrengen. Niet aan gaan rotzooien. Je hebt er garantie op.

gewoon laten ruilen met een ander exemplaar, vraag anders wel even of ze een ander geheugen stripje hebben want misschien kan het daar nog aan liggen.

Ik heb zelf geen eMac, maar wel nog een Performa 5200. Ook dit is een all-in-one systeem. Bij het opstarten van deze machine hoor je steevast een geluid alsof er iets tegen de case slaat. Dit, zo werd mij bij de dealer uitgelegd, was het de-magnetiseren van de beeldbuis. Dit schijnt bij machines waar computer en beeldscherm in één case zitten volkomen normaal te zijn.

Echter, als Apple zegt dat je het beste even terug kunt gaan met je Mac dan zou ik dat zeker doen. Wel jammer dat je nu al voor de tweede keer met je computer moet teruggaan.

Ja, het klinkt mij idd in de orgen als een 'degauss':

[quote:b8303e0097]Ever wonder what that “degauss” button on your monitor does besides make a buzzing noise and cause the screen to go crazy for a second? Though that’s its main purpose, the degauss button has another useful feature. To understand it, you’ll first need to know that the earth has natural magnetic fields. The magnetic charges from these fields can build up inside your monitor, causing a loss of color accuracy. Degaussing scares the bad magnetism out of the monitor and fills it with good karma. If your monitor doesn’t have a degauss button, fear not – many new monitors automatically degauss themselves. If you have a flat-panel display, there is no degauss button because magnetism doesn’t build up in flat screen displays.[/quote:b8303e0097]

(Bron: http://www.sharpened.net/glossary/definition.php?degauss)

Dat 'degaussing' ofwel demagnetiseren vindt naar mijn weten echt in het begin plaats zodra je de aan/uit knop gebruikt. Dit geluid, die tik dus, vindt plaats tijden het opstart en laadproces... Maar goed, ik denk dat ik morgen de klantenservice maar ga bellen...

Het goede nieuws, ook al moet ik er voor de tweede keer mee terug, ik denk niet dat ik nog terug ga naar pc, de ene week die ik met mijn eerste emac heb gewerkt, en deze ene week met deze zijn namelijk wel erg goed bevallen. Wat een gemak zeg… Laten we het maar houden op driemaal scheepsrecht…

Start mijn e-mac en mijn monitor geeft 4-5 kleuren ,hoe is dat te verhelpen? gr zebo.sr