Opstartprobleem: hardware stuk?

Dag allen,

Als laatste redmiddel wend ik met tot jullie: sinds deze week zit ik met een probleem. Het gaat om het volgende.

Ik heb een MacBook Pro uit mid 2012 met serie nr. C02JV2UBDTY3 en model nr. A1278 die draaide op de laatste versie van Mavericks. Deze vertoonde de laatste tijd al kuren: hij liep soms heel erg traag en haperde.

Vervolgens wilde ik deze week upgraden van Mavericks naar El Capitan. In dat proces moet een aantal keer herstart worden. Na een bepaalde keer herstarten kwam ik niet verder dan een grijs scherm, waarop afwisselend het Apple logo en een mapje met een vraagteken erin te zien was.

Via het Schijfhulpprogramma heb ik vervolgens gecontroleerd of er een fout in de harde schijf zat. Daar leek geen sprake van. Daarin zag ik ook dat er geen opstartschijf te zien was. Ook heb ik via het Schijfhulpprogramma geprobeerd via met Timemachine een back-up terug te zetten en ook om Lion weer te installeren. Dat leverde allemaal niets op.

Na speuren op internet via mijn mobiel zag ik dat het mogelijk aan de hdd kabel (serie nr. 821-1480-A) kon liggen. Die heb ik vervangen. Als ik de MacBook Pro nu aanzet zie ik slechts het grijze scherm met het mapje met het vraagteken erin. Via het Schijfhulpprogramma vind ik nu helemaal geen harde schijf meer.

Vervolgens heb ik een nieuwe SSD van Crucial geplaatst (en gelijk 2 x 4 GB, eveneens van Crucial). Ook nu vond hwt Schijfhulpprogramma geen schijf. Toen heb ik de SMC en PRAM-resets uitgevoerd, die ook niks uithaalden. Hierna heb ik de oude hdd kabel teruggezet. Nu wordt de SSD soms wel en soms niet herkend in het Schijfhulpprogramma: dat is afhankelijk van of ik aan bepaalde onderdelen friemel als de hdd kabel of het moederbord (welke het precies is heb ik nog kunnen vaststellen). Het lijkt daardoor net alsof er ergens een los contactje zit. Overigens is er geen sprake van vochtschade, voor zover ik dat kan beoordelen.

Op de paar momenten dat de SSD wél wordt gevonden is deze niet gemount en read-only, net alsof de permissies niet kloppen. Het is pas slechts één keer gebeurd dat de SSD werd gevonden mét een bruikbare partitie (die ik had gemaakt toen de SSD er voor het eerst in ging en toen wél werd gevonden), in die zin dat ik hem kon gebruiken om een back-up van Timemachine terug te zetten met het Schijfhulpprogramma. Die back-up faalde vervolgens op 2%, met de mededeling dat de back-up niet kon worden uitgevoerd en de computer moest worden herstart.

Hebben jullie ideeën om dit probleem te verhelpen? Ik ben inmiddels nogal radeloos, met elke mogelijke tip maak je me blij. Thanks.

Grote kans dat je ‘nieuwe’ kabel gewoon niet goed is…

Kan je de ssd of de HDD via usb aansluiten en dan proberen?

Inderdaad, ik heb vergelijkbare problemen gehad, waarbij het vervangen van de Harddisk-kabel het probleem verhielp.

Dank voor jullie reacties. Het lag inderdaad aan de ‘nieuwe’ HDD-kabel; heb er weer een andere, nieuwe ingezet en alles werkt weer.