Ik heb een iMac van ongeveer een jaar oud. Een paar dagen geleden is hij helemaal vastgelopen en heb ik hem herstart door de aan/uit knop ingedrukt te houden. Toen hem opgestart en ik kreeg een “geen toegang” icoontje (zoals dit, maar zonder tekst) waar normaal het opstart icoontje komt. In het grijze scherm dus.
Na hem opgestart te hebben met Appeltje, Alt, P en R ingedrukt te hebben gaat hij wel weer aan maar is enorm traag en loopt weer snel vast.
Wanhoop nabij de boel maar zo goed en zo kwaad als het ging gebackupt en 10.4 opnieuw geinstalleerd. Vervolgens de update dvd van Leopard er in gestopt en die geeft constant aan dat er geen 10.4 geinstalleerd is. Ook wanneer ik in 10.4 alle updates gedraaid heb.
Apple hardwarecheck geeft geen problemen aan en bij het opstarten hoor ik ook iedere keer die mooie gong.
OSX 10.4.11 werkt prima. Geen enkel probleem.
Na enkele minuten loopt schijfhulpprogramma's vast, nadat ik gekozen heb voor Schijf-EHBO > Herstel Volume. Het gekleurde bolletje gaat dan draaien en andere programma's (Safari, etc.) doen het dan ook niet meer.
Ehh... 'Herstel Volume' zou niet eens mogelijk moeten zijn op de opstartschijf. Anyhoe, haal [url=http://www.volitans-software.com/SMART_Utility_.html]SMART Utility[/url] even op en laat die de schijf bekijken. Ik denk dat het toch wel eens een probleem met de harde schijf zou kunnen zijn.
Mac OS X 10.4 Tiger doet het perfect geen problemen, maar als je Disk Utility start om je harde schijf te controleren crasht het hele systeem? Klinkt een beetje als een tegenstrijdigheid. :P
Ik zou even van je Mac OS X Install DVD opstarten en vanaf daar Disk Utility starten.
[quote:03ed9318f1="Xigh"]Iemand een idee?[/quote:03ed9318f1]
Wat snap je niet aan het grote gele vlak met "FAILING" erin als ik vragen mag? Je interne harde schijf is duidelijk aan het stuk gaan, Apple bellen dus voor een reparatie.
Dankjewel voor het korte door de bocht antwoord.
Ik ging er vanuit dat er misschien zelf nog wat aan op te lossen was of dat ik misschien iets fout gedaan had. Aangezien het de eerste keer is in de 15 jaar dat ik Apple gebruik dat er wat kapot is ging ik er vanuit dat dit vast iets anders was dan een daadwerkelijk kapotte schijf.
Anyways, toch bedankt voor de hulp, ik zal even bellen.
Nou ja kijk in het SMART Utility-venster wordt al aangegeven dat het om een "Uncorrectable" fout gaat. Er valt dus helaas niks meer te doen op het gebied van software (zoals het draaien van Disk Utility).
Houd Command + S eens ingedrukt bij het opstaren. Je krijg dan een DOS-achtige omgeving. Typ dan [i:a55c47e0d2]fsck -fy[/i:a55c47e0d2]. ALs het goed is, dan worden ook meteen de schijfpermissies hersteld.
Indien op de installatieschijf van 10.5 een schijfhulpprogramma staat, gebruik dan die om de permissies te herstellen i.p.v. fsck -fy.
[quote:a5b7bc1f8d="Esquare"]Je kunt fsck-en wat je wilt, maar daarmee krijg je een kapotte harde schijf niet gerepareerd.[/quote:a5b7bc1f8d]
Als er bij het opstarten "Access Denied" verschijnt, dan ga ik er toch van uit dat de permissies hersteld moeten worden....
Er verschijnt niet 'Access Denied'. Er verschijnt een 'verkeersbord' zonder tekst: het teken dat er geen opstartschijf gevonden kan worden. Kan kloppen, want die is stuk.