opstartproblemen

misschien al eens eerder gepost...maar ik heb het volgende probleem...bij het opstarten van mijn i mac hoor ik een piep die er nooit was en vervolgens verschijnt er een mapje in beeld waarin afwisselend een vraagteken en een gezichtje verschijnt....wat nu

Wat gebeurt er daarna? Startie wel op? Dit symbool houdt in dat de computer de systeemmap kwijt is. Je zal waarschijnlijk opnieuw je systeem moeten installeren. Wat je eerst ff kan proberen is het wissen van je PRAM geheugen. Dit doe je door tijdens het opstarten de toetsen P,R,Appletoets en de Alttoets ingedrukt te houden. Je hoort dan opnieuw het opstartgeluid, blijf de toetsen ingedrukt houden todat je 3x het geluid hebt gehoord.

kan ook en probleem zijn met de HD die niet meewil. of heb je toevallig iets vitaals uit de systeemmap verplaatst bij het laatste gebruik?

zoals je ziet kan dit verschillende oorzaken hebben.

eens opstarten vanaf een CD en deze zaken controleren

groeten
Helix

Ik heb hetzelfde gehad toen ik de OS9 cd als opstartschijf selecteerde en vervolgens eruit haalde. Dan is de geselecteerde systeemmap bij het opstarten niet aanwezig. Dit resulteerd logischerwijs in een vraagteken. Vervolgens werd er bij mij gezocht naar een nieuwe systeemmap. Geen problemen verder. Zo te horen start je pc wel op, dus dan zou je opnieuw de systeemmap moeten kiezen in systeemvoorkeuren.

[quote:post_uid0="MacMickey"]Wat gebeurt er daarna? Startie wel op? Dit symbool houdt in dat de computer de systeemmap kwijt is. Je zal waarschijnlijk opnieuw je systeem moeten installeren. Wat je eerst ff kan proberen is het wissen van je PRAM geheugen. Dit doe je door tijdens het opstarten de toetsen P,R,Appletoets en de Alttoets ingedrukt te houden. Je hoort dan opnieuw het opstartgeluid, blijf de toetsen ingedrukt houden todat je 3x het geluid hebt gehoord.[/quote:post_uid0] hij doet helemaal niets meer.....je hoort de hd ook niet opstarten...problemen zij gekomen nadat ik osx heb geinstalleerd...verder....als ik de installatie cd van os x erin stop, en in het scherm installeren beland...kan hij de hd niet selecteren......

Opstarten met systeem cd OS9...regelpaneel opstartschijf en dan moettie een systeemmap op je hd herkennen en kunnen selecteren. Welke OS9 versie draai je?