opstartschijf externe fiwi vanuit Tiger werkt slecht

Ik heb Tiger op een externe fiwi schijf. Als ik deze schijf vanuit OSX.3 kies als opstartschijf dan werkt hij eigenlijk nooit meteen de eerste keer. Na een druk op de resetknop start hij er (meestal) wel van op.

Nu heb ik kort geleden OS 9 geinstalleerd (op interne schijf). En nu merk ik dat als ik de externe fiwi schijf als opstartschijf kies vanuit OS 9 ----- Juist , dan werkt ie gewoon altijd meteen !!

Waarom doet ie het niet goed vanuit OS X ? En misschien beter om te weten: waarom wel vanuit OS 9?

merk, grootte, hoe gepartioneerd?

(vooral ook wat voor bestandssysteem, hfs, fat32?)

hmm. tja. Ik heb alle mogelijkheden die ik heb ook geprobeerd. Dat betekent dat ik verschillende volumes, schijven, behuizingen, pci-fiwi kaartjes en installaties heb gebruikt. Daar zit wel wat tijd in en dus dacht ik dat het tijd werd om deze ervaring eens te gaan delen.

Ik dacht eerst dat het aan de behuizingen lag. Die zijn beide van hetzelfde merk. (PROMEDION Edrive)Toen ik vanaf OS 9 gewoon direct kon herstarten van een externe tigerschijf viel me dat eerst niet op. Pas na verschillende keren kreeg ik het vermoeden. Vandaar dat ik allerlei combinaties geprobeerd heb. Resultaat blijft hetzelfde, vanaf OS 9 start hij direct op van een externe tiger en vanaf OS X.3 niet.

hsf, fat 32 ? Daar heb ik eigenlijk niet op gelet. Ik heb gewoon standaard installaties.