Opstartschijf kopiëren

Vraagje: Ik heb mijn vaste schijf in drie partities opgedeeld. Daarvan is de opstartschijf nu na een jaar bijna vol. Ik heb hem dus te klein gemaakt om bijvoorbeeld programma's te installeren die veel ruimte vergen. Ik zou een andere partitie als opstartschijf kunnen inrichten. [b]Kan ik gewoon alles kopiëren, de schijf een andere naam geven en klaar?[/b] Dat zou makkelijker zijn dat alles opnieuw installeren. Heeft iemand hier ervaring mee of ideeën over? Bedankt, Matthijs

Nee dat kan niet, een via de finder gekopieerd systeem zal niet meer opstarten. Gebruik hiervoor Carbon copy cloner (gratis) of liever SuperDuper! (shareware)

Je zult dan inderdaad moeten klonen... SuperDuper! doet het overigens gratis (alleen voor extra opties moet je betalen) en prima.

Je kunt overigens ook je partities aanpassen met VolumeWorks of iPartition, maar je kunt dan beter een backup van te voren maken op een externe harde schijf en wanneer je toch een externe harde schijf hebt, dan kun je net zo goed de boel naar je externe harde schijf klonen, met Schijfhulprogramma je partities goed maken en daarna de boel weer terug klonen naar de juiste partitie. :smiley:

Is het een optie om van cd op te starten en dan de kopieeractie van de ene naar de andere partitie uit te voeren?

Probeer het eens met Restore, te vinden in Schijfhulpprogramma en daarna start je op vanaf de nieuwe partitie en als alles goed werkt, gewoon even heel goed testen, dan kan de andere partitie leeg gehaald worden. 8)