Opstartschijf macbook pro raakt niet leeg.

ik denk dat je in Terminal met verborgen bestanden meer risico loopt.

ja…de meningen zijn er over verdeeld :wink:
Maar ik kan weinig…zeker niet downloaden op dit moment.
Ik kom maar niet verder…zou dit zo’n moeilijk probleem zijn?
Ben al dagen bezig…ook op engelstalige sites…tutorials…etc…

Deze tekst van internet geplukt:

[i]Wanneer je een bestand verwijderd op de harddisk van je Mac, dan is het bestand via Finder niet meer terug te vinden. Het bestand is echter nog wel gewoon aanwezig op de harddisk. Bij verwijderen van een bestand wordt er een markering bij het bestand geplaatst waardoor deze niet meer zichtbaar is, de data blijft echter aanwezig op de harddisk totdat deze wordt overschreven door andere data. Met behulp van een recovery applicatie bestaat de mogelijkheid om de verwijderde bestanden terug te halen door wismarkering in het bestandssysteem weer te verwijderen.

Een bestand wat je dus verwijderd hebt is niet direct verdwenen van je harddisk maar zal pas echt verloren zijn als de vrijgekomen schijfruimte wordt overschreven met nieuwe gegevens.[/i]
chijfhulpprogramma en selecteer je harddisk.

[i]2. Klik op het tabblad ‘Wissen’

1. Klik op de knop ‘Wis vrije ruimte…’[/i]

Ik doe dit…maar het lukt niet om te wissen…want die optie blijft ’ grijs’ .
Zit nu echt met mijn handen in het haar…want mijn project moet ik toch echt af kunnen maken…

Misschien geeft hij het verkeerd aan? Heb ik wel eens gehad, je kunt de schijf eventueel handmatig opnieuw indexeren. http://www.scrubly.com/blog/how-to-mac/manually-reindex-os-x-spotlight/

Hier mee kan je zien waar alle bestanden staan, http://www.derlien.com/

Hoi Naut, ik heb alle vinkjes bij spotlight aan staan… is dat wat je bedoelde?
Penseel, ik ben een beetje bang om bepaalde programmas te installeren…en eigenlijk kan het ook niet op dit moment…het systeem zegt dat de opstartschijf vol zit…dus ik loop sowieso vast met het systeem…

Het is inderdaad (zoals Fred al zei) niet zo handig om in 2 topics tegelijk bezig te zijn met je probleem.
http://www.onemorething.nl/community/topic/opstartschijf-macbook-pro-raakt-niet-leeg/

Heb je al naar grote bestanden op je schijf gezocht?
https://www.maketecheasier.com/find-large-files-mac/

Waarom negeer je mijn vorige reactie nou volledig? Denk dat je daarmee gered zal zijn… Bekijk het filmpje eens.

Hoi, ja begrijp het…maar ben een beetje radeloos…
Ik heb al gezocht naar grote bestanden inderdaad…toch bedankt voor de tip!

Hoi Werner, mijn excuses!!!
Door al het zoeken en uitproberen helemaal niet meer op je bericht gereageerd!
Niet mijn stijl!

Ik waardeer je antwoord absoluut…en ik ga die methode zeker toepassen.
Echter heb ik nu het probleem dat ik die ene externe hdd in gebruik heb…voor fcux filmbestanden. Net een montage van 1.15u af, dus wil daar niet aan komen…bang dat ik het project kwijt raak. Begrijp je?
Maar ik zal die schijf ( als dit probleem opgelost is ) gaan instellen zoals in het filmpje wordt beschreven, want dat zou een volgend probleem zoals dit kunnen voorkomen!

Maar nu ben ik geholpen met het deleten van film bestanden die het geheugen aan geeft.
Echter zie ik de films niet terug…film map leeg etc.
Dus ik kan mijn project niet renderen…en krijg telkens de mededeling opstart schijf is vol.
Dus…vastlopers…en gevaarlijk voor het systeem.

Alles overziende, zou ik een externe harde schijf aanschaffen van 1 of 2 TB. Met Carbon Copy Cloner een kloon maken van je opstartschijf. Vervolgens van daar af je macbook opstarten en je project afmaken. Dan je opstartschijf onderzoeken met schijfhulpprogramma (schijf-EHBO) en schoonmaken, of OSX er opnieuw opzetten en dan de delen terug uit de kloon, die je nodig hebt.

Alles overziende, zou ik een externe harde schijf aanschaffen van 1 of 2 TB. Met Carbon Copy Cloner een kloon maken van je opstartschijf. Vervolgens van daar af je macbook opstarten en je project afmaken. Dan je opstartschijf onderzoeken met schijfhulpprogramma (schijf-EHBO) en schoonmaken, of OSX er opnieuw opzetten en dan de delen terug uit de kloon, die je nodig hebt.

Hoi Beech, die ext.hdd heb ik al inderdaad…en die ga ik goed instellen om dit nog eens te kunnen voorkomen.
Maar ik zit nu met het grote probleem dat ik de opstart schijf intern nu niet leeg krijg…en daarom kan ik niet verder…dus daar zou toch een simpele oplossing voor moeten zijn…maar nog steeds niet gevonden na dagen zoeken…

Lees mijn advies nog eens.

Het is misschien even werk maar misschien dat je er zo uit komt.

Als je nu naar de je HDD gaat en dan gebruikers en dan je eigen gebruikers account ( dus Macintosh HD > Gebruikers > Eigen gebruikers account)
Hier zie je verschillende mapjes staan standaard is dit afbeelding, bureaublad, documenten, downloads, films, muziek, publiek, programma’s.
Als je hier nu 1 mapje van selecteert en op de spatie balk drukt (of rechtermuis knop > toon info) daarna ga je elke map langs die er bij jouw staan net zolang totdat je zoiets heb van he dat is er groot voor de map (bijvoorbeeld) muziek. Daarna open je de map en kijk je wat daar allemaal instaat.

Ps je hebt geen andere gebruikers er op staan?

Hoi Beech, kun je dan een opstartschijf intern gewoon kopiëren ( klonen ) naar de externe hdd ( zonder die eerst te wissen )?
En bc, dank je wel, dat heb ik al gedaan…maar helaas.
Het probleem is: de mappen films muziek , back ups etc. zijn leeg, alles over gezet naar externe hdd.
Het geheugen van de mac zegt dat hij vol staat. Dus groot raadsel.
Er zijn geen andere gebruikers, alleen mijn eigen account.

ik probeer het nog één keer:

neem het programma OmniDiskSweeper en kijk waar het probleem zit.

ok, toch maar geprobeerd om omni te installeren…( wel bang voor virussen en dacht dat ik dat niet eens kon downloaded ).
Heb de schijf nagekeken, ergens fotos gevonden, zie alleen niet welke…maar heb ze weggegooid…omdat ik de fotos op de externe schijf heb staan.
Voor de overige documenten weet ik niet goed wat ik weg kan gooien…en de film map vind ik eng…omdat ik nog 1 project in fcpx heb staan.
Nog tips?

In ieder geval…bedankt!!! OPGELOST!!!
En wat ik nu ook zie is dat ik het FCPX bundle bestand ( project of event, in ieder geval een paars icoontje met 4 sterren ) op het bureaublad heb staan ( ik dacht op de externe hdd ) en dit was alleen al 115 gb ). Dat moet ik de volgende keer anders instellen.

Ik ben gered!!!

Bedankt voor jullie reacties!

Ja, je kunt je interne HD gewoon klonen en vervolgens vanaf die kloon je systeem opstarten.
Maar nogmaals, heb je EHBO-schijf al geprobeerd ?