Opstartschijf slipt. en start wel/niet op

Voorheen leek het erop bij het opstarten, dat de HD slipt en niet verder in het systeem komt (De ene keer wel en de andere keer niet) En vanaf CD opstarten deed ie ook niet of heel af en toe.

Vaak bleef de computer hangen in het grijze vlak en gepaard met dat slippende geluid. En als ik het systeem wel inkwam dan kon je vaak de opstartschijf niet zien. Of de computer blijft hangen op het moment dat je bezig bent en maakt dan weer dat slippende geluid.

Ook heb ik nu alles gewist van mijn HD en een schone installatie uitgevoerd en draai nu tijdelijk onder OS 9.1.
Heel af en toe slipt ie een paar keer op het moment dat ik bezig ben, maar gaat tot nu toe wel weer verder. Dit zal niet lang goed blijven gaan.

Bij mijn vorige poging op het forum, kreeg ik te horen dat het aan een kapotte voeding zou liggen. Zelf (met mijn weinige kennis) denk ik dat het hier echter niet aan ligt. (Denk aan dat slippende geluid en er zijn geen momenten van dat er lampjes aan of uit gaan of iets dergelijks).[/u]

Het enige wat in je computer zit wat rare geluiden kan maken is de CD speler en de harde schijf. Als je er geen CD in hebt zitten en je hoort slippende en kreunende geluiden dat is je harde schijf stuk of hij is aan het stuk gaan.

Dat het onder OS9 minder is, is logisch want OS9 is minder schijf-intensief dan OSX.

Je kan nog pogen om de HD helemaal te analyseren met een disk tool, maar daarmee wordt ie niet beter. Nieuwe HD er in dus.

Bedankt!

Heb net een “Apple Harware Test” gedaan en komt ie niet verder dan de opstartschijf, met de foutcode: ata1/6/3.