Opstarttijd Mac Mini na update 10.3. naar 10.4.4 erg lang

Afgelopen week mijn Mac Mini met 1GB RAM voorzien van 10.4.4. Na deze update duurt het opstarten veel langer. Het duurt eerst +/- 30 sec totdat het :apple: zichtbaar wordt en vervolgens nog ongeveer 1 minuut tot het OS geladen is.

Dit was onder 10.3.9 veel korter. Het :apple: was er na 5 sec en daarna duurde het +/- 30 sec tot het OS geladen was.

Waaraan kan dit liggen?

De eerste keer opstarten na het plaatsen van geheugen duurt altijd iets langer. Tenminste, dat was bij mn Powerbook ook toen ik 1gb er bij prikte.

En na updates duurt het ook iets langer.

Zeker na upgrades naar tiger of updates in tiger gaat de eerste twee keren opstraten vreselijk traag. Daarna wordt het beter. Ik vermoed dat dit iets met spotlight te maken heeft.

<edit>Iets meer onderzoek gedaan en blijkt dat de fakelaadbalk helemaal niks te maken heeft met de opstarttijd, het proces wordt namelijk gewoon gekilled Maar aangezien het wel leuk is om mee te spelen laad ik het staan</edit> .En het heeft er ook mee te maken dat het OS gewoon gokt naar de tijd die de blauwe laadbalk nodig heeft. In Panther had dit er werkelijk iets mee te maken maar de blauwe laadbalk in Tiger wordt gewoon gegokt (maar natuurlijk wel bijgesteld naar de tijd die ie nodig heeft)

Maar dat buiten beschouwing, Tiger heeft iets meer werk met het laden van Spotlight en Dashboard…

Meer info over fake loadbalk http://www.macosxhints.com/article.php?story=20050614201205203

en als je er gewoon mee wilt spelen zonder de link te volgen

[quote:4e52374653]Open a Terminal and type:

[code:1:4e52374653]/usr/libexec/WaitingForLoginWindow[/code:1:4e52374653]
When you press Return, the “Starting Mac OS X” progress window appears (don’t worry, nothing’s actually happening). To make it go away, either wait for it to finish, or just type

[code:1:4e52374653]killall WaitingForLoginWindow[/code:1:4e52374653] in the Terminal window. [/quote:4e52374653]

Het kan natuurlijk nooit kwaad om eens je permissies te herstellen.

R

De opstart traagheid is opgelost!

De tip om de permissies te herstellen zorgde ervoor dat de opstarttijd werd gehalveerd!!