Optimaliseer geluid???

In iTunes zit een schuif om het geluid te optimaliseren. Toen ik afgelopen week wat afgemixt had en het in iTunes afspeelde, ging iTunes finaal over z'n nek. Krakende bassen en middentonen. Voorversterker uit? Yep. EQ dan maar uit? Gedaan, maar geen resultaat. Optimaliseer geluid dan maar eens bekijken. Deze stond maximaal ingeschakeld. Toen ik 'm in het midden zette klonk de opname ineens goed. Vreemd! Nu ben ik net van m'n metal playlist naar m'n jazz lijst gegaan en bij de metal viel het al op dat alles veel meer knalt. De jazz die nu opstaat klinkt veel warmer en akoestischer dan bij optimaliseer geluid op maximaal. Waarom zit die functie er eigenlijk op? En waarom verneukt ie m'n sound zo zwaar als ik 'm maximaal zet? M'n Creatures II hebben nog nooit zo goed geklonken, dat dan weer wel. :)

Waar zit die schuif?

Volgens mij bedoeld hij de functie "sound check"...

[quote:b9514e3d67="iMac-Boy"]Waar zit die schuif?[/quote:b9514e3d67]

Bij voorkeuren onder audio,
hier staat de schuif standaad ook op maximaal, geen problemen sofar…

iTunes- Voorkeuren - Audio - middelste knop. Niets bemerkt van minder of beter geluid bij hoger zetten.

<-- net de trotse eigenaar van en compleet vers OSX 10.4.2 :mrgreen: heb dus gelijk even in iTunes gekeken, maar standaard staat dat 'schuifje' keurig in het midden (zoals het hoort kennelijk).

Optimaliseer geluid = Sound Enhancer Geluidscontrole = Sound Check

De laatste rommelt wat met het volume, om ervoor te zorgen dat ‘zachte’ en ‘harde’ tracks ongeveer even hard klinken. De eerste doet dit:

“Sound Enhancer is an Apple-developed digital sound processing technology introduced in iTunes 2 that adds additional life and richness to audio playback, improving the listening experience with headphones and with external speakers.”

Het resultaat is nogal wisselend. Volume Logic werkt beter, maar vereist behoorlijk wat rekenkracht.

De sound enhancer altijd uit zetten, en volume logic ook, zéker wanneer je eigen werk/eigen mixen wilt luisteren.

Zowel de sound enhancer als volume logic passen dikke frequentie afhankelijke compressie / limiting toe en verneuken ALLES. Bij sommige muzieksoorten klinkt het lekker vol maar in principe hoor je niet meer hoe de muziek bedoeld is.

die soundzooi vind ik maar niks, mijn goedkope sherwood versterker uit het jaar nul klinkt beter als je met de bass en de treble speelt, en als je dan dat optimalizeer spul aanzet word heel dat geluid naar de vergalemieze geholpen.

[quote:d07b991b5f="Pliep"]Bij sommige muzieksoorten klinkt het lekker vol maar in principe hoor je niet meer hoe de muziek bedoeld is.[/quote:d07b991b5f]

Bij mij staat Volume Logic standaard aan. Blijkbaar begrijp ik de bedoelingen van de makers van ‘mijn’ muziek niet. :slight_smile:

Als ik de sound enhancer uitzet, wordt het geluid wel erg dun. Het gekke is dus dat als ik 'm aanzet, hij tot het midden goed blijft klinken. Zet je de schuif hoger, dan krijg je het kermis-effect: veel teveel laag en hoog en al het mid is weg.

[quote:db9b5acfe3="vogel"]Als ik de sound enhancer uitzet, wordt het geluid wel erg dun. Het gekke is dus dat als ik 'm aanzet, hij tot het midden goed blijft klinken. Zet je de schuif hoger, dan krijg je het kermis-effect: veel teveel laag en hoog en al het mid is weg.[/quote:db9b5acfe3]

Sluit iTunes 'ns en haal de bestanden com.apple.iTunes.eq.plist en com.apple.iTunes.plist uit je Preferences-map (zet maar even op de desktop). Misschien is daar wel iets mis mee.

Hmmm, ik geloof niet dat er iets corrupt is, dus ik laat ze lekker staan. De EQ doet verder nooit raar ofzo. Waarschijnlijk sluit Apple's visie van een optimaal geluid niet aan bij mijn muzieksmaak. :wink: Maar goed, ik laat het zo staan zoals het nu is, klinkt prima.