Optimaliseren

Hallo allemaal,

Ik wil mijn mac graag schoon en snel houden. Omdat ik er heel vel op doe (veel installeren, de-installeren, schijfbewerkingen) en ik niet wil dat hij langszaam wordt, heb ik software nodig die het systeem en de harddisk optimaliseerd.

Wie heeft een tip?

Richard

Eigenlijk heb je die software helemaal niet echt nodig. Het is Windows niet...

dat er op een mac geen onderhoud nodig is is dus echt niet waar. het systeem wordt ook steeds trager naarmate de caches en het virtueel geheugen vollopen e.d. een programma als Onyx kan dan uitkomst bieden. heb het een paar dagen geleden nog gedraaid. het systeem voelt nu veel snappier aan!

Gewend aan Windows zo te horen.... ?

Je hoeft niet echt je systeem te onderhouden. OSX regelt zelf al veel en veelvuldig intalleren en de-installeren van software zorgt niet voor een vertraging van je systeem. Het enige wat wat kan vertragen is een gedefragmenteerde schijf.

Voor het de-installeren van software gebruik ik CleanApp. Dan hoef je later niet in mappen op zoek te gaan naar achter gebleven instellingen etc. Ik gebruik het dus meer uit luiheid dan dat niet te overzien is wat er achter blijft zoals bij de DLLs in Windows.

Verder zou je naar TechTool kunnen kijken.

Maar nogmaals, voor thuisgebruik is onderhoud niet echt nodig.

[quote:0dc1bcbf76="vincentvega"]een programma als Onyx kan dan uitkomst bieden. heb het een paar dagen geleden nog gedraaid. het systeem voelt nu veel snappier aan![/quote:0dc1bcbf76] Dat zit echt tussen je oren.

[quote:e14c64f802="vincentvega"]dat er op een mac geen onderhoud nodig is is dus echt niet waar. het systeem wordt ook steeds trager naarmate de caches en het virtueel geheugen vollopen e.d. een programma als Onyx kan dan uitkomst bieden. heb het een paar dagen geleden nog gedraaid. het systeem voelt nu veel snappier aan![/quote:e14c64f802]

Voor zover ik begrepen heb regelt OSX dit zelf en worden de caches en het virueel geheugen door OSX zelf op gezette tijden ‘opgeruimd’. De ervaring leert dat een systeem na gebruik van bijvoorbeeld Onyx ‘snappier’ aanvloelt logisch is. Je wilt namelijk dat het effect heeft… dus heeft het effect…

[quote:a5e0193603="Esquare"][quote:a5e0193603="vincentvega"]een programma als Onyx kan dan uitkomst bieden. heb het een paar dagen geleden nog gedraaid. het systeem voelt nu veel snappier aan![/quote:a5e0193603] Dat zit echt tussen je oren.[/quote:a5e0193603]

echt niet. ik heb geen strandballen meer en die zaten toch echt niet tussen mijn oren!

De enige keer dat zo'n programma werkt is als een slecht geschreven programma enorme logs creëert, en zelfs die verwijderd OS X om de zoveel tijd. Als je dus ONYX een keertje niet gebruikt zal je zien dat OS X dat vanzelf doet.... misschien een dag later dan jij wou, maar toch.

In welk programma had je strand ballen dan? dat je computer sneller wordt zit normaal gesproken wel tussen je oren. Deze automatische scripts maakt nieuwe log bestanden aan voor je systeem en archiveert de huidige log bestanden. het lijkt mij niet dat een computer hier veel sneller van wordt. deze worden uitgevoerd door de scripts daily, weekly en montly. Ik denk dat de namen al aangeven wanneer deze gedraaid worden. Je moet dan wel elke nacht je computer aan laten staan om te zorgen dat dit draait en niet in de slaapstand.

[quote:e469831249="dj bazzie wazzie"]Je moet dan wel elke nacht je computer aan laten staan om te zorgen dat dit draait en niet in de slaapstand.[/quote:e469831249] Dat was bij Panther het geval, sinds Tiger hoeft dat ook niet meer. Tiger doet het bij het opstarten als hij 's nachts de kans niet heeft gekregen... De enige keer dat Tiger het dus niet doet, is als je je Mac nooit herstart, maar altijd in sluimer zet.

Soms is 2 keer herstarten trouwens ook al een oplossing… vraag me niet waarom.

dat denk ik niet hoor... draai jij maar eens het script /etc/weekly en kijk maar eens hoe lang dat duurt. dat duurt langer dan het opstarten van mijn macbook pro. dus dat gaat niet op dat hij het bij het opstarten doet

Hij doet het ook niet TIJDENS het opstarten, maar gelijk erna... dus op de achtergrond terwijl hij al opgestart is.

[quote:39dc467581="unSOUND"]. Tiger doet het bij het opstarten als hij 's nachts de kans niet heeft gekregen... De enige keer dat Tiger het dus niet doet, is als je je Mac nooit herstart, maar altijd in sluimer zet.

Soms is 2 keer herstarten trouwens ook al een oplossing… vraag me niet waarom.[/quote:39dc467581]

ehm, dus eigenlijk is het beter om je mac af en toe te herstarten?
Ik werk op mijn mac, en deze gaat automatisch in sluimer, als ik hem niet gebruik.
Mac staat altijd aan (ik bedoel dat ik hem dus nooit fysiek uitzet)

Ik dacht juist dat dat niet hoefde, dat herstarten dan, maar dat juist in sluimer ook de scripts worden gedraait.

Marcel

In sluimer slaapt je Mac, dus draait het niet die scripts. :roll:

Overigens maak ik ook gebruik van programmaatjes die m’n Mac opfrissen, dat doe ik echter steeds minder vaak. Je merkt dat Mac OS X door de jaren heen steeds beter is geworden en dus is er steeds minder nodig, maar het kan in probleemsituaties helpen je systeem weer op orde te krijgen en een herinstallatie voorkomen (àls je al zover bent).

Maar Apple is niet heilig, ik hoop dat Apple binnenkort met 10.4.9 komt, want ik werd laatst ook verrast door eindeloze strandballen en achter elkaar crashende programma’s. In 10.4.8 blijkt een fout te zitten, waardoor mijn gloednieuwe MacBook Pro Core 2 Duo problemen kreeg en programma’s er één voor één uit klapten. :?

[quote:cd6af8b1a2="mollie319"]Ik dacht juist dat dat niet hoefde, dat herstarten dan, maar dat juist in sluimer ook de scripts worden gedraait.[/quote:cd6af8b1a2] Nee, in sluimer wordt er juist niks uitgevoerd... je kunt dus kiezen om de Mac niet te laten sluimeren, of hem af en toe te herstarten...

[quote:671789f31a="JeePee"]

Maar Apple is niet heilig, ik hoop dat Apple binnenkort met 10.4.9 komt, want ik werd laatst ook verrast door eindeloze strandballen en achter elkaar crashende programma’s. In 10.4.8 blijkt een fout te zitten, waardoor mijn gloednieuwe MacBook Pro Core 2 Duo problemen kreeg en programma’s er één voor één uit klapten. :?[/quote:671789f31a]

hmmm… en daar heb ik nou weer geen last van.
Ook een macbook pro, core2duo met 10.4.8
ik gebruik veel iLife, iWorks 2006, Process, NeoOffice, iTunes, Disco, OmniGraffle pro…
geen enkel probleem hier…

Mijn Macbook Pro staat vrijwel altijd aan (niet in sluimer) en word alleen opnieuw gestart als een update of installatie programma dit nodig vindt.

Hij blijft verder hunky-dory draaien. Ik kan niet echt een vertraging in het apparaat ontdekken, en ik heb nooit een apart schoonmaak progje gebruikt.

De enige programma’s die bij mij af en toe problemen geven zijn Microsoft Entourage (stopt er soms gewoon mee zonder iets te zeggen) en helaas de nieuwe VMWare Fusion Beta (die zorgt ervoor dat mijn systeem crashed zodra ik een Windows installatie CD in de Macbook stop :roll: ).

ik laat mijn mac ook altijd aan en s'nachts in de sluimerstand. Ik heb ooit ergens gelezen dat het verstandig om regelmatig te herstarten omdat dat het virtueel geheugen leegmaakt. Ik geloof dat met name photoshop nogal wat toep achter laat. ik merk ook altijd dat ik nadat ik mijn mac herstart na een periode van een week aan/sluimeren sneller wordt. in een oudere draadje las ik dit over hetzelfde onderwerp:

"Een factor die ik nog niet voorbij heb zien komen in deze discussie, althans niet in zijn volledigheid, is swap-files.
Als je in je activiteitenweergave kijkt bij je systeemgeheugen, dan zijn daar twee opmerkingen over te maken. Ten eerste het aantal page-ins en het aantal pageouts. In een ideale situatie, en met voldoende geheugen heb je nagenoeg 0 pageins, terwijl het aantal pageouts van minder belang is. Ik zit net even op mijn machine te kijken (een Macbook 2GHz met 1,25 GB geheugen, en daar is het aantal pageins ongeveer 3x zo hoog als het aantal pageouts. Waarbij pageout zoveel betekend als wegschrijven uit geheugen naar HD, en pagein uiteraard het omgekeerde.Dat geeft in ieder geval aan dat ik serieus kan overwegen om de 256MB module ook te vervangen door een exemplaar van 1GB, maar dat komt nog wel. In mijn geval heb ik een donkerbruin vermoeden dat CS2, en dus Rosetta, grotendeels verantwoordelijk is voor dit hoge aantal.

Een tweede belangrijk aspect zijn de swap-files, direct gelinked aan de pageouts, maar ook met het inactive geheugen. Je swap-files zijn te vinden in /Private/Var/vm, waarbij vm staat voor Virtual Memory. Swap files worden altijd aangemaakt met het kleinst mogelijke geheugenformaat, in dit geval 64 MB, maar “groeien” naar gelang er meer virtueel geheugen nodig is. Er staan dus nu, na een uptime van bijna 5 dagen, 2x 64MB, 1x128, 1x256 en 1x512MB in deze map. Alles bij elkaar dus 1 GB aan schrijfruimte “down the drain”. Hoe minder geheugen je hebt, hoe meer ruimte ingenomen zal worden.

En nu de clue: bij een herstart worden bijde elementen weer gewist, zodat je met een schone lei begint. Een belangrijke reden waarom machines na een herstart weer lekker snappy aanvoelen.

Conclusie, in mijn geval: investeren in meer geheugen, of vaker herstarten"

Hey Vincent, dan de vraag:

Waarom geef je in het begin van de topic dan aan dat onderhoud wel nodig is ?

En dan nog een vraag:

Waarom gebruik je daar een tool als Onyx voor terwijl een simpele herstart voldoende is ?

En dan nog een vraag:

Topic starter wil weten of hij zijn systeem moet onderhouden omdat hij van plan is vaak programma’s te installeren en de-installeren. Daarnaast wil hij weten of hij tools nodig heeft om zijn harddisk te onderhouden en optimaliseren voor de vele schrijfbewerkingen die gaan komen. Daar heeft dat hele verhaal rond de swap-files toch niets mee te maken ?

[quote:1c9831c61b="FilX"]Hey Vincent, dan de vraag:

Waarom geef je in het begin van de topic dan aan dat onderhoud wel nodig is ?

En dan nog een vraag:

Waarom gebruik je daar een tool als Onyx voor terwijl een simpele herstart voldoende is ?

En dan nog een vraag:

Topic starter wil weten of hij zijn systeem moet onderhouden omdat hij van plan is vaak programma’s te installeren en de-installeren. Daarnaast wil hij weten of hij tools nodig heeft om zijn harddisk te onderhouden en optimaliseren voor de vele schrijfbewerkingen die gaan komen. Daar heeft dat hele verhaal rond de swap-files toch niets mee te maken ?[/quote:1c9831c61b]

ik heb enkel gereageerd op mensen die stellen dat onderhoud niet nodig is en dat het trager worden van het systeem niet aan Osx ligt maar tussen mijn oren zit. ik weet zeker dat dat niet het geval is en heb willen aantonen dat er factoren zijn die het systeem (als je niet regelmatig herstart of s’nachts de mac aan laat staan) trager maken. Idd herstarten kan een oplossing zijn; echter ik merk ook (en velen met mij) dat Onyx het systeem ook soepeler maakt. That’s all. ik heb geen idee of er een technische onderbouwing is, daar heb ik ook geen verstand van. ik merk alleen dat mijn systeem trager wordt en weer sneller is als ik Onyx heb laten draaien.