Opzetten ssh - Opzetten ssh

Heeft iemand ervaring met het opzetten van een ssh tussen twee mac's die draaien met 10.1.5 ? Wij krijgen steeds foutmeldingen. Ik kan wel pingen, maar een portscan levert niets op. Een windhoos-gebruiker lukt het raar genoeg wel om via een ftp-client bij mij in te loggen. Anyone ?

ssh is toch heel iets anders dan ftp?

heb je remote login wel enabled op regelpaneel sharing?

gebruik je ssh wel via de terminal? (ssh 192.168.1.x)

Als op de mac de optie extern inloggen in samengebruik aan staat. Kan je er zo heen ssh-en met USER@IP-nummerMac bv ik@12.34.56.789 . Een enkele keer lukt het bij mij niet maar dan is het probleem verholpen na een herstart.

J-W

Ja, natuurlijk. ftp is iets anders dan ssh. Waar het mij om te doen is dat ik extern op mijn hd kan komen. Ik dacht dat dat kon via ftp, maar toen dat niet lukte dacht ik slim te doen en ssh te proberen. Maar wat kan de fout zijn die we blijkbaar maken als er (zoals nu) een XP-gebruiker wel kan ftp-inloggen en een OS X gebruiker niet ? De instellingen van de servende Mac zijn ongewijzigd. Dank voor de racties alvast.

Als je de eerste keer een ssh verbinding maakt met je mac vanuit een andere mac krijg je inderdaad een melding. Hij vraagt je namelijk of je deze permanent als vertrouwde ssh-server wilt toevoegen. Je moet dan letterlijk yes in typen anders werkt het niet. Zelf maak ik heel veel gebruik van ssh. Heeft me al vaak een reset bespaart.

Over ftp. Welke ftp-client gebruik je op de mac. Het kan aan de ftp-client liggen. Soms wil het wel een tijdje duren voordat je dan verbinding krijgt met je mac via ftp.