Opzetten thuisnetwerkje.

O.k; Stel je hebt thuis 2 a 3 iMacs. Je hebt een Airport.

Je wilt;

• Delen iTunes (MP3 bestanden)
  • Delen iPhoto bestanden, iDVD en iMovie
  • Centraal opslaan van de mail (en deze door de betreffende gebruiker kunnen laten lezen)
  • Delen van Films (even locaal kopieren lijkt me niet zo bezwaarlijk als draadloos toch niet snel genoeg is)
  • Centraal maken van Backups.
  • Streamen naar KISS VR-558 (dit moet per draadje in verband met de snelheid).
  • Delen van printer

Antwoorden over delen etc vindt ik hier wel. Maar hoe zet je zo iets op, op een slimme manier. Ga ik met een sever werken of via NAS?

Heeft iemand dit zelf thuis wel eens gedaan? Een gezin (alsof het een bedrijf is) aan een goed werkend netwerkje hangen?

Mocht ik niet snel reageren…ik ben even paar daagjes op vakantie (zonder computer in de buurt).

Groet.

Arjé

[quote:7a61a0c7e6="Kleintje"]O.k; Stel je hebt thuis 2 a 3 iMacs. Je hebt een Airport.

Mocht ik niet snel reageren…ik ben even paar daagjes op vakantie (zonder computer in de buurt).
[/quote:7a61a0c7e6]

Jaja, jij lekker op vakantie en wij je problemen oplossen. Zo lust er nog wel een paar. :wink:

Maar goed; Je bibliotheek van iTunes en iPhoto kun je in de programma’s zelf beschikbaar maken voor anderen. Kijk maar in de voorkeuren.

En voor de rest kun je Sharepoints gebruiken om mappen te delen. Voor mail, lijkt .mac me het gemakkelijkst.

Ik zou de zoekfunctie maar eens aan het werk zetten voor Sharepoints.

succes,

Thomas

Dit is een software oplossing waarbij je dus gewoon de macs " aansluit" op je Airport en dan gewoon alles delen met elkaar (nou ja ongeveer dan)..

Is ook een oplossing :smiley:

Nog erger dan vakantie; Ik ga 5 dagen naar Zweden waarvan van 2 dagen met BMW’s rijden op het IJS :evil:

Een Mac configureren als centrale back-up server lijkt me een goed plan. Deze Mac blijft dan altijd aanstaan zodat deze ook altijd klaarstaat om muziek, foto's en films te "delen".

Als je MacOSX 10.4.x hebt kan mail sync (en ander spul) MySync wellicht uitkomst bieden, http://www.mildmanneredindustries.com/mysync/

Je kunt voor je mail ook kiezen voor een eigen IMAP mailserver. Daar kun je je mailtjes op laten staan (dus niet in lokale folders) en met elke (mail) client benaderen. Als je dan op een webserver een webmail programma installeert (a-la roundcube) kun je overal ter wereld je mail lezen en schrijven via het internet.

Ik heb een Mac mini als huisbaas.

Daar staat alle muziek op, het grootste deel van de foto’s, hij maakt backups van alle andere Macs, zet wat plaatjes voor dit forum online en regelt ook nog eens de verlichting huis.

Mail laat ik op elke Mac afzonderlijk binnen komen. 1 Mac heb ik als “hoofd mail Mac” en die bewaart alle mails. Op de rest gooi ik het weg als het mij zo uitkomt. Om het mail archief bij te houden heb ik op de andere Macs ingesteld dat zij mij altijd een kopie van een mail sturen via een BCC.

Als je geld hebt kan je ook eens kijken naar Mac OS X Server en stel je LDAP op een goeie manier in. Dan log je in op de server in plaats van op je eigen Mac en staan ook al je bestanden e.d. op die server. Kost wat duiten, maar is wel [b:aa1d439a77]erg[/b:aa1d439a77] leuk spul.

Ben er weer! Ga morgen alles even op mijn gemakje lezen.

Willen jullie weten wat ik heb gedaan de afgelopen dagen?

Kijk maar op http://homepage.mac.com/arje68/PhotoAlbum7.html :evil:

Trusten allemaal.