Organisatie van bestanden is niet mijn sterkste punt.

Goedemorgen,

Organisatie van bestanden is niet mijn sterkste punt. Ik heb ze op de harde schijf staan, in documenten, sommige gewoon bij de gebruiker en uiteraard in downloads...

Hoe kan ik dit beter structureren ? Zijn er ook handige programma's voor ?

Groet en wederom dank voor jullie hulp.

Gewoon een leuke vriendin zoeken die goed is in kasten opruimen?!

Mijn advies zou zijn om het zelf te doen: leer jezelf aan om mappen te maken voor verschillende onderwerpen, en ook om bestanden in de goede map te bewaren of ze daarnaar te verplaatsen zodra je ze gedownload hebt.

Je kunt hiermee beginnen door nu mappen te maken en dan de bestanden daarin te zetten; dit kost je wat tijd, maar daardoor is je thuismap wel opgeruimd en is het veel makkelijker om daarna te wennen aan alles gelijk op de goede plaats te zetten.

Een programma dat je kan helpen is [url=http://www.noodlesoft.com/hazel.php]Hazel[/url]. Daarmee maak je regels aan om bestanden automatisch aan een map toe te wijzen.

Beiden dank voor de tips.

Heb al mijn tekstbestanden (iWork, Office, Pdf, Mindmap, Omnigraffle enz) in één folder staan. Gebruik het programma Tags (http://www.gravityapps.com/tags/) voor de ordening. Daarnaast heb ik in Finder verschillende slimme mappen aangemaakt door te zoeken op tag: <zoekterm>.
Bestanden die ik nog moet taggen ruim ik tijdelijk op in de folder Inbox.

Daarnaast gebruik ik Evernote om allerlei info die ik wil bewaren in te verzamelen. Evernote gebruik ik ook als To Do programma volgens het Getting Things Done principe.

Voor muziek gebruik ik (natuurlijk) iTunes, maar denk er over om over te stappen op Spotify. Voor afbeeldingen gebruik ik iPhoto.

Dank je scottish.

De structuur kan ik het beste opbouwen onder Gebruiker >

Bob, Tja, dat zou helemaal ideaal zijn.

beach. Heb in de folder /gebruiker/Documenten de mappen Tekstbestanden en Inbox aangemaakt.

[quote=scottish url=http://www.onemorething.nl/community/topic/organisatie-van-bestanden-is-niet-mijn-sterkste-punt#post-2168555 time=1298048095]Gebruik het programma Tags (http://www.gravityapps.com/tags/) voor de ordening.[/quote]Wat doet dat programma precies dat je niet kunt doen in het Infovenster van een bestand?

Tags zijn sleutelwoorden. Deze sleutelwoorden kun je aan elkaar koppelen en vervolgens selecteren met een programma als Tags. Voorbeeld. Je bent bezig met een project genaamd Aanbesteding. Alle relevante documenten geef je de tag 'aanbesteding'. Binnen het project Aanbesteding zijn er 3 aanbieders, A, B en C. Alle stukken mbt aanbieder A geef je de tag 'A' enz. Dit kun je verfijnen zoveel als je wilt.
Door in de Finder te zoeken op tag: aanbesteding en tag: A krijg je alle relevante documenten die gaan over het project Aanbesteding en aanbieder A. Dit ongeacht waar de documenten op je harde schijf staan. Met het programma Tags kun je trouwens ook zoeken maar ik vind de Finder gewoon prettiger.
Voor zover ik weet kun je geen sleutelwoorden toevoegen via het infovenster aan een bestand.

Ik zat te denken aan het veld [i]Spotlight-opmerkingen[/i]. Daarop kun je bijvoorbeeld ook slimme mappen laten zoeken.