Orginelen uit iPhoto halen

Ik ben iPhoto een beetje zat, telkens als ik een foto in Photoshop wil bewerken zoek ik me rot naar de foto.

Kan iemand bij vertellen hoe ik mijn orginele foto’s uit iPhoto kan halen en hoe ik in het vervolg er voor kan zorgen dat ik zelf een bestemming aan geef als ik mijn camera aansluit.

Denk dat ik maar overstap op iView Media Pro, na alles wat ik heb gelezen.

Alvast bedankt!

in de voorkeuren van photolader staat in de voorkeuren welk programma hij moet openen

Je kan ook in iPhoto, onder voorkeuren (algemeen) kiezen voor Photoshop bij bewerken - of ieder ander fotobewerkingsprogramma. Je foto's zelfs vind je terug in de map 'Afbeeldingen', en vervolgens in de iPhoto Library. iPhoto sorteert de foto's in mappen, respectievelijk naar jaar, maand en dag.

JosB: gebruikt ie de "created", "modified" datum of "Exposure date" uit de camera-metadata? En kun je het ook zelf handmatig sorteren als je bijvoorbeeld er ook scans tussen hebt zitten? (ik scan ook wel eens negatieven van een analoge camera)

Ik gebruik ook iView want ik vind de manier waarop iPhoto opbergt echt zuigen. Als je het sorteren van iPhoto uit zou kunnen zetten en je eigen indeling kon volgen zou dat mooi zijn. Dan stap ik wellicht wel over.

Je kan in iPhoto gewoon één of meerdere foto('s) selecteren en dan exporteren (menubalk->File->Export)...dan vraagt ie wat dingen zoals in welk formaat, naam en type enzo...kies voor de optie Original, Full-size en Use extension...klik op Export, kies een locatie...et voilà!

Ik snap het probleem niet helemaal, als je het exportbestand dan bewerkt in Photoshop of whatever weet je tenminste zeker dat je orgineel niet verloren gaat

:slight_smile:

Het is trouwens niet wijs om in de iPhoto Library te gaan rommelen, je loopt dikke kans dat je de database op die manier verkloot. De Library is het domein van iPhoto zelf en niet bedoeld voor Users (zelfde geldt voor iTunes, iMovie etc. etc. ) de Export-functie zit er niet voor nix!

:apple:

[quote:c8c1029b6c="Eehhm..."]Ik gebruik ook iView want ik vind de manier waarop iPhoto opbergt echt zuigen. Als je het sorteren van iPhoto uit zou kunnen zetten en je eigen indeling kon volgen zou dat mooi zijn. Dan stap ik wellicht wel over.[/quote:c8c1029b6c]

Als je in library kiest voor “show rolls” dan worden de photo’s op die manier opgedeelt. Het kost wel enige moeite voordat je die eigenschap begrijpt. Heeft veel te maken met het feit dat het in albums niet bestaat, alleen in library.

Je kunt foto’s verplaatsen naar andere rolletjes of nieuwe rolletjes aanmaken. Ik denk dat je daarmee al een heel end komt met betrekking tot het sorteren in de gewenste volgorde. Ik in elk geval wel.

[quote:f43f974be6="Skai81"]Ik ben iPhoto een beetje zat, telkens als ik een foto in Photoshop wil bewerken zoek ik me rot naar de foto.[/quote:f43f974be6]

Je zoekt je waarschijnlijk rot, omdat je vanuit Photoshop de foto wilt openen en je dus te pletter zoekt in al die mappen die iPhoto aanmaakt.

Ik doe het zo: als ik mijn kaarten ga leegtrekken, maak ik eerst nieuwe albums aan in iPhoto. Geef ze een logische naam, dan moeten ze toch terug te vinden zijn? Ik importer ze en sleep ze gelijk naar het juiste album.

Als ik ze ga bewerken, dubbelklik ik op de betreffende foto, die opent zich in Photoshop, ik bewerk hem en sla hem weer op in iPhoto.

Ik vind het juist perfect werken. Ik maak er uitgebreide voorstellingen van met (onder)titels etc. in iMovie. Die importeert de foto’s makkelijk vanuit iPhoto.

iView lijkt me heel handig voor de proffotograaf die heel regelmatig voor klanten nog een fotootje moet opzoeken. Maar het kost je toch weer ruim 100 euri. Overigens kun je wel een trial downloaden.

Volgens mij een typisch gevalletje van véél te moeilijk denken & doen. :D

Je kunt gewoon een fotootje uit de iPhoto interface slepen en op het bureaublad gooien, dan wordt deze gekopieerd. Kun je verder mee doen wat je wilt.

In de instellingen van iPhoto kun je kiezen dat een foto opent in PS als je 'm in iPhoto dubbelklikt.

Eén ding: blijf uit de iPhoto Library, en doe alles via de iPhoto interface.

je kan je foto toch ook gelijk uit iPhoto naar Photoshop slepen?