OS 10.3 troubles op imac 400mhz -> vervolg vragen

de problemen worden erger, had ik enkele uren geleden enkel nog maar imac die gans de tijd crashed tijdens het opstarten, heb ik nu een imac met een zwart scherm tijdens het opstarten. gelukkig heb ik tijdens het opstarten vanaf de cdrom met os10.3 nog een klein beetje kleur

wat kan ik nu het beste doen om die imac terug aan de praat te krijgen? maw ik wil die imac zo vlug mogelijk geformatteerd zien…

ik heb getracht om op een externe hd os9 te installeren, deze te verbinden met de imac maar tijdens het herstarten heb ik een systeem wat werkt…enkel is mn scherm ZWART !

iedere keer ik tracht te herstarten van een ander volume is mn scherm zwart, laat ik de imac starten vanop de cdrom met os10.3 heb ik gelukkig nog een beetje beeld… maar die cd moet eruit en dat wil ie niet omdat mn computer crashed…ik weet het klinkt stom maar het is gewoon zo

hoe geraakt daar nu het beste een os9.2 systeem terug op die harde schijf?

wat ik eveneens raar vond is dat ik op geen enkele manier nog systeem 9 op een ingebouwd hd kan installeren, ook niet wanneer ik opstart onder os9

ik krijg het op mn heupen, ben je dan eens bereid en ben je op de hoogte van een firmware update heb je dit voor, en het beste van dit alles, vertel maar eens je baas dat zijn imac van madame voorlopig redelijk buiten werking is…

hopelijk weet iemand wel raad op de één of andere vraag, servir frais

Hmm..wat draai je er nu op dan?

Ik zelf heb een iMac DV met Panther erop…stond 9.2 op toen ik 'm kocht (2e hands) en heb geen Firmware update gedaan…nooit een probleem mee gehad :slight_smile:
Ik denk niet dat het kwaad kan zo’n update uit te voeren… (correct me if i’m wrong)

voor OSX moet je iMac een bepaalde firmware hebben die je in het systeemprofiel kunt checken. Ik weet ook niet welke versie je moet hebben. Moet ergens op Apple.com staan.

Handig om te weten, want ik wil mijn iMac 500 DV SE ook naar OSX 10.3.3 doen :stuck_out_tongue:

wat bedoelen jullie met firmware-update? Ik heb net een tweedehands iMac II DV Graphite SE gekocht, en er zou wel panther op kunnen draaien, maar zijn daar dus nog speciale vereisten voor nodig??

oja, dit wordt mijn eerste mac, dus ben nog een echte rookie..

Heb je een slot loading iMac, doe dan ALSJEBLIEFT de update naar firmware versie 4.1.9 - te vinden bij Apple - voor je aan OSX begint! Ik weet niet hoe het bij 10.3 is, maar 10.2 heeft vele niet geupdate iMacjes om zeep geholpen. Het is een klusje van niets en het kan in elk geval geen kwaad, dus laat je niet verleiden om Panther er op de gok ff snel op te zetten. Het kan je je mac kosten...

En hier vind je alle informatie en de download voor firmware update 4.1.9!

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75430

Geen zweet mensen; als je de upgrade naar Panther (10.3) doet (en wie doet dat niet?), dan checkt de installer de Firmware versie, en geeft indien nodig aan dat deze er eerst opmoet; en is tevens te vinden op de install-cd. Ga je naar de oude X-versie 10.2 oftewel Jaguar, dan moet je de zaak zelf ff goed in de gaten houden; Apple heeft inmiddels wel bijgeleerd :wink:

Nu staat er al OS 10.2.8 op, dus is die update dan nodig? Of het een slot-loading imac is, weet ik niet.

[quote:a4e020141e="byebye"]Nu staat er al OS 10.2.8 op, dus is die update dan nodig? Of het een slot-loading imac is, weet ik niet.[/quote:a4e020141e] Als 10.2.8 er probleemloos op draait, dan is de firmware update niet nodig voor 10.3 en inderdaad, de installer zelf zal het aangeven of het toch nodig mocht zijn. Slot loading betekent dat de iMac een CD drive met sleuf heeft, in plaats van een laatje.

en de misierie begint reeds... ik kreeg de melding dat een firmware update nodig was, cancel ik de installatie en kies ik mn opstartschijf (os9), wel dan krijg ik tijdens het herstarten telkens volgende melding :

" adres fout " schakel de extensies tijdens het opstarten uit dmv shit, maar wanneer ik de shift ingedrukt houd tijdens het starten, krijg ik idd de melding dat de extensies zijn uitgeschakeld maar even verder krijg ik opnieuw dezelfde foutmelding…

ojee

Maar je bent nu in 9 aan het opstarten? Welke versie? Je kunt de firmware-update het beste uitvoeren wanneer je je mac op 9.2.2 hebt draaien. Volgens mij mag 9 geen problemen opleveren, of heb ik het fout?

dat is em het nu juist, ik had net naar men opstartpaneel geweest om mn os9 schijf te selecteren, en tijdens het herstarten loopt ie vast met steeds dezelfde foutmelding...

ik zit dus gevangen, de cd zit nog in de gleuf en mn mac wil opstarten op mn hd

Dat mag geen enkel probleem geven.Die van mijn vrouw draaid al 4 maanden op de 10.3.3 Panther zonder problemen,wel ff de upgreads doen daarna en hij draaid perfect zonder problemen.........