OS 9.1 of hoger voor firmware-update voor 10.3.3

Samen met een vriend van mij heb ik afgelopen zaterdag mijn allereerste Macje geinstalleerd. Het is een iMac 400 MHz 384 MB RAM en 40 GB HD. We hebben er 10.3 opgezet en het draait als een tierelier, maar nu wil ik er de laatste update opzetten, 10.3.3. Dus update gedownload en ik ga het installeren. Ik kom niet verder dan de doelschijf, aangezien mijn HD daarvoor niet goed genoeg is. Nu heb ik hier en daar op dit forum al gezien dat er waarschijnlijk een firmware-update moet plaatsvinden. Die heb ik gedownload met de (wat aardig) Nederlandse uitleg erbij. Maar nu heb ik OS9.1 of hoger nodig om te kunnen updaten. EN DIE HEB IK DUS NIET.

Weet iemand waar ik die kan downloaden?

Mijn dank is zeer groot :wink:

Volgens mij waarschuwt systeem 10.3 bij de installatie al of je firmware okee is of niet. Probeer eens in schijfhulpprogramma de "volumebevoegdheden" (permissies) van je harde schijf te herstellen.

hmm je slaat bepaalde zaken door elkaar zo te lezen. (vorige week heb ikzelf ervaren hoe kut het kan zijn om 10.3 te installeren op een imacDV400Mhz...)

maar… je zegt zelf dat 10.3 feilloos draait op 10.3, wel dan heb je geen firmware update meer nodig, want deze update is enkel van belang indien je van OS9 naar OS10 wilt…normaal gezien heeft dit type van toestel wel degelijk een update nodig… vreemd!

nu de directe link met de juiste update heb ik hier gevonden op het forum, gewoon de zoekfuctie proberen op firmware update en gij zult gevonden hebben!

servir frais

kan je niet gewoon via het apple menu software upate doen?

Die firmware update zit er ws al op,anders had je 10.3 niet kunnen installeren. [quote:2877949a72] Ik kom niet verder dan de doelschijf, aangezien mijn HD daarvoor niet goed genoeg is. [/quote:2877949a72]

Wat bedoel je hiermee,kan je de doelschijf niet selekteren ?

Probeer anders eerst je permissies te herstellen.

Voor een upgrade van 10.3 naar 10.3.3 moet je wel de combo update gebruiken... de gewone update is om van 10.3.2 naar 10.3.3 te gaan..

[quote:f2c218e805="servir frais"][...]..normaal gezien heeft dit type van toestel wel degelijk een update nodig... vreemd![...][/quote:f2c218e805] Ik heb ook een DV 400 en hier stond OS9 op toen ik 'm kocht..heb nooit een Firmware update uitgevoerd. Heb er toen Jaguar op gezet, en dat draaide gewoon. Nu draait er Panther op, eveneens zonder problemen :)

Ik heb ook zo'n slotloading imac, met jaguar erop. Maar hij vraagd bij de installatie van panther om een firmware update, waar je vanaf os 9 moet opstarten, en die ( os 9) heb ik er toen niet opgezet ???

Thanx you guys. De mogelijkheden die jullie hebben genoemd ga ik vandaag (lees vanmiddag) proberen. Uitkomst of evt. vragen zal ik dan melden.

Dus heel erg bedankt!

Start Systeemprofiel en zoek welke Opstart-ROM versie je hebt. (Boot ROM) Deze moet 4.1.9 zijn.

[quote:f656662ae7="Tomaat"][quote:f656662ae7="servir frais"][...]..normaal gezien heeft dit type van toestel wel degelijk een update nodig... vreemd![...][/quote:f656662ae7] Ik heb ook een DV 400 en hier stond OS9 op toen ik 'm kocht..heb nooit een Firmware update uitgevoerd. Heb er toen Jaguar op gezet, en dat draaide gewoon. Nu draait er Panther op, eveneens zonder problemen :)[/quote:f656662ae7]Het zelfde als tomaat hier... een Imacje slotloading in een keer van panther voorzien zonder enige update oid.. Sterker nog ik heb er nooit aan gedacht.... Het angstzweet brak me effe uit.. Na die fijne airport update van apple deze week..

Gr J

Iedereen bedankt die heeft meegedacht, want ik had dus de verkeerde update! Moest de combo hebben. En nu kon ik wel de harde schijf selecteren. [quote:aea5a00efc]Start Systeemprofiel en zoek welke Opstart-ROM versie je hebt. (Boot ROM) Deze moet 4.1.9 zijn.[/quote:aea5a00efc]

Die firmware update heb ik trouwens niet nodig, want het bovenstaande was het geval (er staat zoiets als 4.19f).

Ik kan eindelijk een beetje fatsoenlijk gaan maccen.

Fijn weekend!