Ik heb mijn Cube nu bjna 6 jaar en hij bevalt prima. Nu wil ik hem opwaarderen naar 1.7 Ghz. Daarvoor moet de firmware naar minimaal 4.1.9, die staat nu op 4.1.3. Daarvoor moet je de machine opstarten vanaf een lokale schijf met OS 9.1 of hoger... En die heb ik er niet meer opstaan. Hij draait nu op 10.4.8 en daarmee werkt de updater niet. Als ik mijn oude 9.1 schijf erin stop wil ie de installatie uitvoeren op de cd zelf en dat kan natuurlijk niet. Hij herkent dan ook geen volumes op mijn harde schijf. Mijn OS X dvd brengt ook geen uitkomst. Kan iemand mijn een tip geven hoe ik 9.1 weer op de Cube krijg? De iinformatie van Apple brengt mij niet veel verder...... :(
Wat ik denk dat je moet doen is:
Eerst ALLES backuppen, voor het geval dat het fout gaat…
Dan de OS 9 schijf erin, en ervan opstarten, dan via het programma Schijfinstallatie (staat op de CD) je schijf proberen te formatteren.
Dan OS 9 installeren, de updater draaien, de OS X CD er weer in, weer formatteren, en OS X er weer opzetten.
Hoop dat dat werkt, als je nog een vraag hebt, kan je die uiteraard stellen!
Start uw computer op met Mac OS 9.1 of hoger [b:edba6e2860]vanaf een op uw computer aangesloten harde schijf[/b:edba6e2860]. [url=http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75129#Dutch]lees meer[/url]
Of hang je kub aan een andere mac met de T-modus en doe waar je zin in hebt....... :wink:
Dat zijn snelle antwoorden! :) Ik zal dus een externe schijf nodig hebben. En die ligt op het werk waar ik de komende week nog niet wil zijn. Maar dan wacht ik even en kan dus twee dingen doen: 1) back-up maken op de LaCie en dan zoals beschreven door Niek; of: 2) 9.1 op de LaCie installeren en deze desnoods via schijfinstallatie eerst formateren en dan opstarten vanaf deze externe lokale HD (zoals beschreven door 1984), Als dat lukt scheelt het me een backup. Ik heb helaas maar een Mac, dus de derde oplossing zal niet lukken (mijn laptop is een Dell van het werk ) Ik laat de boel een weekje rusten en ga volgende week verder. Bedankt allemaal!
Waar vind je die processors en hoe je moet upgraden?
[url=http://www.macsales.com/]Hiero[/url]
In de cube zit geen geheugen vastgesoldeerd, er zitten gewoon 3 geheugen- sloten in. Dit gaat erin: http://www.macstuff.nl/product_info.php?cPath=21_92_357&products_id=223&osCsid=80104796826286202e6b89355cf8ff49 Wat harde schijven betreft is 120 gig het maximum en 7200 toeren is ok.
PC 100 SDRAM mag ook :wink:
uit mactracker:
- geen logicboard RAM
- max 1,5GB
- Type:
3 - PC100 3.3v, unbuffered, 8-byte, non-parity 168-pin SDRAM
het kan zijn dat hij met pc100 is geleverd maar als ik jou was zou ik pc133 erin donderen.. als je ooit nog eens een andere mac koopt en het geheugen overzet kan het zijn dat die nieuwere machine geen pc100 meer ondersteund. en veel prijsverschil is er ook niet.
Nu wil ik een ramlatje van iemand kopen maar hij weet niet of het 168pins is.
Hij zegt het volgende:
256mb, 133Mhz, CL3
PC133U-333
Merk geheugenlatje: Memorycorp.
Ik ga er vanuit dat dit wel in mijn Cube past?
[size=9:c3856efa2d]Bedankt voor de antwoorden.[/size:c3856efa2d]
Kontroleer die gegevens even met die op www.ramdirect.com :wink:
Ik ben een weekje verder, de processor zit erin en het werkt perfect! externe Maxtor erop, OS 9.1 erop, updaten naar 9.2.2. Toen de firmware geupdate naar 4.1.9f1, processor erin en het liep meteen en snel ook. :D Een 3d-tekenpakket wil nog niet echt, wel al veel beter maar niet zoals het moet. Moet je daarvoor een andere videocard inbouwen? Trouwens best leuk, sleutelen aan je Cube, is weer es wat anders als een ouwe auto.....
[quote:17e080f06c]Moet je daarvoor een andere videocard inbouwen?[/quote:17e080f06c]
3D programma’s leunen idd vrij zwaar op je videocard.
Helaas heb je niet zoveel opties voor een Cube ivm de ruimte.
Kijk 's naar een gebruikte geforce 2, te koop voor een euro’tje of 35 schat ik.