OS 9.2(.2) OP EEN pb 12" ??

Ik had het laatst met els erover dat Jaguar iet wat traag is op een PB 12" met maar 256 Ram, en nu ik overweeg om een PB 12" te kopen en eigenlijk geen geld heb om er meteen 640MB geheugen in te prikken vroeg ik mij af of je ook naast Jaguar een tweede opstartschijf met OS 9.2(.2) op een PB 12" kan zetten.

Op een 15" PB gaat het namelijk wel, maar omdat de 12" wat nieuwere features heeft dan de 15" weet ik niet of dit kan…

Hopelijk weet iemand hier een antwoord op, alvast bedankt…

• The Photographer -

Hey, ik neem aan dat je bedoelt om een extra partitie op je PB aan te maken? Dat kan, maar eigenlijk snap ik je beredenatie niet direct, want je wilt naast je Jaguar een tweede opstartschijf omdat je geen geld hebt om 640 MB geheugen te kopen?? :? in ieder geval kun je dus een extra partitie op je PB aan maken..

:wink:

Na gewoon sowieso, ik wil ook OS 9.2 kunnen draaien zonder te werken met classic mode, daar heb ik altijd zo gezeik mee op me werk, dus ik denk, zet van die 40Gig een tweede partitie van 5 gig neer met OS 9.2. maar nu met die prijsverlaging moet 640MB er ook wel bij passen :)

De vraag was eigenlijk gewoon: ondersteunt OS 9.2(.2) de PB 12" optimaal?
En daar kwam ik op tijdens een gesprekje met els…

Als het goed is, kan dit niet. De nieuwste (van dit jaar) zijn niet meer OS 9 bootable. Dus alleen classic en Mac OS X

Dus als ik nu een Powerbook koop, kan ik niet meer met 9.2 booten. Das mooi kloten.. :x is er ook geen enkele oplossing voor te verzinnen?

Het zal inderdaad onmogelijk zijn om je PB 12" op te starten in os9.2.2, en ramgeheugen is in Nederland en Belgie behoorlijk duur. Maar je kan in Amerika ram kopen tegen minder dan de helft van de prijs:

http://eshop.macsales.com
Dit is de link naar het ramgeheugen op diezelfde site

De zwaarste kost is het opsturen (25 euro) dus als je met een aantal mensen tegelijk bestelt kan je de verzendingskosten delen. Ze hebben daar ontzettend veel apple hardware zoals harde schijven, branders, CPU upgrades… En als je iemand kent die momenteel naar amerika gaat kan je het aan die persoon vragen.

In het verleden heb ik het ook al een aantal keer gedaan en ik heb er nooit spijt van gehad.

Als je in bezit bent van de CD schijf 9.2 kan je deze gewoon installen. Zou de limit zijn als dit niet meer zou kunnen. :evil:

Vergeet het maar :( Mac OS 9.2 krijg je er niet op geinstalleerd. Ik heb zelf sinds een week een nieuwe iMac 17"/1GHz en ik heb al van alles geprobeerd maar het wil maar niet lukken. Volgens mijn dealer ondersteunen alle in 2003 uitgebrachte modellen geen OS 9.2 meer. Dat schijnt hardwarematig geregeld te zijn. Je zult het dus met classic moeten doen.

Als iemand een manier weet om de installatie-lock van 9.2 op de nieuwe macs te omzeilen dan hoor ik dat natuurlijk graag.

[quote:6baa68a8c4="Haddock"]Als iemand een manier weet om de installatie-lock van 9.2 op de nieuwe macs te omzeilen dan hoor ik dat natuurlijk graag.[/quote:6baa68a8c4]

Volgens mij zit die lock in de firmware, dus ik betwijfel het dat je het ooit zover zal krijgen.

Maar waarom zou je in os9 willen opstarten? OsX gaat veel slimmer om met geheugenverdeling en priority van taken. Ook zijn alle machines die niet meer kunnen booten in 9 geoptimaliseerd voor X…

normaal ging ik een nieuw forumpje starten over mijn vraag maar blijkbaar past het hier wel iets of meer in...

Ik draai nu os x (10.2.6) op een iMac CRT 700 maar ik zou er graag os 9 naast hebben want ik heb een versie van speeddisk kunnen bemachtigen voor os 9. Ik heb die ouwe programmatuurherstel cd’s liggen en de cd’s apart van 9.2 en 10.0.4 :frowning:

Daarnet startte ik mijn macje op vanaf de cd van 9.2 in de hoop hem zo te kunnen installeren maar ik kon maar schijf niet selecteren want die zag je niet, ook nie op het bureaublad, zelfs schijf EHBO zag mijn HD niet.
Ik veronderstel dat dit normaal is. Nu, hoe kan ik dan os 9 WEL installeren want met de programmatuur herstel cd’s zal men os x 10.0.4 willen installeren over mijn jaguar EN DAT WIL IK NIET, logisch…
En ik wil ook geen documenten kwijt.

Kan ik niet gewoon alle bestanden vanop de OS 9 cd rechtstreeks naar mijn HD slepen of gaat het zo simpel niet?

Please help, ik wil defragmenteren !! :x

Murfel,

1. als je van een cd opstart moet je toch gewoon de HD kunnen zien staan op het bureaublad. Dus iets klopt er niet.

2. Als je een volledige installatie uitvoert zal volgens mij 10.0.4 extra worden geinstalleerd en niet ‘over’ Jaguar heen. Na de installatie kun je 10.2.4 dan gewoon wegggooien. Overigens is het veel prettiger om 9.2 op een andere partitie te installeren. Zo kun je tijdens het opstarten kiezen welk systeem je wilt opstarten.

3. het slepen van de OS 9.2 bestanden naar je harddisk werkt natuurlijk niet. Kopieren is iets anders dan installeren.

succes!

Ben je dat heel zeker van 10.0.4 naast jaguar want ik wil jaguar echt niet kwijt :x. En ik zou niet weten wat er mis is aan mijn mac omdat ik mijn HD niet zie als ik opstart van os 9 cd. En een partitie maken kan je toch alleen maar als je schoon installeert? Momenteel heb ik geen backup schijf bij me om mijn documenten veilig te zetten...

Partities maken kan inderdaad alleen als je schoon installeert. Dat 10.0.4 naast Jaguar gezet wordt lijkt me niet meer dan logisch maar 100% zeker ben ik het niet. Wellicht dat iemand anders hier daar uitsluitsel over kan geven.

Maar ik vraag me af hoe je uberhaupt iets kan installeren als de opstart-cd geen HD kan vinden. Je zult toch een plek moeten aanwijzen waar je de installatie hebben wilt?

Maar als je die 3 cd's (herstelcd's) installeert, ben je dan ook je documenten niet kwijt?

Sorry, voor het vr(z)agen… :slight_smile:

Ik zit nu niet achter een mac, maar heeft het niet te maken met de wijze waarop hij is geformateerd? Met Diskutility moet je bij het formateren/partitioneren aanvinken dat hij klaar gemaakt moet worden voor os9. Als je dat niet aanvinkt, kun je niet van deze disk booten met os9.

waarschijnlijk is de harddisk op een andere wijze geformateerd, dus zonder de osclassic besstanden. Misschien is dit er de oorzaak van dat je de disk niet kan zien adat je bent opgestart van os9…

Weet niet zeker, is maar een idee…

Aan te raden is gewoon geheugen te kopen. De prijzen voor geheugen zijn momentaal ongelovelijk aantrekkelijk. Het kost bijna niks meer. Ook niet in Nederland.

Zie ook de Prizewatch van Tweakers.net.

Jep, ik heb toch besloten om maar wat meer centjes boven tafel te gaan vissen als ik een nieuwe PB wil. Maar ik vind t wel knap balen dat er geen ondersteuning meer is voor OS9.2.

Op me toekomstige stage plaats draaien ze ook alleen maar OS9.2 heb ik vandaag gezien, is dat een beetje makkelijk te combineren met Jaguar?

Moet namelijk op me werk a.s zaterdag ook een oudere imac (9.2) aan een nieuwe Imac 17" hangen?? gewoon via samengebruik en dan op een switch?? (misschien is dit meer een vraag voor Networking… dan open ik wel ff een nieuwe draad…)

[quote:f06611b41b="Urbin"]Als je in bezit bent van de CD schijf 9.2 kan je deze gewoon installen. Zou de limit zijn als dit niet meer zou kunnen. :evil:[/quote:f06611b41b]

dan is het waarschijnlijk de limit,…

[size=18:f06611b41b]want het kan echt niet!!![/size:f06611b41b]

[quote:77876c63fd="Murfel"]

Kan ik niet gewoon alle bestanden vanop de OS 9 cd rechtstreeks naar mijn HD slepen of gaat het zo simpel niet? Please help, ik wil defragmenteren !! :x[/quote:77876c63fd]

Defragmenteren kan met de nieuwste betaversie van Speedddisk, gratis de downloaden, OS classic niet nodig.

Als je wel met een OS9 bootCD kan starten zou je zeggen moet ook een HD met OS9 opstarten. Installeren op schijven die je niet ziet is is lastig. Probeer bij initialisatie aan te vinken “werk drivers bij voor…”

Slepen lukte prima met OS7 OS8. Of dat ook met OS9 gaat weet ik even niet. Deed het vaak door het aanmaken van een systeemmap op een partitie en vervolgens system er in te slepen, finder en nog zo een. In OS7 was dat al voldoende. Bij OS8.5 was al veel meer nodig. Slepen was echter een prima methode. Ik zou het zeker eens proberen. Dan liever van een OS9partitie van een schijf in het netwerk de bestanden slepen. Van een CD voorzie ik pech.

[quote:993be254ec="HS-L"][quote:993be254ec="Urbin"]Als je in bezit bent van de CD schijf 9.2 kan je deze gewoon installen. Zou de limit zijn als dit niet meer zou kunnen. :evil:[/quote:993be254ec]

dan is het waarschijnlijk de limit,…

[size=18:993be254ec]want het kan echt niet!!![/size:993be254ec][/quote:993be254ec]

Knap vervelend voor een boel mensen.
Op de switch kan je wel OS9 & X draaien.
+puntje. :oops: