OS X 10.4 installeren op iMac G3 via externe Lacie dvd±rw

Mijn iMac G3 PPC Graphite (700 Mhz, 512 MB Ram) draait op het moment op OS X 10.2.8. Er zit geen interne dvd±rw op. Via externe Lacie dvd±rw (firewire) wil ik OS X 10.4 Tiger retail (dvd) installeren. Weet iemand of installatie via externe dvd±rw op deze manier mogelijk is.

De retail versie van tiger die ik wil installeren heeft als apple part M9639N/A. Zoekend op internet kom ik als single user retail versie van OS X 10.4 voor G3, G4 en G5 alleen M9639Z/A tegen. Het verschil in beide versies is weliswaar maar 1 letter, maar is M9639N/A ook op mijn iMac te installeren.

Ik hoop dat iemand een antwoord heeft op mijn vragen.

Arno

Volgens mij moet het gewoon kunnen.

De Z is volgens mij de amerikaanse/internationale produkt versie en de N is de versie voor nederland dacht ik.
(maar is wel meertalig en zo ver ik weet is de software zelfs exact hetzelfde, N of Z geeft dacht ik dus alleen aan voor welk land dat cd/dvd-tje is bedoeld)

Ik zou zeggen, probeer het gewoon, als het echt niet geinstalleerd kan worden dan geeft de installer vanzelf wel een melding daarvan.

Dus externe drivee aansluiten, dvd erin en installer starten. De mac wordt dan herstart en wordt de externe drive als opstartschijf gekozen door de mac.

[b:85a9bf49ad]De software die met de LaCie DVD branders wordt meegeleverd zou werken vanaf een G3 of nieuwer toestel. Maar in jullie specificaties staat dat je minstens een G4 of nieuwer toestel nodig hebt. Hoe komt dit?[/b:85a9bf49ad]

Hoewel wij onze producten niet meer op oudere toestellen dan een G4 testen, zouden onze DVD branders wel op een G3 moeten werken. (Blue & White model)
De meegeleverde software zegt wel dat hij werkt vanaf een G3, maar een G3 processor is zeer traag bij het compileren van video en zal dus niet voldoen voor de meeste gebruikers.

Een voorbeeld van de compilatiesnelheid:

A G4/1.0 GHz heeft ongeveer 7 minuten nodig om 1 minuut aan video te compileren.
A G4 /500 GHz heeft ongeveer 17 minuten nodig om 1 minuut aan video te compileren.
Een G3 processor heeft nog veel meer tijd nodig, mogelijk een hele dag of langer afhankelijk van de hoeveelheid aan videomateriaal.
Het afspelen van video verloopt minder vloeiend indien de klokfrequentie van de Mac traag is. Het afspelen van video op een Blue & White G3/350 MHz zal schokkerig lijken ten opzichte van het afspelen op een PowerMac G4/733 MHz.

Bron

Opstaren met [T] ingedrukt voor de fireWire en anders [option] om de opstartschijf te kiezen.

Dank voor jullie reacties.

De opmerkingen van Die-hard zijn van de site van Lacie begrijp ik. Daar gaat het over compileren van video, en dat dat erg traag gaat op een G3. Ik weet niet wat compileren van video is, maar heeft iets met videobewerking te maken lijkt me. Althans zo komt dat op mij over. En dat video-editing niet erg best wil lukken op een G3 met een grafisch kaartje met 16 MB RAM ligt voor de hand. Maar dat is niet wat ik bedoel, en ook niet waar ik naar op zoek ben.

Mijn vraag is: kan je OS X Tiger via een EXTERNE dvd-drive installeren? En hoe doe je dat dan?

Trabant schrijft: dvd er in, en T-toets ingedrukt houden bij (her)start. Ik dacht altijd dat als je van cd/dvd wilde opstarten je de C-toets moet ingedrukt houden bij herstart.

arno

[quote:a4ecff8ce3="Arno Verbeek"]Mijn vraag is: kan je OS X Tiger via een EXTERNE dvd-drive installeren? En hoe doe je dat dan?[/quote:a4ecff8ce3]Ik heb onlangs Leopard vanaf een op een externe firewireschijf gemounte diskimage op een andere partitie op die externe schijf geinstalleerd. [quote:a4ecff8ce3] Trabant schrijft: dvd er in, en T-toets ingedrukt houden bij (her)start. Ik dacht altijd dat als je van cd/dvd wilde opstarten je de C-toets moet ingedrukt houden bij herstart.[/quote:a4ecff8ce3]Als je de interne optische eenheid (laadje of gleuf), die aan een IDE-poort op het moederbord zit, dan moet je de [C] indrukken. Maar als die DVD in een firewire apparaat zit, moet je hem ook als firewire apparaat behandelen. Dus de [T] van Firewire...

Dat van de [T] ingedrukt houden voor een externe firewire drive is nieuw voor me. Maar dat geldt voor het hele verhaal van OS X install via externe dvd drive.

Ga er mee aan de slag zodra ik een retail OS X Tiger install dvd heb.

arno