OS X backup wissen op secundaire interne HD

Hallo iedereen

ik heb een tweede interne HD waarop een back up staat van mijn systeem die ik wil verwijderen.
Op diezelfde HD staat tevens mijn foto- en filmarchief; ik kan de schijf dus niet gewoon wissen.

Ik denk niet dat het wissen van de 4 mappen (applications, users, library en system) voldoende is, daar er waarschijnlijk ook nog onzichtbare mappen en bestanden staan.
Van deze wil ik uiteraard ook af.

Ik wil tevens de mogelijkheid behouden om er later -zonder de schijf te wissen- opnieuw een back up op te plaatsen m.b.v. Carbon Copy Cloner.
Ik heb dit vroeger al eens geprobeerd en toen slaagde ik er niet in omdat er nog verschillende (onzichtbare) mappen en bestanden (van een vorige backup die ik gewist had via het verwijderen vd 4 mappen) stonden die de nieuwe backup onmogelijk maakten. Dat ontdekte ik via FileBuddy (ik slaagde er ook niet in die onzichtbare bestanden te wissen via FileBuddy).

Ik wil dus een backup wissen (ik heb tijdelijk meer vrije schijfruimte nodig) om er later -zo probleemloos mogelijk- een nieuwe te plaatsen.

Ik denk dat dit geen gemakkelijke vraag is, maar misschien heeft iemand hier toch ervaring mee?
Bedankt!

Ik denk dat je eerst alle bestanden [url=http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/14722]zichtbaar[/url] moet maken. Vervolgens alle bestanden toegankelijk te maken door de harddisk te selecteren, de permissies in te stellen op jezelf als admin, en vervolgens "apply to all enclosed items" aan te klikken. Volgens mij moet je dan alle bestanden kunnen zien èn verwijderen. Lukt het je dan wel om ze in de prullenbak te werken, maar nóg niet om ze te verwijderen, probeer het dan eens met [url=http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/14884]Trash It[/url]. Dan zou het toch tot een goed einde moeten leiden.

Het makkelijkst is waarshijnlijk via de terminal.

Start de terminal en ga naar je 2e harde schijf. Die kun je terug vinden in /Volumes
dus:

cd /Volumes

geef dan het commando ls en je zie de inhoud van deze directory.
Ga dan naar de map met de zelfde naam als de harde schijf waar je het systeem wilt wissen:

cd mapnaam

weer met ls zie je alle mappen en bestanden. Met ls -l zie je ze gedetailleerd.
Wis vervolgens alles wat je niet wilt hebben met rm. Omdat het om systeem bestanden gaat, moet je waarschijnlijk sudo voor rm zetten en een hele map in 1x weggooien doe je met rm -rf dus

sudo rm -rf mapnaam

Kijk overigens wel uit met dit commando, want het haalt werkelijk alles weg, zelfs het systeem waar je mee werkt als je wilt.

mappen die je weg moet halen zijn: usr, bin, sbin, Volumes, dev, var, tmp, etc, System, automount, private, Library, Users, Applications, cores, Network, “Temporary Items”
en de bestanden: mach, mach.sym, mach_kernel, “Desktop DB” en “Desktop DF”

Die laatste 5 kun je ook wissem met
sudo rm mach*
sudo rm Desktop*

Nog een laatste waarschuwing: weet zeker dat je in de juiste map zit, want weg is weg!

Nu je al deze namen weet, kun je dit overigens ook via de finder doen, gebruik hiervoor het ga menu en ga naar map. Als je dan /Volumes/schijfnaam/usr in typt, dan komt usr toch tevoorschijn en kun je die directory wissen.

Succes