OS X booten vanaf een USB hardeschijf

Omdat de eMacs op mijn school nogal langzaam zijn (veel troep, volle harddisks) en omdat je geen rechten hebt voor de meeste programma's (zoals Safari, je mag alleen met Firefox), wil ik graag mijn externe USB hardeschijf gebruiken als opstartschijf.

Ik heb het al eens op mijn iPod (met FireWire) geprobeerd en dat ging prima, maar het schijnt niet echt goed te zijn voor de harde schijf.

Iemand een idee of dit kan, en zo ja, hoe dan?

OS X kan standaard alleen opstarten vanaf FireWire schijven...

Je kan enkel opstarten via FireWire, niet via USB.

Ik heb namelijk wel eens gehoord dat het kan, maar weet niet meer waar/hoe, en waarom kan dat eigenlijk gewoon niet? :P

http://www.macosxhints.com/article.php?story=20060301112336384

USB is trager, minder stabiel en heeft de hulp van de processor nodig, en vertraagd daarmee je systeem... dus vooral snelheid denk ik.

Er is inderdaad wel een soort-van hack voor, maar er wordt ook al gezegd dat die alles behalve stabiel is.

De USB drivers komen pas bij de startup op en OSX reset de USB-bus tijdens de opstartprocedure.

Gevolg is dus dat de opstartschijf niet gezien wordt. De hack zal er wel voor zorgen dat de bus niet gereset wordt.

Intelmacs hebben er geen probleem mee.

Die hack is voor school elke keer een beetje ingewikkeld, dan maar niet, of een FireWire schijf kopen...

Niet overdrijven unSOUND. Er zit wel wat verschil in het ontwerp tussen FireWire en USB 2.0, maar zoals jij het beschrijft lijkt het wel alsof het gebruik van USB 2.0 je systeem lam legt.

Nee, het heeft er simpelweg mee te maken dat FireWire ondersteuning in de Open Firmware van PowerPC Macs zit ingebouwd, en USB ondersteuning niet. Om USB te gebruiken moet je dus eerst het besturingssysteem al geladen hebben.

Op de Intel Macs kan je als ik het goed heb trouwens zowel van USB als FireWire drives booten, omdat beiden ondersteund worden door EFI (de vervanger van Open Firmware voor Intel Macs).

[quote:5a6c1c52a8]Omdat de eMacs op mijn school nogal langzaam zijn (veel troep, volle harddisks) en omdat je geen rechten hebt voor de meeste programma's (zoals Safari, je mag alleen met Firefox), wil ik graag mijn externe USB hardeschijf gebruiken als opstartschijf. [/quote:5a6c1c52a8] Weet je wel zeker dat dat wel toegestaan is bij jou op school in Amsterdam?

Ik zit op school in Hilversum :P En ja, het mag, niet van het syateembeheer, daarvan mag niks, de beheerder van het Apple lokaal heeft het goedgekeurd. (wij hebben Windows freakz als systeembeheer...)

Of gewoon opletten en de dingen doen die je moet doen... :wink:

[quote:a2f307dee5="Buzz_D"]Niet overdrijven unSOUND. Er zit wel wat verschil in het ontwerp tussen FireWire en USB 2.0, maar zoals jij het beschrijft lijkt het wel alsof het gebruik van USB 2.0 je systeem lam legt.[/quote:a2f307dee5] Bij diverse tests blijkt anders dat FireWire altijd sneller is, soms maar een beetje, maar zeker bij het afhandelen van meerdere bestanden in plaats van 1 grote kan FireWire tot 2 maal zo snel zijn... En als je je systeem dan vanaf een USB schijf wilt laten werken zul je dat zeker merken.

[quote:12fba872a4="Aardbeihoofd"]Of gewoon opletten en de dingen doen die je moet doen... :wink:[/quote:12fba872a4]

Je zou die eMacs op school eens moeten zien, helemaal afgeragd, speakers stuk, toetsenborden goor, en ze zijn ontzettend langzaam ondanks veel geheugen.
En dan is er ook nog eens op driekwart van de computers geen internet, en dat in en multimedia lokaal…

[quote:82c90508c4="unSOUND"]Bij diverse tests blijkt anders dat FireWire altijd sneller is, soms maar een beetje, maar zeker bij het afhandelen van meerdere bestanden in plaats van 1 grote kan FireWire tot 2 maal zo snel zijn... En als je je systeem dan vanaf een USB schijf wilt laten werken zul je dat zeker merken.[/quote:82c90508c4] Ik denk het toch niet als je simpelweg Safari gaat gebruiken, zoals niekvangalen wil. Ik ben het helemaal met je eens dat FireWire meetbaar sneller is, maar als je geen heftige dingen wil doen is het heel acceptabel. En het is dus in ieder geval niet de reden dat het onmogelijk is om van USB 2.0-schijven op te starten, want op de Intel Macs is het wel mogelijk.

FireWire 800 is weer twee keer zo snel als FireWire 400, maar in de praktijk merk je daar helemaal niks van bij huis, tuin en keukengebruik van je Mac.

Dat verhaal dat af en toe gebruik van de iPod als externe schijf slecht zou zijn voor je iPod is natuurlijk onzin. Als je via iTunes 60 GB aan muziek overzet naar je iPod is hij ook een aardig tijdje flink aan het draaien, en dat kan ook geen kwaad.

[quote:2c599395ae="niekvangalen"][quote:2c599395ae="Aardbeihoofd"]Of gewoon opletten en de dingen doen die je moet doen... :wink:[/quote:2c599395ae]

Je zou die eMacs op school eens moeten zien, helemaal afgeragd, speakers stuk, toetsenborden goor, en ze zijn ontzettend langzaam ondanks veel geheugen.
En dan is er ook nog eens op driekwart van de computers geen internet, en dat in en multimedia lokaal…[/quote:2c599395ae]

Ik ken het.
En dan gaan mensen uit me klas zeuren dat die dingen nooit goed werken.
Zo krijgen ze een hekel aan macs :expressionless:

Bij mij zijn ze al die eMacs aan het vervangen voor iMac G5’s met build-in iSight.
Dan klagen ze niet.

Hier op school hebben ze eMacs uit de generatie van begin 2005... en je hoort mij niet klagen, want even verder in het lokaal (het "openleercentrum") staan oude iMac G3s (350 MHz met 192 MB RAM). Allemaal met Tiger, iLife '06, iWork '06 en Office 2001 (in Classic dus :-|). Een lokaal verder staan pc's met Windows NT of zoiets...

We hebben 1 Apple lokaal in de hele school, daar staan 2 iMac G5's voor videobewerking, die zijn snel maar beginnen ook al vol te lopen, de rest is echt ontzettend langzaam, veel mensen nemen dus ook hun laptop (inclusief ik wel eens) mee. En dan gaat systeembeheer klagen dat we niet op het netwerk mogen enzo, we hebben niet eens fileserver, alleen internet waar alles is dichtgetimmerd...

Toen ik nog op het Grafisch Lyceum zat werkten we weliswaar met OS 9, maar die Mac’s deden het wel altijd!

Mijn school heeft iBook lokalen met OS X Tiger, die draaien met 192MB RAM :? tiger had toch 256 nodig dacht ik :roll:

Om even terug te komen op de begin vraag. Kan je niet van die USB HD opstarten als je eerst bij het opstarten de option/alt ingedrukt houdt? Zo lukt het opstarten van een dvd wel bij een USB dvd brander op een oude G4 350, met mijn G5 heb ik het nog niet geprobeerd.